Monsen på villspor

Kan nog tycka att han borde fortsatt trots dimma. Det hade jag försökt iaf. Han hade ju en GPS att gå efter. Vet inte vad det var för karta i den, men var det terrängkarta hade det nog gått rätt bra iaf.
Nu hade han ingen karta i den, och även om han haft det så är det en risk att gå i dimma i den terrängen.
Kartdata är ofta rätt ordentligt fel, höjdkurvor är relativa men du kan ha stup på flera meter där det ser flackt ut och så har du din onoggrannhet i GPSen som gör det ännu vanskligare.
Så det var nog en god ide att visa för de som inte är fjällvana att man stannar hellre en dag extra än bryter ryggen.

Jag gillar dom här programmen skarpt, även hans andra serier är mycket bra. Nordkalotten 365 tycker jag är kanon.

Jag gillar hur han alltid ser fram emot att "fyra upp bålet" och slå läger samt att han alltid verkar uppskatta att vara ute oavsett var och väder.
Tycker det är bra också att det inte blir en massa prylsnack, sånt kan man läsa på forum eller se på youtube. Programmet förmedlar en bra känsla helt enkelt imo.

Bäst av allt är ändå att han använder tändstickor och inte eldstål ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu hade han ingen karta i den, och även om han haft det så är det en risk att gå i dimma i den terrängen.
Kartdata är ofta rätt ordentligt fel, höjdkurvor är relativa men du kan ha stup på flera meter där det ser flackt ut och så har du din onoggrannhet i GPSen som gör det ännu vanskligare.
Så det var nog en god ide att visa för de som inte är fjällvana att man stannar hellre en dag extra än bryter ryggen.

Halaj!

Mitt personliga rekord är att min Garmin 60 Cx visade ca 80 meter fel. Att knata runt i dimma, med stup här och där är verkligen inget att rekommendera!

//T

Dessutom så verkar han lämna ett veritabelt "Hans och Greta"-spår efter sig i fjällen... Någonstans längs sista delsträckan bara försvinner skidorna som han bar fästa i 'spötunnlarna' - och jycken ömsom har dragsele och ömsom klövjesäck när den lös springer runt efter det att de tydligen dumpat pulkan i nån snödriva... Taskigt utfört jobb av inspicienten i produktionsteamet, eller?

Hoho.. nu får vi allt hjälpa till med egen fantasi. Hans o Greta skulle ju ätas upp av häxan och de spred ju spår efter sig i form av brödsmulor för att hitta tillbaka. Klart att Monsen har sin taktik för vem vill bl uppkäkad av en häxa?
Men jovisst, nog borde tv-teamet ha bättre koll på "tomtens lösskägg"...

Det jag oftast funderar på är varför han aldrig har med sig några skor dedikerade till vadning, utan istället väljer att vara konstant blöt om fötterna. De där goretexkängorna han har torkar ju inte i första taget...

Det jag oftast funderar på är varför han aldrig har med sig några skor dedikerade till vadning, utan istället väljer att vara konstant blöt om fötterna. De där goretexkängorna han har torkar ju inte i första taget...

Kängorna är ju blöta ändå, så det har ju ingen betydelse om han också vadar i dem. Det finns inget sätt att hålla fodrade kängor torra om man är ute på en längre tur, det blir blött både inifrån och utifrån

Programmet är suveränt. Det bästa jag någonsin sett i naturväg. Just därför som man får lust att börja spekulera vad som händer och sker och olika alternativ. Går inte ens att jämföra med de tråkiga finska naturprogram som jag ibland ser på inhemsk tv.

Men det där finska som heter typ "vid lägerelden" tycker jag är rätt najs. Håller du inte med? Finns nog på SVT play för den som är intresserad.

Halaj!

Mitt personliga rekord är att min Garmin 60 Cx visade ca 80 meter fel. Att knata runt i dimma, med stup här och där är verkligen inget att rekommendera!

//T

Fast "Platsnoggranheten" är lätt att ha koll på i datafältet. Visar den 80m bör nog varningsklockan ringa. Normalt med min Etrex i fjällen är 2-5m. Finns inget som stör så har aldrig haft dålig mottagning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips