Monsen på villspor

Nej. Jag tror att jag såg det på Kunskapskanalen. Har ingen aning om när eller vilket avsnitt. Varför undrar du? Om du är sugen på att se folk med dålig fiskeetik är det bara att söka på "fiske" på tuben, så får du snabbt ditt lystmäte... :-(

Har bara sett ett avsnitt av serien ohc det var bra. Inget rovfiske. Avsnitten är inte tillgängliga på svt play därför frågade jag.

Har bara sett ett avsnitt av serien ohc det var bra. Inget rovfiske. Avsnitten är inte tillgängliga på svt play därför frågade jag.

Nu var inte det lilla jag såg något värstingbeteende eller det värsta jag sett, inte alls. Men det var tillräckligt för att jag skulle tappa intresset för att fortsätta titta. För mig kan det räcka att man håller på och fumlar med fisken, klämmer på den, låter den ligga på marken i en minut innan man släpper tillbaka den i vattnet. Eller att man håller på och filmar och visar upp den i onödan. Jag tar själv gärna trofébilder på fina fiskar, men då är fisken uppe i luften kanske tre sekunder, med ett försiktigt grepp som gör att man kan sätta tillbaka den oskadd sedan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu var inte det lilla jag såg något värstingbeteende eller det värsta jag sett, inte alls. Men det var tillräckligt för att jag skulle tappa intresset för att fortsätta titta. För mig kan det räcka att man håller på och fumlar med fisken, klämmer på den, låter den ligga på marken i en minut innan man släpper tillbaka den i vattnet. Eller att man håller på och filmar och visar upp den i onödan. Jag tar själv gärna trofébilder på fina fiskar, men då är fisken uppe i luften kanske tre sekunder, med ett försiktigt grepp som gör att man kan sätta tillbaka den oskadd sedan.

Jag håller med dig i allt detta Mats.

Tar aldrig upp mer fisk än jag kommer ta reda på/äta upp. (Bortsett från en och annan gädda som sitter illa, den lämnar jag då på en plats som lätt hittas av ex. korp eller räv) Krokar loss fisk med tång i vattenytan alternativt blöter ned händerna först innan jag tar i fisk som ska returneras o.s.v.

Det här blev lite OT men, men... det känns bra att det finns sådana som du.

Jag håller med dig i allt detta Mats.

Tar aldrig upp mer fisk än jag kommer ta reda på/äta upp. (Bortsett från en och annan gädda som sitter illa, den lämnar jag då på en plats som lätt hittas av ex. korp eller räv) Krokar loss fisk med tång i vattenytan alternativt blöter ned händerna först innan jag tar i fisk som ska returneras o.s.v.

Det här blev lite OT men, men... det känns bra att det finns sådana som du.

Härligt att läsa. Jag hanterar fisken på ungefär samma sätt. Jag tycker också att det hör till att man kan ta upp matfisk när man är på tur. Dock aldrig större fiskar, 4-6 hg är perfekt matfisk när det gäller röding, öring, harr, etc.

Det förvånar mig att det är accepterat att fånga fisk bara för att jävlas med den ett tag och så släppa i den igen.
Jag fiskar gärna, för att äta fisken, inte för att leka med den.
Och för att hålla mig till trådens ämne så är just Monsens sätt att slå ihjäl sin fångst en av de få invändningar jag har mot programmen, det ser inte särskilt effektivt ut, men någon tycker väl det är tufft, eller nåt.
Annes kompanjon i senaste programmet visade ju henne hur man gör snabbt och effektivt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips