Montera bindning på Zandstra Tango

Jag ska montera en SNS-bindning på en Zandstra Tango.
De borrade hålen i skridskon är ej gängade. Är det meningen att jag ska gänga dem själv, eller är det något jag missar?

Har inte fått med några monteringsanvisningar och hittar inte heller några på Internet.

Detta gäller även andra Zandstra-modeller. Jag har utgått ifrån att centrumskruvarna är 'plåtskruv' som skär sin egen 'gänga'. Rätt/fel?
Torbjörn

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Till dom 2 hålen i mitten används "plåtskruv" men till dom yttre på sidorna används vanlig skruv med mutter på undersidan! Så är det på mina Zandstra!

/Janne

Det följde endast med skruvar med maskingängor till skenorna jag köpte, men det finns några m4:eek:r med i paketet som i änden har en form som ser ut som Reuleaux's triangel. Dessa är väl förmodlingen självgängande.

Jag får prova. Tack för hjälpen!

Det följde endast med skruvar med maskingängor till skenorna jag köpte, men det finns några m4:eek:r med i paketet som i änden har en form som ser ut som Reuleaux's triangel. Dessa är väl förmodlingen självgängande.

Jag får prova. Tack för hjälpen!

Har du provat? Hur gick det? Hade du problem med att få skruven att inte styra snett ned i hålet?
Jag står i ungefär samma situation själv. Skillnaden är den att på mina NNN så ser skruven ser ut som en konventionell plåtskruv. Självgängande skruv brukar ha ett litet segment 'bortslipat' i början på gängan.

Formen på en reuleaux-triangel är lik rotorn i en wankelmotor, men är inte riktigt samma.

Skruven lyckades jag få rakt i hålet, och med mycket våld fick jag till slut i skruvarna.

Anno 1965

Plötsligt kom jag från min motorcykeltid ihåg att skärande bearbetning av aluminium väsentligt underlättas om man 'smörjer' med rödsprit. Stämmmer än idag! Jag behövde endast ta till milt, fullt kontrollerbart, våld.
Rekommenderas.
Torbjörn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips