mönstringen

Hejsan!
Jag undrar om det finns någon som kan lite mer än jag som skulle kunna hjälpa mig med en sak, jag är nämligen dålig på sånt här.
jag vill nämligen bli kustjägare och jag har mönstring den 2002-08-14.
Eftersom det är en ganska hårduttagning så behöver jag träna ganska så ordentligt.
Kraven för kustjägare finns här http://www.surfasnabbt.nu/kj/info/krav.htm
så här ser min 2 veckors period ut:

vecka 1
måndag löpning ca 1 mil
tisdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
onsdag simning 2km till 5 km (beroende på humör)
torsdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
fredag rast!
lördag evenutell motocross (beror lite på väder och vind och underlag på bana)
söndag löpning ca 1 timme med intervall träning.

vecka 2
måndag rast
tisdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
onsdag löpning ca 1 timme med intervall träning.
torsdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
fredag löpning ca 1 mil

lördag eller söndag motocross (beror lite på väder och vind och underlag på bana)

så ser min två veckor period ut. självklart så försvinner lite på grund av läxor och annat oförutbestämda saker.
Men detta gäller som regel!!!!!!!!
Är detta bra eller ska jag ändra på något?
Borde kanske nämna att jag är ganska vältränad och har inget emot att träna ofta.

Mvh okunnig
 
Tjenare

Ett litet tips är väl det att du tar bort en av de två passen på cyckel och löper istället. Det är nämligen det du kommer få göra en hel del ifall du lyckas. Men det borde inte vara några problem med mönstringen för dig.

Lycka till!

/Johan
 
Toppa formen

Ett tips är att försöka fixa en formtopp till mönstringsdagen, dvs veckan (eller veckorna) innan mönstringen dra ner pa träningsdosen. Man kan inte träna efter samma schema vecka in och vecka ut. Musklerna behöver variation bade när det gäller träningsdos och typ av träning.

Själv gjorde jag misstaget att träna alldeles för hart veckorna innan mönstringen vilket fick till följd att jag var helt ur slag pa mönstringsdagen. Hade tom träningsverk i benen efter ett hart styrketräningspass dagarna innan. Otroligt orutinerat. Nu hade inte jag nagra jägarambitioner, men det var anda trakigt att fa värden under sin kapacitet.

Lycka till,

Stefan
 
Fimpa cykelpassen

Tjena!

Det är ju löpning i 10 km som gäller i testet mha kondition och i det perspektivet verkar 20 min cykling i hårt tempo som fel typ av träning; det är inte mjölksyratålighet som testas!

Satsa istället på så "tävlingsspecifik" träning som möjligt eftersom det är begränsat med tid, dvs. löpning nära den distans du sedan ska genomföra.

Om du vill bli snabbare kan du ev. lägga in lite intervallträning.

Sedan är det ju styrketräningen och samma sakt där: träna så nära de grenar som ska utföras.

Kolla gärna in http://www.marathon.se där finns det en hel drös med människor (på forumet alltså) som kan väldigt mycket om löpning. Desutom finns det en "träningsprogramsgenerator" där du kan lägga in ditt mål så genererar den automatiskt ett träningsprogram som du kan använda som bas och modifiera utifrån dina egna förutsättningar.

Lycka till med KJS-testet
 
HaZTuR; sa:
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon som kan lite mer än jag som skulle kunna hjälpa mig med en sak, jag är nämligen dålig på sånt här.
jag vill nämligen bli kustjägare och jag har mönstring den 2002-08-14.
Eftersom det är en ganska hårduttagning så behöver jag träna ganska så ordentligt.
Kraven för kustjägare finns här http://www.surfasnabbt.nu/kj/info/krav.htm
så här ser min 2 veckors period ut:

vecka 1
måndag löpning ca 1 mil
tisdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
onsdag simning 2km till 5 km (beroende på humör)
torsdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
fredag rast!
lördag evenutell motocross (beror lite på väder och vind och underlag på bana)
söndag löpning ca 1 timme med intervall träning.

vecka 2
måndag rast
tisdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
onsdag löpning ca 1 timme med intervall träning.
torsdag styrketräning med träningscykling 20 min så hårt jag kan.
fredag löpning ca 1 mil

lördag eller söndag motocross (beror lite på väder och vind och underlag på bana)

så ser min två veckor period ut. självklart så försvinner lite på grund av läxor och annat oförutbestämda saker.
Men detta gäller som regel!!!!!!!!
Är detta bra eller ska jag ändra på något?
Borde kanske nämna att jag är ganska vältränad och har inget emot att träna ofta.

Mvh okunnig

Tjenare!
Jag undrar lite, är det extramönstringen du tränar inför eller vanliga mönstringen? Är det vanliga mönstringen så räcker nog det träningschemat bra, speciellt på cykeln. Var du dock bör tänka över är varför du vill bli jägare, och kanske varför just du skulle bli det. Kan vara bra att tänka lite på sådant, eftersom psykologen också spelar stor roll i vad du blir placerad.
Om du nu skulle klara dig vidare till extramönstringen så måste du nog göra om ditt träningschema markant. Cyklingen o motocrossen kan du skippa, byta ut mot kanske långdistans löppass och/eller vandring med ryggsäck ( börja med lite vikt, öka sedan).
När det gäller styrketräningen så bör du inte bosätta dig inne i gymet. Och om du nu ändå gör det, kör många reps med kanske inte lika mycket vikt! Jägarförbanden vill ha uthålliga männskor, inte folk som klarar att prestera i 30 sek och sedan inte orkar mer. Du klarar dig i princip med enbart träning med egna kroppen som vikt, armsträck, situps, ryggresningar, armhävningar(chins), dips, benböj/knäböj.
Jag vill inte förstöra något du längtar efter, men det rycker inte in några Kustjägare nästa år, vi rycker in i år. Däremot är det antagningar till Fallskärmsjägarna i år, maila/skriv till PliktV och fråga när extramönstringen för det är, har för mig att det är i November. Fråga om du hinner vara med på den extramönstringen om du mönstrar i Augusti. Se till att vara med då! Det är inte säkert att det blir en andra uttagning!
Tränar du så pass mycket som du skrivit kommer du utan större problem att klara de fysiska delarna av mönstringen, och om du ändrar det lite likaså extramönstringen.
Men, det är en lång väg till att bli jägare, det är likabra att inse, själv börjar jag inse det. Själv rycker jag in i sommar på Kustjägarkompaniet, och det lär inte bli en dans på rosor.
Lycka till!
Hälsningar Viktor H
 
Den som ändå kunnat välja... När jag ryckte in hamnade jag OFRIVILLIGT på KustJS. (Japp, det är sant, det var i oktober -98 blir det väl, man skulle på prov utbilda den första halva amfibiebataljonen men hade bara ryckt in för ett KJ-komp så fattades cirka 50 man. Dessa flyttade man, utan minsta förvarning eller information, över från Spärrbat.)

Mina fyra veckor på KustJS (innan jag äntligen lyckades få sjukmönstra och komma till granskningsnämnden så jag kom därifrån) upplevde jag inte direkt fysiskt ansträngande. Problemet var främst bristen på sömn och avkoppling. Ok, väger man 60 kg så är det halvjobbigt att ha vattenfys med en stridskamrat som väger 80 kg, men det var ingenting mot hur man kände sig när man åt frukost klockan 7 efter att ha gått och lagt sig klockan 3. Varje dag. I två veckors tid.

Det intressanta var ju att över hälften av vi som flyttades över ofrivilligt hade glasögon. Hade vi SÖKT till kustjägare hade de antagligen garvat ihjäl sig åt oss... Av en kompis som ryckte in i januari fick ajg veta att efter nyår fanns ingen av de som flyttades över ofrivilligt kvar. Jag var den fjärde som lyckades ta mig därifrån.

Observera att det inte var tuffheten som gjorde att jag ville därifrån, det var hur vi behandlades. Det tog över en vecka innan vi fick veta VARFÖR vi hade flyttades från Spärrbat till kustJS. Det var aldrig fråga om nåt "Hej, och välkomna, ni har flyttats över hit för att...." utan det var "Till Materialförrådet, med språng!" och "Uppställning i korridoren för klippning!". Lagom kul att bli kallad "kustjägaraspirant" när man ryckt in för att bli signalist.
 
mönstringens prov

Hej!
När jag mönstrade (1989) var själva styrke- och konditionsproven, motionscykel, benböj (dvs lårmuskeln), armböj (biceps) samt "krama ihopa handen" (underarmsmuskeln). Om det inte ändrats så är det dessa fysiska prov som gäller på vanliga mönstringen. På ev andramönstring för jägarförbanden vet jag inte vad som testas men som någon tidigare så så är det uthållighet som gäller och inte explosiv styrka.
Glöm inte bort att psykologen och inteligensproven också ska klaras av.

/Patrik, reservofficer i pansartrupperna
 
Tjena!

Kustjägare ja, jo det låter ju det....

Jag är rädd att behöva göra dig besviken!

Förtesten till KJ inför inryckning juni 2002 var i början av februari i år. De stolta gossar som testades då, mönstrade under 2001 och januari 2002. Samma sak gäller för Fallskärmsjägarna, kruxet är att dessa utbildningar fr o m i år kommer att starta varannat år framöver.

Fallskärmsjägarna och Kustjägarna kommer alltså att ha nästa förtest under våren 2004, för inryckning i juni samma år. Pliktverket har infört en periodisering i deras uttagsprocess, vilket innebär att de presumtiva
Kust- och Fallskärmsjägarna kommer att tas ut under 2003 och början av 2004. Kontentan är att Du har hamnat i kläm mellan två uttagsomgångar. Jag mönstrade i Mars i år, och fick det här tråkiga beskedet. Jag blev istället uttagen till Fjälljägare i Arvidsjaur.

Men för att knyta an till den ursprungliga frågan om Du tränar rätt för jägartjänst...

Vad jag kanske tycker mig sakna på ditt träningsschema är ett par pass på gymmet i veckan. För att klara jägartestet (under förutsättning att Du klarar dom första testerna, dvs cykel, styrka, psykolog, läkare etc.) måste Du nog börja träna rygg och ben.

Jägartestet på mönstringen syftar egentligen till att kolla om den mönstrande har några gamla skador som spökar, men jag känner ett par hyggligt vältränade gossar som knappt klarade rygg-momentet på jägartestet.

Din mjölksyra-tröskel lär ju vara jäkligt hög med tanke på all löpning och intervallträning, så step-uptestet lär inte vara några bekymmer.


Lycka till på mönstringen!

Pontus Lundberg
 
oroa dig inte

Hej Robert.

Som några här har sagt så är nog det fysiska inga (större) problem. Kör ditt träningsschema så klarar du det fysiska. Om du sedan blir antagen så rekommenderar jag vandringar med packning och längre löppass. bygg upp lårmusklaturen genom att köra det som under mönstringen kallas för "jägartestet". Man har 20 kg packning och så gör man step ups på en bäng. 75 ggr per ben. Enkelt o kul:)
 
Psyket!

Jag instämmer med vad någon sa tidigare. Du ska klara av de psykiska testen också! På extramönstringen till fallskärmsjägare ingår det ett test där man utsätts för en "paniksituation". Jag vet inte om det finns något dylikt på uttagningen till kustjägare, men det är hur som helst jävligt viktigt att du vet att du verkligen vill! På jägartestet (kliv upp på bänk med full packning) var vi ordentligt törstiga och dessutom fanns det en vattenflaska i packningen som kluckade förföriskt vid varje kliv...
 
Jag hade en kompis som hade alla fysiska förutsättnigar och framförallt viljan för att komma in på Fallskärmsjägarna, men han misslyckades med intelligensen och fick därför ingen plats. Det var helt oväntat för honom och han blev inte särskilt glad.
Tänk också på att om du inte kommer in där du önskar men har hyffsade resultat kan det vara klurigt att slippa göra något alls...
/micke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.