Monsen på villspor

Jepp, det var en Wenger Nomad - komplett med digitalkompass. Så att då och då kolla kardinalstrecken
var alltså bara ett diskret knapptryckande borta... Skärmdump från ungefär 19:19 in i episod 1:

Där ser man hur viktigt det är att alltid vara beredd med back-up-lösningar.
Tyvärr så hjälper det ju inte fullt ut eftersom du lätt förflyttar dig i sida men behåller huvudsaklig riktning.
Jag har alltid min Casio med kompass på mig ute, när man börjar bli senil är det lätt hänt att man slarvar bort kompassen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tycker att det finns en poäng i att visa två saker.
1. Blir du av med karta och kompass så blir din orientering mycket svårare.
Det tycker jag man visade i programmet.

2. Om? Monsen använde sin Wenger, och det borde han göra så hade det varit på sin plats att visa hur bra det är med en reservlösning.

Jag tror faktiskt inte inspelningsgänget visste om att han hade den klockan, och att han så tydligt visade den när han filmade sig själv var nog en liten blinkning åt dom.

hejsan..
att han inte lyckades var nog mest avsett för tv... ;)
att visa att man klarar sig utan karta och kompass kan lätt ge fel signaler.. monsen är tillräckligt rutinerad för sånt... jag chansar inte för egen del...:cool:
mvh

Kul att han var i Trillemarka, var där i september, det är ett trevligt område jag kan rekommendera om man gillar vacker gammelskog mysiga små tjärnar och små toppar som touchar skogsgränsen.

Ni har säkert sett allt om Monsen, men denna snutt visar vad som verkligen händer bakom kameran....

https://www.youtube.com/watch?v=FqZLKBi4sC4

Just den här sekvensen är filmad för ett norskt komediprogram, så det visar snarast att Lars har en viss självdistans.
Det är en lekfull känga åt till exempel Bear Grylls.

"Fuskar" Monsen i Monsen på villspor? Troligen inte, en starkt bidragande orsak till att han tar sig fram relativt långsamt är att det blir mycket gående fram och tillbaka. Gå ett par hundra meter, sätt upp kameran på stativet, gå tillbaka hundra meter, filma en passage av kameran, gå tillbaka igen och hämta kameran. Upprepa.

Halaj!

Man ska nog inte haka upp sig för mycket på vad som är äkta och vad som är fusk. Det är en stunds underhållning framför TV:n, varken mer eller mindre.

//T

Bilagor

• bear-grylls-what-happens-off-camera-stays-off-camera-eating-food.jpg
    bear-grylls-what-happens-off-camera-stays-off-camera-eating-food.jpg
    75.8 KB · Visningar: 680
Carl Fredrik rekommenderade inledningsvis i tråden att man skulle sätta på undertexterna, någon som vet hur man gör det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips