Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut

Äh, glömde visst den utlovade uppdateringen.
Det blev faktiskt trots allt en Minimus till - de hade bytt tyg och jag kunde inte hitta ett "tillräckligt bra" alternativ. Den nya utgåvan är bättre än originalet: Montane har fångat upp ett par designmissar, fr a är det nu äkta vattentätt blixtlås även på bröstfickan (i st f ett halvdåligt med skyddsklaff, som släppte in vatten i hårt slagregn). Tyget är nu "gamla" Pertex Shield i stället för den lite mer ånggenomsläppliga, men uppenbart mer ömtåliga Pertex Shiled+. Jackan har funkat klanderfritt i tre år, trots rätt intensiv användning inkl. alpina turer, utförsåkning och långfärdsskridsko med ryggsäck. Men tre år är fortfarande kort tid...

Jag fattar ju att en tunn 2,5-lagersjacka inte kommer att hålla för evigt även om den inte "förtidsdelaminerar", och rimligheten i att jag återigen valt en sådan bygger helt på att den bara används när det verkligen regnar.

Jag spanar därför på längre sikt efter de lite mer robusta men ändå förvånansvärt lätta trelagers membrantyger, som dyker upp här och var. Jag har provat Stellar Equipments Ultralight-jacka - själva tyget var en uppenbarelse, men den saknar viktiga reglage (ärmslut, kring ansiktet, horisontellt runt skallen) och har en även i övrigt kass huva. Har mailväxlat med Stellar om det, men ingen bättre modell verkar vara på gång.

tipsa gärna om ni råkar springa på någon vettig jacka i trelagers Dermizax (NX eller Ultralight), eller någon annan med ett hydrofilt membran av samma sort. Minimikravet är en vettig längd, en rymlig (hjälmkompatibel) huva med bra regnskärm samt riktiga reglage kring ärmslut och huva - gummiband i kantsömmen ersätter inte det.
 
Jag kör fortfarande med min Bergans Storen jacka i 3L Dermizax NX. Håller tätt och ventilerar kanonbra, rejäl huva m.m. men ultralätt är den ju inte. Skulle gärna ha ett par byxor i samma material.
 
Tack för tipset. Sneglat mycket på Bergans just p g a att de använder Dermizax, men hittills har varenda modell varit försedd med lågt placerade fickor, som hamnar helt fel (i a f på min kropp), blir oanvändbara och skaver under höftbälte/sele. Och ja, de hör inte till de lättare...
Men detta är ett långsiktigt projekt, jag kan lugnt vänta in den perfekta jackan ;)
 
Tack för tipset. Sneglat mycket på Bergans just p g a att de använder Dermizax, men hittills har varenda modell varit försedd med lågt placerade fickor, som hamnar helt fel (i a f på min kropp), blir oanvändbara och skaver under höftbälte/sele. Och ja, de hör inte till de lättare...
Men detta är ett långsiktigt projekt, jag kan lugnt vänta in den perfekta jackan ;)
Jag vill återigen slå ett slag för cykeljackor, de brukar vara duktiga på att placera fickor där de inte är i vägen. Tittar man på jackor för mtb/terräng brukar de även vara lite mer slitstarka och inte så slimmade. De brukar dessutom ha lite längre ärmar och stuss, något som jag tycker är skönt på en regnjacka. Själv hatar jag huvor, men jag antar att cykeljackor ofta är anpassade efter iaf cykelhjälmar.
 
Jag hakar på Krullanders inlägg #28. Jag har börjat att mestadels cykla liggcykel. Där vill jag snarare ha en regnjacka/anorak som är lång framtill för att skydda bäckeregionen från regn. Har ni några tips på ett sådant plagg? Jag har letat ett tag på nätet men inte hittat något självklart plagg. Det får gärna vara lite slimmat i passformen för att inte fladdra för mycket. Vitsen med liggcykel är ju bland annat lågt luftmotstånd.

Jag har även funderat lite på om jag skulle sy ett par regnshorts att ha utanpå cykeltights.

Thure
 
@joanna Jag ser att du slarvat med ditt ansvar här och inte uppdaterat hur din Minimus skötte sig 2022. Börjar bli dags nu va? :)

Jag har beställt hem en för att prova nu, ska bli spännande att se den.

Såg även att det har kommit en ny Montane regnjacka som heter Lite. Väger 200g (dam) och är i 20 denier istället för 15 som Minimus. Jag vet dock inte om tjockare tyg kan skydda mot den delaminering du upplevt. Inte aktuellt för mig då jag brukar köpa utgångna modeller för att spara plånboken, tänkte bara att informationen passade här.

Och apropå delaminering så klippte jag nyligen bort mesh-fodret ur ett hundtäcke. Jag köpte det för ca 2 år sedan. Tyckte kvaliteten verkade lite crappy och såg flera trådar som stack ut ur sömmar som såg misstänkta ut. Fotade sömmarna som bevis på att det var något redan innan jag drog på långtur. Men täcket har fungerat bra i 2 år. (Tyvärr kommer det knappast hålla så länge utan mesh-fodret, det var ingen bra ide att klippa bort det.) Men det var visst ingen större förlust för när jag tog bort fodret kunde jag se att täcket var slut. Membranet hade börjat spricka längst tejpningen. Var? Så klart exakt på de 2 ställen där sömmen sett dålig ut. I övrigt var membranet helt felfritt och jag är rätt säker på att det varit 100% felfritt om sömmarna varit bra.

Så i framtiden kommer jag syna mina regnplagg noga i sömmarna. Returnera om jag hittar något misstänkt, även om det inte är uppenbart fel. Alternativt försöka åtgärda om det är begagnat då.
 
@joanna Jag ser att du slarvat med ditt ansvar här och inte uppdaterat hur din Minimus skötte sig 2022. Börjar bli dags nu va? :) (...)
Ajdå. Jag rapporterade ju för dryga året sen och nöjde mig med det, men bör väl fylla på med att jackan fortfarande funkar klanderfritt. Det kan i o f s bero på att jag haft mycket tur med vädret och den mest legat i en ryggsäcksficka, men jag har ändå både vandrat, åkt skidor och åkt skridskor i den, med ryggsäcken på.
Enda lilla förargelsen har varit den lilla hank, som någon tanklös "designer" fäst i membranet på jackans insida, naturligtvis lossnade den, ihop med en bit membran, vid första bästa tillfälle. Men det var bara att tejpa över med en bit elastisk vattentät tejp (OBS inte den alltför stela Tenatious Tape som Montane felaktigt rekommenderar, utan den mer elastiska Tear Aid. En utvändig hank fäst i nacksömmen finns och fungerar.

Vilken Montanejacka tänker du på, Kimkim? Hittar ingen som både heter Light, är 20 den och väger 200 g, däremot en Stretch Ultra som har just dessa egenskaper. PÅ den jackan saknar jag dock fullfjädrade reglage av huva och ärmslut. Och jag byter nog helst upp mig till trelagers nästa gång jag måste skaffa nytt.

Jag fikar alltså fortfarande efter en lite mer robust ersättare på sikt, så fortsätt tipsa. Ser tyvärr att Stellars Ultralight inte visat sig hålla någon längre tid (tack till författaren av den senaste recensionen), så nu slipper jag gräma mig över att det bara var den feldesignade huvan som avhöll mig från att slå till.
 
Ajdå. Jag rapporterade ju för dryga året sen och nöjde mig med det, men bör väl fylla på med att jackan fortfarande funkar klanderfritt. Det kan i o f s bero på att jag haft mycket tur med vädret och den mest legat i en ryggsäcksficka, men jag har ändå både vandrat, åkt skidor och åkt skridskor i den, med ryggsäcken på.
Enda lilla förargelsen har varit den lilla hank, som någon tanklös "designer" fäst i membranet på jackans insida, naturligtvis lossnade den, ihop med en bit membran, vid första bästa tillfälle. Men det var bara att tejpa över med en bit elastisk vattentät tejp (OBS inte den alltför stela Tenatious Tape som Montane felaktigt rekommenderar, utan den mer elastiska Tear Aid. En utvändig hank fäst i nacksömmen finns och fungerar.

Vilken Montanejacka tänker du på, Kimkim? Hittar ingen som både heter Light, är 20 den och väger 200 g, däremot en Stretch Ultra som har just dessa egenskaper. PÅ den jackan saknar jag dock fullfjädrade reglage av huva och ärmslut. Och jag byter nog helst upp mig till trelagers nästa gång jag måste skaffa nytt.

Jag fikar alltså fortfarande efter en lite mer robust ersättare på sikt, så fortsätt tipsa. Ser tyvärr att Stellars Ultralight inte visat sig hålla någon längre tid (tack till författaren av den senaste recensionen), så nu slipper jag gräma mig över att det bara var den feldesignade huvan som avhöll mig från att slå till.

Denna tänkte jag på:

Minimus Lite heter den. Men jag kollade närmare nu och den är inte alls så lik minimus utan saknar också de funktioner du vill ha, så helt ointressant för dig. Jag vill också kunna justera min jacka.

Jag skulle inte bli förvånad om jag säljer Minimus efter sommaren då jag vanligtvis uppskattar att även ha pit zips och använder regnjackan en del även vid uppehåll. Men tänkte testa hur det blir med en väv som andas bättre än mina tidigare och med en ngt rejälare skjorta att byta med än tidigare.

Brukade gå i Marmot Precip, billigt, har alla tänkbara justeringar och funktioner och även om den inte har så bra spec så har den alltid hållit mig torr även under heldagar i regn. Men den försvann tyvärr så nu tänkte jag prova något nytt.

Bra med varning om den lilla hanken!

Jag älskar Tear Aid som ger väldigt pålitliga och elastiska lagningar. Men för tunna regnjackor och liknande använder jag hellre spinnakertejp. Den är tunnare, lättare och smidigare och märks mindre efteråt. Den lossnar inte under användning och håller oftast även för maskintvätt men är lite enklare att pilla bort ifall man skulle behöva av någon anledning.
Denna har jag: https://www.widforss.se/psp-spinnak...MIqtj4k-mt_QIVRjcYCh3qbgsNEAQYASABEgIUF_D_BwE
Jag gissar att du har testat spinnakertejp men annars rekommenderar jag att prova någon gång. Den är lättare än tear aid också :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.