Mont Blanc / Utrustning

Hej alla!

Jag ska upp för Mont Blanc i Juni/Juli ! Kruxet är att jag e nybörjare!!!
Klättrar mycket ute och inne... Tog grundkurs i klippklättring i sommras ute i Häggsta, riktigt kul men jag vill igentligen klättra Alpint! Så här e jag, har inga storskor, inga isyxor, stegjärn, kläder (skaljacka???) eller vad man ska ha!!! Och noll erfarenhet! Ska gå isklättringskurs i vinter, och jag o min klätterkompis ska hyra en guide i chamonix som får lära oss hur man beter sig på en glacier innan vi kör toppförsöket själva! Så vad behöver man för utrustning igentligen! Vi tänker campa och inte ta in på hotell eller bo i någon hytta, det här e våran egen "mini" expedition, skulle vara riktigt tacksam för alla råd man kan få!!!!
Mvh / Dan
 
Hej alla!

Jag ska upp för Mont Blanc i Juni/Juli ! Kruxet är att jag e nybörjare!!!
Klättrar mycket ute och inne... Tog grundkurs i klippklättring i sommras ute i Häggsta, riktigt kul men jag vill igentligen klättra Alpint! Så här e jag, har inga storskor, inga isyxor, stegjärn, kläder (skaljacka???) eller vad man ska ha!!! Och noll erfarenhet! Ska gå isklättringskurs i vinter, och jag o min klätterkompis ska hyra en guide i chamonix som får lära oss hur man beter sig på en glacier innan vi kör toppförsöket själva! Så vad behöver man för utrustning igentligen! Vi tänker campa och inte ta in på hotell eller bo i någon hytta, det här e våran egen "mini" expedition, skulle vara riktigt tacksam för alla råd man kan få!!!!
Mvh / Dan

Att bestiga Mont Blanc längs normalrutten kräver varken klipp- eller isklätterkunskaper. Likaledes går man förvisso på glaciär, men jag vill nog påstå att risken att trilla i en spricka
eller dylikt är minimal. Är ni bara två kan ni hursomhelst inte göra så mycket åt det om det
skulle hända.

Det som gör Mont Blanc farligt är istället tre saker. För det första går en stor del av rutten
i såpass brant terräng att man kan slå i hjäl sig om man snubblar. Eftersom man dessutom
kommer vara ganska trött en avsevärd del av tiden, är det lämpligt att man är ganska van
att gå med stegjärn i brant terräng.

För det andra skall man upp för Goutierbranten, som är någonstans runt 600 höjdmeter på
brant och riktigt rutten klippa, med massor av folk ovanför sig som drar ned sten som man
kan få i huvudet. Jag tror att det är här som flertalet av dem som dör på Mont Blanc stryker med.

För det tredje skall man upp på nästan 5000 meter, och på sådana höjder är det kallt, blåsigt
och framförallt synnerligen oförutsägbart väder. Det är också tillräckligt högt för att man
skall påverkas av höjden.

Så för att svara på din fråga, så behöver du vanliga vinterkläder - skalplagg, värmeplagg, och
underställ. Det är lätt att underskatta behovet av kläder när man är nere i dalen och det är
+25. Storskor behövs inte, utan varma kängor går bra. Du behöver alpina stegjärn med antibottar, och en isyxa av enklaste slag.

Slutligen behöver du för att göra det säkert ordentlig kunskap i allmänhet om
vinterturer, alpina turer och Mont Blanc, och du behöver se till
att ni har minutfärsk information om väder- och snöläge, och vara beredd att vända om
förhållandena inte är de rätta.

Jag skulle allvarligt avråda från Mont Blanc utan guide om du inte tidigare har gjort vinterturer
och enklare alpina turer. Skall ni ändå hyra guide, låt guiden följa med upp. Mont Blanc
är världens dödligaste berg.

- Erik
 
Mont Blanc är ett farligt berg,för att minska olykorna/dödsfallen på berget har de flesta guidebyråerna infört obligatoriska testturer innan guiderna överhuvudtaget tar ställning till om de vill ta med en eller ej på M.Blanc. (det samma gäller Matterhorn...) Detta för att minska riskerna för alla på berget... Skulle starkt rekomendera att hyra en guide om ni tänker ge er på Mont Blanc.

Varje år omkommer det ett tiotal klättrare på M.blanc, alla utan guide. Naturligtvis är att man har en guide ingen garanti för att man når toppen, men om man inte har någon erfarenhet av höghöjd, snö, is, stenras, mm så är det tveklöst det bästa alternativet.

lycka till!
 
Mont Blanc

Hej, I'll write in English, it's easier to write "complicated" things for me.
For touring like Mont Blanc you need more general alpin skills rather than iceclimbing skills. You need to train to go with "stegisen" on up to 45°-50° steepness, and use ice-pick in the right way. Rope handlings are also important: Either to go on short rope when it's steep and the risk for slipping is more likely or to go on long rope when a fall into crevasse (on a fissured glacier) is more likely. Do you need also to know, when you feel right to belay with icescrews. Apart from that the high altidude needs a good acclimatization. There are also lots of parts to consider: amount of snow, wind, weather changes, deep temperature, ...
I live within the Alpes, but at the moment in Stockholm :)
 
Mt

Kolla in min hemsidan www.vertical.se
Gjorde MT i somras, hyrde guide en dag som tog oss på en förberedande tur. Sen gjorde vi det själva via tete rousse och gouiter, tips 1 sov i gouiter inte i tete rousse, du vill inte göra etappen mellan hytterna i mörker. Oavsett vad alla säger, så ta med godis o mackor o allt du kan tänka dig, ät som en tok o drick lika mycket. För toppen så är det bara en sak som gäller, gå sakta.. seriöst.. rejällt sakta.
Utr.
Hyr skor på något av alla ställen i staden.
South Bar i Chamonix sud, är ett hak där svenskar håller till och det finns ett till i stan som jag inte kommer ihåg namnet på, men där iaf så är alla nästan guider och kan ge tips, llinus i southbar vet vilka du ska prata med om du vill...
Du kan få numret till en riktigt schysst guide om du vill... mont-blanc.se killen som kör stället heter mike wright o pratar svenska..
Föressten ta med laptopen, wlan överallt.
Gör minst två acklimturer, gå t.ex till cosmigue hut från aig. du midi. sov o slappa på hög höjd.
Har du boende, vi hade en lägenhet för 3 pers i 2 veckor för 3000:- kr. riktigt nice, precis vid aig. du midi liften. SVårt o få med alla tips, vi var också novisar när vi gjorde detta. iaf novis på det norden inte kan erbjuda. Hojta om du vill fråga något.. 0702720144.... Christian, bara skrev ner lite klotter, kanske något e bra...
 
Mitt recept

för "stressfri" mt Blancbestigning. Gör det med två övernattningar.

Ta tranwmay du Mt Blanc på eftermiidagen och gå upp till Tete Rouge. Där tar ni "sovmorgon". Då är grand coluir eller vad den heter fortfarande frusen men rutten i övrigt tom på klättrare. Ta en andra frukost på Gouter. Till toppen kommer man då till tidig eftermiddag. Gå ner till Gouter och övernatta. På morgonen, ej "alpinmorgon" utan vanlig slöfocksmorgon går man ner. Nästan helt ensam. Det är fortfarande fruset och säkert i Grand colouir.

http://aventyr.madir.se/rese/mtblanc2003/index.html
 
Varför inte vänta ett år till? Berget brukar ju vara på samma plats år efter år......

Varför inte åka en första sväng nu till sommaren och göra kanske fyra till fem andra turer innan man försöker sig på Mt. Blanc? Ni får erfarenhet som sedan gör att Ni istället kan göra ett helt eget försök på berget året efter?

Varför inte sticka ut näsan lite och utforska andra regioner av alperna om Ni har klipperfarenheter?

val01.jpg


trib01.jpg


- C
 
Jepp, jag är oxå på gång...

Hej alla!

Jag ska upp för Mont Blanc i Juni/Juli ! Kruxet är att jag e nybörjare!!!
Klättrar mycket ute och inne... Tog grundkurs i klippklättring i sommras ute i Häggsta, riktigt kul men jag vill igentligen klättra Alpint! Så här e jag, har inga storskor, inga isyxor, stegjärn, kläder (skaljacka???) eller vad man ska ha!!! Och noll erfarenhet! Ska gå isklättringskurs i vinter, och jag o min klätterkompis ska hyra en guide i chamonix som får lära oss hur man beter sig på en glacier innan vi kör toppförsöket själva! Så vad behöver man för utrustning igentligen! Vi tänker campa och inte ta in på hotell eller bo i någon hytta, det här e våran egen "mini" expedition, skulle vara riktigt tacksam för alla råd man kan få!!!!
Mvh / Dan



Precis hemkommen från Kebnekaise så sitter jag här&surfar runt lite.
Jag bestämde mig i vintras för att försöka nå toppen på MB för egen maskin i slutet på juli. Då jag inte är någon atlet så var det bara att sätta igång&träna...

"Examen" på träningen var en topptur till Kebnekaises båda toppar under v.27. Jag nådde sydtoppen i onsdags em, men avstod från att gå över till nordtoppen då snön var rutten pga den starka solen och jag sjönk ned mer än till knäna när jag gick på kammen emellan... Då det var en lång väg till tältet så tog jag beslutet att vända. Gick den östra leden upp och den västra leden ned. Den västra leden ned gick jag pga en höjdrädd flickvän!
Hon är otrolig som följer med mig, men nedför den östra - där gick gränsen...:)
(Ps, om jag kommer till Kebne igen så kommer jag aldrig att gå den västra igen)
Men det var ett bra tillfälle att testa utrustningen då det var snö från Toppen till "Vierramvare", som gjorde att man ibland sjönk ned till midjan.

Ska nu bestämma mig för om det blir MB eller inte.
Om jag åker är planen följande:
-Tåg från Köpenhamn på eftermiddagen den 26/7. Ankomst Le Fayet dagen efter och därifrån "Tramway" till örnnästet. Går sedan till Tete Rousse där jag tältar första natten.

-Dag två tar jag det lugnt, acklimatiserar mig ovanför Gouter-Hyttan, går ned några hundra meter och tältar på glaciären.

-Natten till dag tre är det dax. Hoppas att nå toppen och sedan bär det nedför igen. Sover sedan i den nedlagda hyttan mellan Tete Rousse och Örnnästet.

-Dag fyra tar jag Tramway ned igen och tåget mot Köpenhamn. Tänkte köpa ett Interrailkort så att jag kan vara flexibel om ngt strular. Bokar jag ett flyg så minskar kanske marginalerna...


Ni som varit där "förr", verkar detta realistiskt?
Jag kommer att gå ensam för att slippa vara beroende av någon annan, på gott och ont...

/Johan
 
Ni som varit där "förr", verkar detta realistiskt?

Din plan förutsätter att det är absolut perfekt väder, något man inte kan ta för givet. Ibland kan det vara åska, snöfall och annat elände på höjd. När vi passerade Chamonix ett år var campingen full av deppade alpinister, som inte kom upp på något.

Vid perfekta förhållanden, sol o stadigt högtryck, är Mt Blanc tekniskt okomplicerat, normalvägen går man hela vägen. Den enda svårigheten är höjden. Man blir oerhört trött på höjd. Vid väderomslaget blir berget mycket farligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
2117 Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
Trevliga rutter i Mont Blanc massif Alpin / Bigwall 1
donga Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.