Modifiera Optimus nova

Jag tänkte här försöka samla lite ideér på hur man kan modifiera Optimus Nova (som i övrigt är en bra brännare) till att inte slå sig. Saken är nämligen den att brännarens gods slår sig, troligen en blandning av vridmoment och hög värme.

Det borde enligt mig gå att att ordna med något slags stag som på så sätt skulle agera som avlastning för själva brännaren. Detta är den enda idé jag har än så länge. Det skulle även vara intressant att veta om Optimus är medvetna om detta problem och om de tänkt göra något åt saken.

Fyll gärna på här med idéer, brännaren är ju väldigt smutt i övrigt, passar i trangia och allt. Synd att en så bra produkt ska falera p.g.a en till synes småsak.

Jag har funderat lite på det där också, men inte haft något behov av att implementera något än. Min idé är att antingen låta fästskruvarna till benfjädrarna gå ända in till brännaren för att ge tre stödpunkter högt upp eller ännu hellre gänga dit tre skruvar i koppen bredvid benfästena. Även de skulle då skruvas in mot brännaren (men fästa i denna) för att stödja sidorörelsen på tre punkter högt upp. Jag vet inte om detta skulle störa funktionen hos brännaren, men det verkar inte troligt. Om nu denna lösning fungerar tycker jag att Optimus kunde ha gjort något liknande. Det kan inte kosta många kronor att få dit tre extra skruvar

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nalta_eljest; sa:
Jag tänkte här försöka samla lite ideér på hur man kan modifiera Optimus Nova (som i övrigt är en bra brännare) till att inte slå sig. Saken är nämligen den att brännarens gods slår sig, troligen en blandning av vridmoment och hög värme.

Det borde enligt mig gå att att ordna med något slags stag som på så sätt skulle agera som avlastning för själva brännaren. Detta är den enda idé jag har än så länge. Det skulle även vara intressant att veta om Optimus är medvetna om detta problem och om de tänkt göra något åt saken.

Fyll gärna på här med idéer, brännaren är ju väldigt smutt i övrigt, passar i trangia och allt. Synd att en så bra produkt ska falera p.g.a en till synes småsak.

När uppstår detta problem ? - hur länge har ni haft era brännare? - köpte en för ett tag sedan och har ännu inte märkt av att den slagit sig nämligen..
vad har det för inverkan på funktionen?

Något som däremot stör mig lite är att man får vara väldigt lätt på fingrarna när man vill justera effekten (lätt att råka strypa helt)..
Mvh
/Henrik

Tillläggas skall att jag har mitt Nova i ett Trangia, dvs monterad i en "kopp".

Mitt problem uppstår efter första gången köket används.

Ärligt talat vet jag inte OM det ens har någon inverkan på funktionen. Men troligt är att "strålen" vinklas av och därmed ger sämre värmning. Dessutom så kommer brännaren efter ett tag att nå koppens kant eller så kanske godset t.o.m går av. Detta är dock bara mina teorier.

Nalta_eljest; sa:
Tillläggas skall att jag har mitt Nova i ett Trangia, dvs monterad i en "kopp".

Mitt problem uppstår efter första gången köket används.

Ärligt talat vet jag inte OM det ens har någon inverkan på funktionen. Men troligt är att "strålen" vinklas av och därmed ger sämre värmning. Dessutom så kommer brännaren efter ett tag att nå koppens kant eller så kanske godset t.o.m går av. Detta är dock bara mina teorier.

intressant - blir till att hem och inspektera min brännare som även jag kört en del i trangia med insats..
Mvh
/Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips