Montera avbärarbälte från annan ryggsäck

Hej!
Jag är nyväckt scout/friluftsmänniska. Jag har köpt en gammal Haglöfs Skarja ramryggsäck för att bära runt mina grejer, problemet är att den saknar avbärarbälte. Då det verkar vara svårt att få tag på ett original i dagens läge så funderar jag på att köpa ett till annan ryggsäck för att fästa på min väska, tänker t ex det här https://packraft-sverige.se/produkt/gossamer-gear-hoftbalte/. Tror ni att det kommer funka?

Undrar dessutom om någon har bild på hur avbärarbälten är fästa i en Skarja.

Tack på förhand

Det är möjligt att det skulle kunna funka men känns i sammanhanget som ett för högt pris för att chansa. För samma pengar kan du få en Skarja med originalavbärarbälte. Med lite tur en Alaska. Håll utkik på Tradera och andrahandsaffärer, de dyker upp titt som tätt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är möjligt att det skulle kunna funka men känns i sammanhanget som ett för högt pris för att chansa. För samma pengar kan du få en Skarja med originalavbärarbälte. Med lite tur en Alaska. Håll utkik på Tradera och andrahandsaffärer, de dyker upp titt som tätt.

Det såldes avbärarbälten till Skarja separat en gång i tiden, kan vara svårt att hitta ett av dessa nuförtiden men man kan alltid försöka.

Du kanske kan få några uppslag i denna tråden, om inte annat bild på hur höftbältet kan fästas i Skarja.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84537

Tack för svar. Det är såklart ett alternativ att försöka hitta en ryggsäck till, är det Alaska och Skarja som är lika eller kan andra modeller passa?

I mitt inlägg här kan du se hur Skarjas höftbälte fästes.

Men att nu, 30 år i efterskott, förse en Skarja med ett lösköpt höftbälte är sannolikt ekonomiskt vansinne.
Skarjasäckar med höftbälte säljs dagligen på Tradera, Blocket (för att inte tala om loppisar!) för några få
hundralappar komplett med höftbälte - om du inte är ute efter någon udda färg på säcken. Rosa t.ex. ?
Har du lite tur får du tag i en av de sena Skarja Exklusiv eller Skarja X - kanske till och med en med ram-
förlängaren monterad.
(Ops... En snabbtitt på Blocket visade på just en rosa Skarja med ramförlängare i Uppsala alldeles nyss
t.ex. Bara ram+ramförlängare är värda det begärda priset... )

En begagnad Skarja ska du betrakta som en dagturssäck, speciellt de som saknar höftbältet.

Skarja och Alaska/Grönland/Baltoro har ingenting gemensamt utom själva materialvalen som var lika på
samma årsmodeller. Tekniskt var de väldigt olika så inte mycket passar direkt - då tror jag mer på att slöjda
till en bärutrustning från en sen barnbärstol till en Skarja. Det är kanske en möjlig väg för den som är mycket
envis och händig - där stämmer måtten bättre...
/Odd

I mitt inlägg här kan du se hur Skarjas höftbälte fästes.

Men att nu, 30 år i efterskott, förse en Skarja med ett lösköpt höftbälte är sannolikt ekonomiskt vansinne.
Skarjasäckar med höftbälte säljs dagligen på Tradera, Blocket (för att inte tala om loppisar!) för några få
hundralappar komplett med höftbälte - om du inte är ute efter någon udda färg på säcken. Rosa t.ex. ?
Har du lite tur får du tag i en av de sena Skarja Exklusiv eller Skarja X - kanske till och med en med ram-
förlängaren monterad.
(Ops... En snabbtitt på Blocket visade på just en rosa Skarja med ramförlängare i Uppsala alldeles nyss
t.ex. Bara ram+ramförlängare är värda det begärda priset... )

En begagnad Skarja ska du betrakta som en dagturssäck, speciellt de som saknar höftbältet.

Skarja och Alaska/Grönland/Baltoro har ingenting gemensamt utom själva materialvalen som var lika på
samma årsmodeller. Tekniskt var de väldigt olika så inte mycket passar direkt - då tror jag mer på att slöjda
till en bärutrustning från en sen barnbärstol till en Skarja. Det är kanske en möjlig väg för den som är mycket
envis och händig - där stämmer måtten bättre...
/Odd

Tack för utförligt svar! Jag ska ta en runda till min lokala loppis och hålla ögonen öppna, eventuellt kolla på köpsidor

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips