Modifiera trattbrännare till hattbrännare

I en annan tråd kom vi i på modifiering av trattbrännare som BernieDawg. Kök som Primus Omnifuel, Multifuel, Optimus Nova, Hiker samt MSR XGK och Dragonflyskulle inte bara kunna bli tystare utan även bättre spridning av lågan.

Någon som gjort en egen hattspridare och vill dela med sig? Någon som provat använda en befintlig hattspridare som denna http://www.fogas.se/shop/2029---ytterhuv-optimus/ ? Ska även till en innerdel som även hittas på länken.

Min förhoppning är att detta blir lite av en byggtråd. Kom med ideer, visa bilder på era förslag/lösningar!
 
Jag mailade för en tid sedan Fogas och frågade om dimensionerna på Ytter- och Innerhuv (länk ovan), och fick svaret att diametern var 45mm**. Min tanke var helt sonika att ta bort spridarplattan på koppbrännaren i mitt Nova och lägga inner- och ytterhuven dikt an mot brännarkoppens insida. Tyvärr är då 45mm för stort.


Vill man försöka tillverka en egen hatt finns en bra genomskärningsbild här:
http://www.bluewaterstove.com/Bluew...n/BernieDawg_Silent_Caps/Pages/Minicap.html#4
Detta är en tidig modell från BernieDawg, och man kan se den lilla pyramiden i toppen som enligt hörsägen (och sund logik) ska förenkla gasernas väg avsevärt. Då det är turbulens som skapar oljud är detta något att tänka på vid ett eventuellt hemmabygge. På bilder av nyare modeller på samma hemsida kan man se betydligt rundare former.

Om vikten inte är ett problem kan man med lätthet svarva denna i en tvådelad modell. Ytterhuv (yttre vägg med hål, samt den lilla pyramiden) samt innerhuv (resten). Nackdelen med detta är att de små hålrummen (anm. hålrummet) istället blir solida, vilket ökar vikten.

Om man fäster de två delarna genom att spänna ner dem mot brännarkoppen med två korslagda ståltrådar behöver man inte heller löda ihop delarna (lödning i sig kan nog vara svårt om man inte är duktigt på det, då det blir höga temperaturer i brännaren).
Spridarplattan som sitter i brännarkoppen ska naturligtvis bort innan montering.

Gör man en tredelad modell (svarva ut hålrummet och lägg till en tunn bricka med centrumhål underst) kan man även med svarv skapa detta hålrum. Ingen lödning här heller.

För att göra hålen i ytterhuven snyggt kan man skriva ut en stencil med ett färdigt rutnät. Tejpa fast på ytterhuven och slå märken med en syl.

Angående material har jag luskat reda på att koppar och mässing (speciellt koppar) har en ganska kort livslängd som hattbrännare. Hålen i ytterhuven blir tydligen större och större. Stål är att föredra.


Summa summarum. Har man en svarv och tummen någorlunda sidoförskjuten gör man detta tämligen snabbt. Funktionen är beprövad och resultatet blir tystare. Vissa hävdar till och med att de fått bättre bränsleekonomi och effekt med BernieDawgs huvar. Hur sant det är låter jag vara osagt, men man verkar i alla fall inte riskera att försämra köket.




**Kan tyvärr inte hitta mailet, men kring 45mm.
 
Är alla "hattar" som fogas säljer lika stora? Finns det inga som är mindre? Jag tänker äldre varianter. Vet att "hattarna" till mina två kök Optimus ranger och explorer är likadana i storlek.

En annan fundering är att fogas har väl en massa reservdelar? Om man frågar dem så kan kanske de mot en rejäl summa pengar kunna bygga en brännare med slang/snabbkoppling som gör att man själv kan bygga in den i ett traniga??? Typ mitt explorer, de reservdelarna har de förmodligen.
 
Senast ändrad:
Är alla "hattar" som fogas säljer lika stora? Finns det inga som är mindre? Jag tänker äldre varianter. Vet att "hattarna" till mina två kök Optimus ranger och explorer är likadana i storlek.

En annan fundering är att fogas har väl en massa reservdelar? Om man frågar dem så kan kanske de mot en rejäl summa pengar kunna bygga en brännare med slang/snabbkoppling som gör att man själv kan bygga in den i ett traniga??? Typ mitt explorer, de reservdelarna har de förmodligen.

Det lönar sig säkert att ringa Fogas. Jag var på jakt efter en pump till mitt Optimus Svea, och visst hade de en sådan fastän den inte fanns vare sig på hemsidan eller i katalogen.


Från tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72194

Brännare:
http://www.fogas.se/shop/1844---fotogenbraennare/

Adapter:
http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm

Verkar finnas adaptrar till Nova-pumpen/slangen samt primus dito (slut i lager enligt länken).
På adapter-länken har brännaren slanganslutningen

EDIT:
På adapter-länken har brännaren slanganslutningen åt sidan, medan brännaren på Fogas har anslutningen nedåt. Det kan hända att det blir tajt att få dit slangen underifrån.
 
Det lönar sig säkert att ringa Fogas. Jag var på jakt efter en pump till mitt Optimus Svea, och visst hade de en sådan fastän den inte fanns vare sig på hemsidan eller i katalogen.


Från tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72194

Brännare:
http://www.fogas.se/shop/1844---fotogenbraennare/

Adapter:
http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm

Verkar finnas adaptrar till Nova-pumpen/slangen samt primus dito (slut i lager enligt länken).
På adapter-länken har brännaren slanganslutningen

EDIT:
På adapter-länken har brännaren slanganslutningen åt sidan, medan brännaren på Fogas har anslutningen nedåt. Det kan hända att det blir tajt att få dit slangen underifrån.

Om du ska bygga ett "ny-kap arktic" enligt finsk modell så ska du nog använda samma brännare som han dvs den som passar optimus 111 ( heter 111 T). Den ser ut som på hans bild. Finns också med ngt kortare rör som pekar åt sidan. Båda hos fogas. Tror inte adaptern passar annars...

//J
 
Ersättningsbrännare, tyst med passning för Radius, köpte jag förra vintern från Fogas, den var italiensk och fungerar utmärkt. Radius 34 är storleken mindre än 111 men verkar ha liknande effekt. Det köket kostade en 10.- på loppis.
Den visade hattbrännaren med kon och inbyggt distansrum ser bra ut men den blir väl svår att svarva om man vill göra den i ett stycke. Bättre svarvare får gärna berätta hur man svarvar inne i distansrummet. Svetsar man fast golvbrickan blir det enklare. Senare brännares lösningar med bajonettlåslning av brännarhatten verkar smartare än dubbla järntrådar. Men envar får bli salig på sitt sätt. YMMV
 
Om du ska bygga ett "ny-kap arktic" enligt finsk modell så ska du nog använda samma brännare som han dvs den som passar optimus 111 ( heter 111 T). Den ser ut som på hans bild. Finns också med ngt kortare rör som pekar åt sidan. Båda hos fogas. Tror inte adaptern passar annars...

//J

Kan inte hitta den hos Fogas. Har du en länk?
 
.
Den visade hattbrännaren med kon och inbyggt distansrum ser bra ut men den blir väl svår att svarva om man vill göra den i ett stycke. Bättre svarvare får gärna berätta hur man svarvar inne i distansrummet. Svetsar man fast golvbrickan blir det enklare. Senare brännares lösningar med bajonettlåslning av brännarhatten verkar smartare än dubbla järntrådar. Men envar får bli salig på sitt sätt. YMMV

Ja den går naturligtvis inte att göra i ett stycke. Bajonettfäste skulle vara trevligt, men betydligt omständligare.

En enklare men ändå mer sofistikerad lösning än ståltråd är att göra 2-4st ben på ytterdelen, vilka sedan böjs fast i luftintagen (slitsarna) på brännarkoppen. Finns bilder på sådana på länken ovan.


Någon som är duktig på lödning kanske vet vilka prylar och ämnen som tål dessa temperaturer. Bevisligen fungerar det med rätt prylar.
 
Nej, jag handlar alltid över disk där. Ring, de har bara en bråkdel av sortimentet på nätet...

//J

Jag blev plötsligt väldigt sugen på att köpa 111T-brännaren, samt Nova-adapter och Trangia-hållare (270kr inkl.frakt).

Lär ju hamna på knappa tusingen, förutsatt att brännaren kostar någorlunda lika som den som finns på Fogas hemsida.

Den här brännaren verkar dessutom passa till Svea. Kan det vara så enklelt att man bara behöver skruva dit den och byta till fotogen?
http://www.fogas.se/shop/1844---fotogenbraennare/
 
Jag blev plötsligt väldigt sugen på att köpa 111T-brännaren, samt Nova-adapter och Trangia-hållare (270kr inkl.frakt).

Lär ju hamna på knappa tusingen, förutsatt att brännaren kostar någorlunda lika som den som finns på Fogas hemsida.

Den här brännaren verkar dessutom passa till Svea. Kan det vara så enklelt att man bara behöver skruva dit den och byta till fotogen?
http://www.fogas.se/shop/1844---fotogenbraennare/

Tror tusing stämmer rätt bra, har för mig att den kostade ca 700 kronas.

...Svea på fotogen är en intressant tanke. Loke 85 går ju på fotogen, så varför inte..? Men tanken på Loke är svartmålad och brännaren sitter närmare, = mer värme (som skapar självtryck i tanken).

...finns väl en veke också i Svea har jag för mig..?

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
larran Modifiera Trangia X2 till "standalone" Kök och brännare 6
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
tordan69 Modifiera Trangia ? Kök och brännare 3
Dan B Hattbrännare vs trattbrännare. Kök och brännare 6
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.