Modifiera trattbrännare till hattbrännare

Tror tusing stämmer rätt bra, har för mig att den kostade ca 700 kronas.

...Svea på fotogen är en intressant tanke. Loke 85 går ju på fotogen, så varför inte..? Men tanken på Loke är svartmålad och brännaren sitter närmare, = mer värme (som skapar självtryck i tanken).

...finns väl en veke också i Svea har jag för mig..?

//J

Ja det är en veke i Svea.

Angående färgen tror jag inte att det har någon större betydelse. Den mesta värmen kommer nog från ledningsvärmen från brännaren. Mängden strålningsvärme som tar sig till tanken är nog liten.

Ska maila Fogas angående måtten på brännaren, samt om gängen verkligen passar. Kanske slår jag till :)

Den svarta tanken på Loke sitter ju inne i undre vindskyddet och även vintertid blir tanken väl handvarm. Färgen hjälper säkert till.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Brännaren på bild är av större typ och kommer garanterat inte passa på ett 123-kök. Att namnet Svea figurerar på sidan har antagligen att göra med att Svea tillverkade andra större kök också.

Om du är hell-bent på att göra om ditt 123 till fotogen, finns en mellanstor brännare till radius 21 eller primus 210 som har samma gänga som 123 tanken. Kommer inte ihåg vilken. Men den blir nog lite högre så vindskyddet måste göras om, och bränsleintag måste ordnas, eftersom veken förut skötte det jobbet. Har man eätt verktyg och lite aunt förnuft går det säkert att fixa. Vore kul att se.

Brännaren på bild är av större typ och kommer garanterat inte passa på ett 123-kök. Att namnet Svea figurerar på sidan har antagligen att göra med att Svea tillverkade andra större kök också.

Om du är hell-bent på att göra om ditt 123 till fotogen, finns en mellanstor brännare till radius 21 eller primus 210 som har samma gänga som 123 tanken. Kommer inte ihåg vilken. Men den blir nog lite högre så vindskyddet måste göras om, och bränsleintag måste ordnas, eftersom veken förut skötte det jobbet. Har man eätt verktyg och lite aunt förnuft går det säkert att fixa. Vore kul att se.

Det var ju otur.

Något sådant projekt har jag inte tid med just nu =)

Men det är väl tur i oturen. Hade blivit dyrt att konvertera båda mina kök samtidigt =)

Tack för svaret.

Nu handlar inte detta om en hattbrännare som tillbehör till dagens brännare, men nära nog.

Fogas har slut på 111T-brännaren. Risken är liten att de får tag i fler.

Men...
Efter en längre mailkonversation har hjälpsamme Conny på Fogas konstaterat att de har brännaren från Optimus 199 Ranger på lager, samt att det är exakt samma slanganslutning som på 111T. Det enda som skiljde nämnvärt var att bränsleröret enbart var 2cm långt (5cm på 111T).

399kr (+ den skyhöga frakten på 99kr som de envisas med).

Ultima Naltio säljer fortfarande Nova-adaptern och Trangia-adaptern, dock för $42 och inte $39 som hemsidan påstår. 296kr i dagens kurs.

800kr fattigare, men julen kommer tidigt i år =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips