Mora Bushcraft

Just någon av Bushcraft-knivarna har jag inte men många andra Mora-knivar.
Nedan är min favorit-Mora tillsammans med en annan favorit:
På sätt och vis kan man säga att det är det bästa av det värsta och det bästa av det äldsta...

/Lux
 

Bilagor

  • P7120039.jpg
    P7120039.jpg
    63.5 KB · Visningar: 542
  • P7120045.jpg
    P7120045.jpg
    46.9 KB · Visningar: 539
Min Mora Classic original 1är min favoritkniv när det gäller just bushcraft.
Det finns självklart många andra bra knivar men jag har blivit kniven trogen och oavsett hur dyra knivar jag har inhandlat har alltid en Mora-kniv letat sig tillbaka till min hand.

Som jag ser det är det i praktiken omöjligt att göra ett dåligt köp när det gäller MoS, jag har mycket svårt att tro att det skulle vara annorlunda med Bushcraft-serien. Alla Mora-knivar i min ägo har levererat långt utöver vad de har kostat i inköp.
Jag kanske ska tillägga att jag också har funderat på att införskaffa en Bushcraft Survival för att testa den.

Jag tycker att greppet på Bushcraft-knivarna är helt ok även om jag också hellre hade sett ett handtag mer likt Robust eller HD.

MoS bryne och eldstål är av god kvalité, men jag kan hålla med om att prisskillnade utan eller med är ganska stor.

/Lux
 
Denna tycker jag är den bästa och mest prisvärda kniven för det användningsområdet.

http://www.clasohlson.com/se/Morakniv-Craftline-High-Q-Robust/40-8499

Bra tips!

Mora Robust blir klart bättre om man tunnar ut eggen vid slipning.
Har gjort detta på en av mina och det höjde skärförmågan ordentligt på denna mkt tjocka eggprofil.
Samma med Mora Bushcraft Black.
Fin ny Mora modell, men Robust räcker mer än väl.
Vill du spendera, så varför inte men knappast nödvändigt.


Mikael
 
Jag håller med vad gäller Mora, jag har kanske ringa erfarenhet av knivar i allmänhet, men har alltid varit mycket nöjd med de Moraknivar jag har haft.

Jag ska erkänna att jag i ett svagt ögonblick faktiskt investerade i en Mora Bushcraft Black i slutet av förra veckan -väl medveten om alla tips och åsikter i denna tråd. Jag har bara testat den lite på en bit torkat plommonträ som jag tänkte göra en sked/slev av och jag gillar både skärpan och greppet. Utan tvekan en trevlig och robust kniv. Visserligen hade jag säkert klarat mig lika bra med en Mora Robust eller en någon annan billigare men lika stadig kniv.

Hursomhelst är jag väldigt nöjd och det var ju trevligt att höra att tändstål och bryne i alla fall är av god kvalitet, hehe.

/TungSten.
 
Jag håller med vad gäller Mora, jag har kanske ringa erfarenhet av knivar i allmänhet, men har alltid varit mycket nöjd med de Moraknivar jag har haft.

Jag ska erkänna att jag i ett svagt ögonblick faktiskt investerade i en Mora Bushcraft Black i slutet av förra veckan -väl medveten om alla tips och åsikter i denna tråd. Jag har bara testat den lite på en bit torkat plommonträ som jag tänkte göra en sked/slev av och jag gillar både skärpan och greppet. Utan tvekan en trevlig och robust kniv. Visserligen hade jag säkert klarat mig lika bra med en Mora Robust eller en någon annan billigare men lika stadig kniv.

Hursomhelst är jag väldigt nöjd och det var ju trevligt att höra att tändstål och bryne i alla fall är av god kvalitet, hehe.

/TungSten.

Bra att du är nöjd, Grattis till din nya Mora Black!

Och vem är jag att ha för många synpunkter på köp av Mora Black...


Mikael

Min Black och en av mina Robust.
 

Bilagor

  • IMGP5114.JPG
    IMGP5114.JPG
    129.5 KB · Visningar: 498
Var in på Clasisjön idag och var bara tvungen att införskaffa en robust. Den åkte ner i verktygsväskan i kajaken :) slipper man flytta knivarna mellan aktiviteterna. Hade nog klarat sig med bara den men gillar blacken väldigt mycket.
 
Var in på Clasisjön idag och var bara tvungen att införskaffa en robust. Den åkte ner i verktygsväskan i kajaken :) slipper man flytta knivarna mellan aktiviteterna. Hade nog klarat sig med bara den men gillar blacken väldigt mycket.

Själva kniven är det inget att orda om. Den är förstås mycket bra. Däremot ifrågasätter jag användandet av en kolstålskniv i samband med kajakaktiviteter? Kniven kommer med största sannolikhet att råka ut för fukt/väta och eftersom bladet är i kolstål så uppstår en del problem.

Även om man är anal när det gäller att torka bladet så att det inte bildas den minsta missfärgning så kan man inte undvika den fukt och kondens som gärna letar sig in i själva greppet. Infästningen mot bladet är nämligen inte helt hermetiskt tillsluten.

Personligen hade jag valt en mora med rostfritt blad i samband med båtaktiviteter, fiske och liknande.
 

Bilagor

  • Mora Robus, rost under greppet.jpg
    Mora Robus, rost under greppet.jpg
    96.9 KB · Visningar: 497
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 489
Själva kniven är det inget att orda om. Den är förstås mycket bra. Däremot ifrågasätter jag användandet av en kolstålskniv i samband med kajakaktiviteter? Kniven kommer med största sannolikhet att råka ut för fukt/väta och eftersom bladet är i kolstål så uppstår en del problem.

Även om man är anal när det gäller att torka bladet så att det inte bildas den minsta missfärgning så kan man inte undvika den fukt och kondens som gärna letar sig in i själva greppet. Infästningen mot bladet är nämligen inte helt hermetiskt tillsluten.

Personligen hade jag valt en mora med rostfritt blad i samband med båtaktiviteter, fiske och liknande.

Ja, rostfritt är kung på sjön!


Mikael
 
Har inte haft nått större problem med rost då jag har haft Mora med kolstålskniv i 13år i kajaken så tror jag klarar mig med en till. Men hör vad ni säger och ni har givetvis rätt. Men eftersom jag inte är fiskare så är användnings området i stort sätt lika som när jag går i skogen.
 
Man kan köra på kolstål på sjön och man kan använda rostfritt till yxhuvuden. Visst det kan funka. Det betyder dock inte att det är det mest optimala i sammanhanget ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.