Mora - Askersund

Hej!
Tänkte fråga om någon vet:
Vad för cykelväg sträckan Mora-Askersund kan rekommenderas, där det inte är fullt ös med jättemycket trafik ?

Tackar!=)
 
Tackar. Är det någon som har erfarenhet från att cykla Mora-Askersund eller däromkring? Hur är den vägen som går från Mora- Johanniesholm-Vansbro-Lesjöfors-Filipsstad.Storsund-Askersund? Kan det vara ett bättre val än Mora-Rättvik-Leksand-Borlänge-Ludvika-Örebro-Askersund ?
 
Jag har kört bil rätt många ggr vägen mellan Vansbro-Lesjöfors(Filipsstad), beroende på veckodag och tidpunkt kan det vara en hel del tung trafik på den (läs: långtradare).
Men vilket av dina vägval som är bäst (eller minst dåligt kanske?) har jag ingen aning om. Men har du provat
http://roadfinder.se/
Det är en onlinekarta över asfaltvägar genererad från NVDB, och med klassning av asfaltvägarna baserad på hastighet, trafikmängd och vägbredd. Den har även ruttningsmöjlighet => GPX
 
Borde det inte gå att navigera sig via Hällefors? Där finns ju många små slingriga vägar som är betydligt vackrare än 26:an och mindre trafikerade gissar jag. Jag är ingen landsvägscyklist själv så jag har inte tänkt på vägen ur det perspektivet, men med motorfordon är det i stycken fantastiskt fint där
 
Men har du provat
http://roadfinder.se/
Det är en onlinekarta över asfaltvägar genererad från NVDB, och med klassning av asfaltvägarna baserad på hastighet, trafikmängd och vägbredd. Den har även ruttningsmöjlighet => GPX

Intressant sida. Men inte helt klockren ruttberäkning. Jag har också noterat att NVDB via Trafikverket inte alltid överenstämmer med verkligheten. Där kan man välja olika sätt att presentera slitlagret.

VV-slitlager respektive bara slitlager och i det senare fallet skiljer man bara mellan grusväg och belagd. Denna variant indexerar också ett stort vägnät av enskilda vägar vilket inte VV-slitlager gör. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket är adressen.

Thure
 
Intressant sida. Men inte helt klockren ruttberäkning.
Jag försöker se det som ytterligare en "skruvmejsel" i verktygslådan för val av rutter och ruttberäkningar.


Jag har också noterat att NVDB via Trafikverket inte alltid överenstämmer med verkligheten.
Så är det ju med alla kartor, mer eller mindre
En bra sak map på fel i NVDB är att det är enkelt att rapportera felaktigheter och snabbt få dem rättade
Ett fel jag påpekade förra sommaren rättades på ett par veckor, trots semestertider och Corona.
Det var cykelbanan längs museijärnvägen från Hedlandet till Mariefred som tidigare var Röd ("Belagd") i NVDB

Men så här ser den ut
AJFwy2GRolJJ9PwKRqQbNmL8x5sK06S6wGaLR49Drjf6w8e25Vk1MiSmHYDN1qGlI2JhAbPY9UTQCsAKb6cjT4YHpKpUnZtyexHlK4MytNQUKcrKqam2wKWMDD6SMxZ3wYww_Bo9L7RoPXeU0t6OGA9blDyS_0jR-n1SijJtUOpAjzb3k4EZSi40lKivXMUjpkzF8Ir3nMe1ivS8FCyP3Ut2Q884GA4_2OVtUDorAam_-ZVkLtSHADtBwPeAYknh5KGOgINGpMGXguCH_OcaUPvs8JPzqvaRZ7pdzzNNrjdeGU3_BZN2mW953U8I9zCGtFsb_Exn_rizo-wVgQp4WpPxn8bv1zCswv1MM1sLGuWudZyhItUw2abrvPRhTb2WfdNKg43UUzj-zFz9gnmISVrLFzJ2yeI6cDFEXtYjRcrY4s6YNm4p5nDQAm0OTHJJhK-z4-36lBSufKt4--WK0A4QVvjScANmglfj2jgul_Q4MMClUEnUpib0dXMU3BbblsWGiGq2wATB0hYcwkAcDo35PR0MEm9IqT8QG6AB7BO-Smq16RD80d51cyJ-voRQiuWPlrjsKsecRLuPJImOlguTppe73QQuJsomDt1eLRP-bv1Ba5VPxTq2LdC5h2y4jxEeqGVlKMTtbYia8bWHswj5088kTkZaiuOFTFFhk2Br6fafbdaxx10qW8jamY_bVeLR2EaDcQXinoFf8zwo4tk=w515-h914-no
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.