montera kedjeskydd

Har hittat ett kedjeskydd, men lite osäker på om det kanske går sönder vid montering. Dimensionerna mot hålen i kransarna stämmer dock.

Det är i plast med fyra hål och skulle monteras mellan skruvarna som den större kransen är monterad på den mindre med. Min tanke är då att kedjeskyddets plast kanske går sönder, då man väl måste montera ihop kransarna ganska hårt. Eller funkar det?

Man får inte heller några skruvar med. Brukar det funka med de befintliga skruvarna?

Det gäller detta skydd: https://www.bikester.se/asista-drevskydd-44-tander-M174085.html?cgid=37222

Mitt framdrevspaket ser ut så här som nedan
 

Bilagor

  • 20220302_162145.jpg
    20220302_162145.jpg
    2.6 MB · Visningar: 68
Det är en äldre Nishiki.
Om det är plast, håller den verkligen för att dra åt hårt?
Såg dock nu på bilden på kedjeskyddet att det verkar ha metall vid hålen. Kanske just för detta ändamål.
 
Skyddet du hänvisar till trycks helt enkelt in i hålen på bultarna. Den skruvas inte fast.
Går att installera helt utan verktyg.
Det är jo egentligen ingen drevskydd i ordets bemärkelse. Riktiga drevskydd (kallas även rockring) används för att skydda drevet mot stenar och dyl. Dessa är gjord i metall och skruvas fast med längre bultar.
Den du hänvisar till skyddar jo endast brallorna mot en smutsig kedja. Slå du in den någonstans, är bara flis kvar.
 
Skyddet du hänvisar till trycks helt enkelt in i hålen på bultarna. Den skruvas inte fast.
Går att installera helt utan verktyg.
Det är jo egentligen ingen drevskydd i ordets bemärkelse. Riktiga drevskydd (kallas även rockring) används för att skydda drevet mot stenar och dyl. Dessa är gjord i metall och skruvas fast med längre bultar.
Den du hänvisar till skyddar jo endast brallorna mot en smutsig kedja. Slå du in den någonstans, är bara flis kvar.

Aha, det trodde jag inte. Är du säker på det? Nätbutiken svarade att det var 104 mm mellan hålen.

Och ja, det är endast för at hålla kläderna rena.
 
Ja, jag är säker på det. Har sett den typen av skydd IRL. Kolla andra bilden av skyddet som visar baksidan, där ser du t.o.m. plastplupparna som du trycker in i hålen på bultarna.
 
Ja, jag är säker på det. Har sett den typen av skydd IRL. Kolla andra bilden av skyddet som visar baksidan, där ser du t.o.m. plastplupparna som du trycker in i hålen på bultarna.

Tack.
Med andra ord har personen i nätbutiken inte tittat på produkten. Märkligt hur denne då kan ange avståndet. Frågade tom om skruvar, men då sa han att de inte visste.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.