Mörkberget

Nå´n som vet när mörkberget börjar bli klätterbart. Eller finns det annan bättre och tidigare vårklättring i Hälsingland???
 
Lite skuggigt

Hej,

Tror inte Mörkberget är klätterbart än på ett tag. Det är ju lite skuggigt där, så det brukar ta ett tag innan det torkar upp.
Nu är det ju ett tag sedan jag bodde i Hälsingland och klättrade regelbundet däruppe, men såvitt jag minns är det nog mest troligt att hitta torr klippa på Bodberget (speciellt "övningsklippan"). Jag har klättrat på torr klippa på Bodberget redan i mitten av april vissa år.
Skulle också kunna tänka mig att Hemåsen torkar ganska tidigt, liksom Olberget.
Men hur det ser ut ett givet år beror naturligtvis en hel del på snöförhållandena och vädret. Första gången vi skulle hålla kurs på Bodberget (1981) hade vi 30 cm blötsnö i maj!
 
Det är med andra ord en stund kvar innan Hälsingland blir klätterbart. Nåja, de får väl bli Dalarna under lovet då, men de är inte helt fel de heller...
/7micke
 
Tyvärr så är det få som besöker Mörkberget att flera väggar håller på att mossa igen, vilket är mkt synd. T.o.m stora väggen börjar bli rejält mossig nertill. Synd på ett sånt fint ställe.

Mvh Tomas
 
Jo jag vet... Var där i höstas å nästa gång åker stora rotborsten med. Är det nå´n som håller koll på bultarna på mörkberget förresten. Jag menar, klätterklubben las ju ner för nått år sen. Kan man "anmäla" sunkiga bultar till nå´n så de blir fixade?
 
Nej jag tror inte någon klubb har något "ansvar" för bultar o dyl. Närmaste klubb är Gävle klätterklubb men jag tror inte att de byter några bultar i Mörkberget.

Mvh Tomas
 
Mixi; sa:
Jo jag vet... Var där i höstas å nästa gång åker stora rotborsten med. Är det nå´n som håller koll på bultarna på mörkberget förresten. Jag menar, klätterklubben las ju ner för nått år sen. Kan man "anmäla" sunkiga bultar till nå´n så de blir fixade?

Det verkar vara lite mossigt samt sunkiga bultar på Mörkberget. Är det en rättvis beskrivning?



Funderar på om det kunde vara värt en resa under sommaren... Föraren är ju fin och lättillgänglig här på Utsidan, och avståndet är ju inte så oerhört.
 
jag bor ju i järvsö så jag kan ju svara lite. klättrade 7mars första gången i år på mörkberget då det finns väggar som ligger i solen och torkar väldigt fort.

bultarna vet jag inte vem som har koll på, ibland byts de tydligen men av vem vet jag inte. tror det är gävle som gör det som ni sagt.

att berget behöver sopas är helt säkert, vi har börjat lite granna men vi behöver hjälp! det är väldigt mycket klippa som är igenväxt och många leder kan komma fram bara efter några få timmars borstande, så borsta lite granna mellan klättringarna så har vi snart fått fram ngn till vägg.

Ni är varmt välkomna till Mörkberget här i Järvsö, föraren ligger på: http://www.halsingeforaren.com
samma som på utsidan.se men jag har gjort bilderna lite skarpare och lite annan typografisk utformning.

jo, Delsbo klätterklubb är inte speciellt aktiv, tyvärr.
 
Det verkar vara lite mossigt samt sunkiga bultar på Mörkberget. Är det en rättvis beskrivning?



Funderar på om det kunde vara värt en resa under sommaren... Föraren är ju fin och lättillgänglig här på Utsidan, och avståndet är ju inte så oerhört. [/QUOTE]

Bitvis så är det lite mossigt, Bra väggen o Vildmarksväggen är exempel på det. Men det finns fina leder på båda väggarna om de bara rensas som sagt. Mitt tips är stora väggen å lederna Combat, Megatrend och Potent Ultra Macho. De är shyssta. Bultarna tycker jag ser ok ut (har dock inte klättrat mkt bult heller), men man vet ju inte. Hängarna kan ju se bra ut å de kan ändå vara risiga i själva skruven.

Men Emil... Vi får ta tag i vårt hemmaberg å rensa upp lite. Å har du förresten lust att hänga med till Sundsvall å klättra i helgen? Brattberget å Midskogsberget. Ted å jag sticker dit (vid bra väder) på fredag e.m. å har plats för två till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mlaax Mörkberget på våren? Klättring allmänt 0
Kapusta Mörkberget - lite frågor Klättring allmänt 22
3970 Säkra på Mörkberget Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.