Spännande
Thure, åker även de kvinnliga ledarna i SSSK toppless??

/Niklas
Thure, åker även de kvinnliga ledarna i SSSK toppless??
/Niklas
hobbes; sa:pausch; sa:Det var förfärligt vad det här med att föreslå avstängda mobiler tycks vara en öm tå för många....
Ja Idiotiska "säkerhets" förslag utan någon som helst säkerhetssubstans som bara beror på en personlig preferens bör röstas ner kraftfullt.
Speciellt när den personliga preferensen är så löjlig som den är i detta sammanhang
Hade du däremot föreslagit att det skulle vara hjälmkrav eller krav på armbågs och knä skydd så hade vi kanske varit på samma sida. För det hade tom jag kunnat förstå nyttan av.
Jag kan inte tänka mig att en påslagen mobil är mer farlig att ha än att inte bära hjälm tex.
men det verkar ju inte finnas någon regel mot att vara med utan hjälm.
/Torbjörn
Äh, jag faller väl också dit. Jag känner mig lite sårad när du påstår att det är en "idiotisk" liknelse att jämföra "Fatta oöverlagt beslut med ödesdigra konsekvenser på isen pga mobilsamtal" med "Fatta oöverlagt beslut med ödesdigra konsekvenser på jobbet pga mobilsamtal". Vari ligger det idiotiska?pausch; sa:Men samtidigt talar statistiken lite mot dig här då du säger "Jag kan inte tänka mig att en påslagen mobil är mer farlig att ha än att inte bära hjälm" -- under SSSK's hela historia har hittills inte en enda åkare dött av att ha fallit utan hjälm, trots att faran att åka utan hjälm funnits under SSSK's hela 105-åriga historia och inte bara under de senaste 10-15 åren som mobilen har varit alllmänt utbredd.
pausch; sa:- vi får väl se vad säkerhetsutredningen säger om den saken om några veckor), och att min argumentering därför verkligen vore så löjlig som du säger.
Strykarräven; sa:Äh, jag faller väl också dit. Jag känner mig lite sårad när du påstår att det är en "idiotisk" liknelse att jämföra "Fatta oöverlagt beslut med ödesdigra konsekvenser på isen pga mobilsamtal" med "Fatta oöverlagt beslut med ödesdigra konsekvenser på jobbet pga mobilsamtal". Vari ligger det idiotiska?pausch; sa:Men samtidigt talar statistiken lite mot dig här då du säger "Jag kan inte tänka mig att en påslagen mobil är mer farlig att ha än att inte bära hjälm" -- under SSSK's hela historia har hittills inte en enda åkare dött av att ha fallit utan hjälm, trots att faran att åka utan hjälm funnits under SSSK's hela 105-åriga historia och inte bara under de senaste 10-15 åren som mobilen har varit alllmänt utbredd.
Och så gör du själv en mindre övertänkt liknelse: Jämför inte hjälm- eller icke-hjälmdödade med mobildödade.
Jämför antal olyckor som orsakats på isen pga påslagna mobiltelefoner med antal som undvikits pga påslagna mobiltelefoner. Du har en enda olycka som stöd för ditt påstående. Är det barar jag som arbetat med statistik här???!?!?!
Notera hur även jag argumenterar sakligt, även om jag tillhör de rabiata mobilmotståndarna i vardagen, och definitivt inte har telefonen som "psykologisk snuttefilt" (Pauls egna ord).
Och nu lämnar jag denna tråd, i hopp om att inte bli "guilty by association" pga att det finns de som argumenterar i samma riktning som jag, som använder mindre väl valda ord. Man har inte mer rätt i sak för att man tillhör en "utsatt minoritet"...
elvis1; sa:pausch; sa:- vi får väl se vad säkerhetsutredningen säger om den saken om några veckor), och att min argumentering därför verkligen vore så löjlig som du säger.
Det är irrelevant hurvida mobilen hade med olyckan att göra. det enda som är av värde att veta är ifall det skall betraktas som en framtida potentiell risk och i sådana fall hur stor den är
och då framförallt relativt andra risker samt i förhållande till det nyttovärde som förloras pga av restriktionen att ha den avstängd.
Tycker att mobilens negativa roll är ofattbart extremt övervärderad, precis som sagt så finns i sådana fall andra saker som är värre; för tunga rygsäckar frånvaro av hjälm osv.
Obs att det inte var mobilen som valde färdväg utan ledaren.
Den enda anledningen till att en sådan här patetisk tråd finns är att människan bygger sitt tänkande på omedvetna psykologiska värderingar som ofta har extremt komplex bakgrund. Det ger sig ofta i uttryck i form av ex; att det kan vara viktigare att komma fram till vem som har rätt än vad som är rätt, eller att helt andra värderingar är så starka så att de blivit "symboler" för hur den enskilde resonerar ex så kan det innebära att moderna saker alltid betraktas negativt, (tror inte det är så extremt i det här fallet).
Mikael
Jag får väl citera mig själv från bland det första jag skrev i den här tråden: "Jag kan tänka mig att just vid skridskoåkning kan man via mobilen snabbt få ett meddelande om var man inte ska åka."hobbes; sa:..... men när diskussionen förts och i princip alla tja alla förutom utom du och raskesven då är emot den lösningen han föreslår så kanske det säger något.
.....
/Torbjörn
pausch; sa:- vi får väl se vad säkerhetsutredningen säger om den saken om några veckor), och att min argumentering därför verkligen vore så löjlig som du säger.
och då framförallt relativt andra risker samt i förhållande till det nyttovärde som förloras pga av restriktionen att ha den avstängd.
Eftersom du bara drar till med en rubrik ur det blå, snackar skit om mig, pådyvlar mig åsikter och sedan låtsas som det regnar och struntar i att förklara dig, får väl jag försöka mig på en förklaring till vad håller på med, enligt min uppfattning.elvis1; sa:.....
Mikael
pausch; sa:...och jag har ännu inte fått några siffror på olyckor som undvikits p.g.a. påslagna mobiler. Flera tror att det inträffat ofta - men om det nu inträffat så ofta, varför finns inga dokumenterade fall?
elvis1; sa:1. någon tragisk incident skall finnas
2. någon som har koppling till incidenten måste finnas på skridskotur
3. Personen ifråga har svårt att tänka klart i pressade situationer.
4. Personen blir så stressad att förmågan att bedöma isen kraftigt försämras.
5. det finns ingen som kan hjälpa honom att göra bedömningen istället.
6. Det finns is som är icke bärig mellan gruppen och land.
7. Det är inte helt uppenbart att isen inte är helt bärig utan den förmåga som persoen i vanliga fall har att göra bedömning behövs.
8. Man har otur att välja en väg över den icke bäriga isen.
9. SOS-helikoptern åker först till fel plats
10. isstrukturen är sådan att det är svårt att ta sig upp.
Nu är bedömningen klar, är det troligt? nej knappast enligt min bedömning.
Det bör nog snarare ses som en förklaring till varför det aldrig hänt tidigare.
Mikael