Min farsa byggde under 80-talet på familjens Trapper med ett motorfäste för att bära en 2-hästars utombordare. En träkonstruktion som fästes bakom akterpaddlaren och placerade motorn på babordssidan om jag minns rätt.
(Sedan så fanns det en motorförvaringsvagga också som höll motorn på plats nere på durken, i mitten av kanoten tillsammans med kanotvagnen. Och picnicpackningen...)
Morsan och farsan brukade ta en paddelutflykt ibland, och de paddlade gärna medströms på Kolbäcksån, ursprungligen genom att använda bägge bilarna och parkera en nere vid Strömsholm eller så - och sedan åka upp och sjösätta långt upp mot Ramnäs kanske... Det blev mycket bilrangerande osv för en skön dag i solen/på vattnet --- så en dag lackade farsan ur - och köpte den där 2-hästaren + byggde på kanoten med motorfästet. Sedan blev det bara enbilsturer:
När det började kännas som fika- och vändningsdags så stannade de på något prima rastställe - morsan började fixa med matsäck, servering och så vidare, medan farsan riggade kanoten för en motordriven återfärd uppåt/motströms/tillbaks till sjösättningsplatsen. Fikat och rastat färdigt: Motorn rycktes igång - och med lagom fart/gaspådrag avnjöt de sedan återfärden. Så höll de sedan på i något årtionde...
Trappern ligger numera ute på min baksidesaltan - jag ska se om jag kan ta en flukt (och bild?) på kontraptionen. Jag vet att den skadades rätt illa av fuktskador i/på träet när den låg upp-och-ner-vänd på deras gräsmatta under de sista åren innan de bägge dog - och Trappern hamnade hos mig. Men nånting finns säkert kvar, jag vet att jag funderade på att kopiera lösningen men i metall senast den var framme. Jag återkommer...
/Odd