Mont Blanc på vintern

Jag vill veta allt om vinterbestigningar av Mont Blanc. Har DU varit där? Hur gick det till? Går man den sk. normalvägen över Goûter eller är andra passager lämpligare på vintern? Tips på bra guider? All info är av största värde.

Det blir förmodligen Mont Blanc för mig i vinter...

Petra
 
Så ska det låta!

Äntligen en alpinist med den rätta inställningen! Jag rekommenderar verkligen vintern framför sommaren på Mont Blanc.

På min hemsida finns info om min vinterbestigning 2000.

Peter
 
Tack Peter!

Tackar ödmjukast för tipset. Din sida är mycket bra och innehållsrik. En stor hjälp för mig. Kanske större chans att få slippa den hysteriska trängseln i Goûter och även slippa stenrasen i skräckkabinettet Le Grand Couloir?

Vill ha ännu fler åsikter och tips om vinterbestigningar av Mont Blanc!

Petra
 
Mont Blanc-vintern

Hej!
Besteg själv Mont Blanc i somras (traversen över Tacul och Maudit) och har också i framtiden tänkt göra ett toppförsök på vintern.
Efter det lilla jag läst och tagit reda på så tycker jag att det som verkar bäst är en skidbestigning över Grand Mulets. Gouter-rutten är också ett alternativ, men ett senare. Förhållandena på berget vid den tänkta tidpunkten får avgöra.
Vad gäller gouter-rutten så tog vi den på nedvägen i somras och då sa vi aldrig mer denna rutt! -Tråkig, lång slalombacke, menlös klippklättring från Gouterhyttan till Tete Roussehyttan (fullt med folk, lös klippa, fallande stenar osv) och sist men inte minst den livsfarliga passagen över "Death Gully" med alla stenras (en person blev träffad precis innan vi skulle över). Detta är bara några av de omdömen som yttrades om denna rutt. På vintern är det säkert lite annorlunda.
Här finns det lite att läsa om de olika vägarna upp.
Ha det!
http://www.terragalleria.com/mountain/info/chamonix/index.html
 
En länk till...

En del vinterinfo finns på: http://www.terragalleria.com/mountain/info/chamonix/

Jag och en kompis kommer att göra en vintertur dit runt Jul. Preliminärt kommer vi att gå från La Fayet (584m) och Gouter-leden upp. Gouter är den säkraste vägen både upp och ner. Om snöläget är gynnsamt går vi emellertid Grand Mulets ner.

Vi söker för tillfället 1-2 personer till med lämplig erfarenhet och social förmåga för ett säkert replag. Om du/ni är intresserad av att dela upplevelsen eller vill veta mer om våra planer och erfarenheter så skicka ett mail!

mvh/Niklas

Jahaja, nån som hann före med den länken ;)
[Ändrat av Kabonk 2002-08-17 kl 12:44]
 
Trängsel

madir; sa:
Kanske större chans att få slippa den hysteriska trängseln i Goûter och även slippa stenrasen i skräckkabinettet Le Grand Couloir?

Vi var helt ensamma i Goûter under de två nätter vi bodde där, och vad beträffar Le Grand Couloir så klättrade vi i den stora delar av vägen både upp och ner. Bottenfrusen och med ett tunt snölager.

Goûter-leden skall man nog klättra tidigt på säsongen. Är det mycket snö och lite varmare väder så blir det lavinfarligt där.

Peter
 
Bergsguider

Har klättrat en del, är dock ingen driven alpinist och vill därför anlita bergsguide för min vinterbestigning. Känner någon till (och kan rekommendera) svenska bergsguider som guidar på Mont Blanc vintertid?

Petra
 
Goutier

Goutier stugan stänger vad jag vet i mitten av september, i år ska det byggas där uppe har jag hört, så var försiktig med ras från bygget(Varningar finns på vissa webbsidor)

Har inte hört vad de ska göra, hur länge etc..

Jag tror inte det går att sova där när det är stängt..

Rätta mig om jag har fel...
 
Skippar Goûter

Min vinterbestigning kommer inte att gå över Goûter, utan antagligen från Cosmique-hyttan över Mont Maudit och Mont Blanc du Tacul fram till huvudtoppen (traversen) och ner via Grands Mulets. Tidpunkt i slutet av april. Exakt vägval beror väl dock på aktuella snö- och väderförhållanden. Men Goûterleden är vad jag har förstått ingen hit vintertid.

Petra
 
Cosmique vägen

Kom i söndags tillbaka från Cosmique vägen till MT blanc..
Lite tipps till alla som funderar på att gå den är :

Efter tacul toppen, finns det 2 vägar man kan gå mot MT maudit, den ena vägen kommer man till en is klätter vägg på ca 5 meter, vid denna väggen är det ofta köer, så försök att välja den andra. Man väljer väg precis före man går ner i dalen mellan Tacul och Maudit. om man står vänd mot MT blanc, välj den vänstra vägen..(Bra att känna till)

Vi valde fel och fick stå och vänta där ett ganska bra tag på att få klättra..

Efter denna klättring kommer vägg 2, ca 70 meter, finns säkring på toppen och mitten i stenpartiet, se till att ha långa rep för smidigare klättring, vi hade enbart 30 meter, och det räckte inte upp till första säkringen...(Köer vid denna väggen också)
Ingen av klättringarna är särskilt svåra

detta är bild på andra väggen.

Har Ni guide så vet han säkert vägen..

http://nederman.cern.ch/web/pixview...ev=g2l70&viewimage=1965&pixid=32&clicktype=DC

Efter vägg2 tror man att det är toppen man ser.. men icke..
 
Hej Petra!
MtBlanc 3-in-1 är en utmärkt sömmarled, däremot kan klättringen uppför Epaule du Mt.Blanc Du Tacul vara enormt lavinfarligt vintertid, speciellt i slutet på säsöngen. Grand Mullet är den klassiska vinterleden, vad jag förstår. Är man ute efter någonting mer avancerad, kan Innominata vara jättekul!
Lycka till!
Alexey
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
2117 Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
Trevliga rutter i Mont Blanc massif Alpin / Bigwall 1
donga Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...