Mosel dalen

Behöver tips om lämpliga etap mål utefter mosel
Planerar att vara borta 14 dagar börjar i Enkirch.
max etaplängd 60km
 
svar

jag har bara dagcyklat i dalen men det fanns gott om campingplatser så tält funkar bra innåt franska sidan blir dalen helt plan så finast är det mellan koblens och trier det är cykelfelt som gäller på stora delar
av turen
 
Vi åkte bil längs Moseldalen, visserligen för mer än 10 år sedan, men det fanns gott om ställen att bo på, typ "bed and breakfast". Sevärdheter är ju några av de gamla slott/borgar som finns, t.ex. Eltz. Vet dock inte vad som är öppet i dagsläget. Cochem har jag för mej var en speciell stad med lite udda gamla hus.
 
Vi cyklade dagsturer i Mosel förra sommaren främst med utgångspunkt från Bernkastel-Kues, som ligger något söder om din startpunkt. Bernkastel var f.ö. en charmig stad. Förutom att vi cyklade i dalen åt båda hållen körde vi bl.a. längs en gammal nedlagd järnväg, som blivit en jättefin asfalterad cykelväg uppåt, västerut. Hittade en länk till den:
http://www.maare-moselradweg.de/

Vet inte om den ligger fel till för er, men annars var den en trevlig dagstur fram och tillbaka. Ett antal tågtunnlar som det var kul att cykla genom...

Sen finns det mer info om en annan f.d. järnvägssträcka på http://www.achim-bartoschek.de/bahn_rp.htm#RP1_12, som ligger mer i er riktning. Har dock inte cyklat den, så jag kan inte uttala mig om den är lika fin.

Det är många som cyklar och övernattar längs dalgången, så det finns mängder av övernattningsmöjligheter. Kanske ni kan skaffa någon lista och ringa några timmar innan och boka?
 
Hej tack för det givande svaret, vi hade tänkt oss rutten Enkirch-Leiwen-Trier-Piesport-Kröv-Zell-Cochem-Bodeb-Bach-Koblenz-Tries-Karden sen med tåg till Frankfurt-Hahn.Men det låter spännande med några bra sidospår.Tanken var att hålla sig till dalen för att gjöra utbrytningar åt sidorna om det finns spännande.
Föresten går det att bada i Mosel???.Eller är man tvungen att hålla sig till Frilufsbaden
 
Jag såg på några ställen ungar som badade. Provade aldrig själv. Blev väl lite avtänd av alla de fraktpråmar som glider utmed floden...

Ha det så kul!
 
Hemma igen

Ja det var ju inte så badbart men vilken cykling
Kan varmt rekomendera detta resmål.Fina vägar mycket berg om man så ville (för att kolla in alla slott)
Mycket god mat fantastiska små gästvänliga byar.
Vi bodde mesta tiden i privat rum helt klart att rekomendera billigare än pensionaten (17.5-22 euro/p) och trevligt för att få inside info_Om någon vill ha mera detaljer så hör av er.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.