Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak

Vintertid slipper man (oftast) regn, vilket ställer mindre krav på vattentäta kläder. Samtidigt har man snön som lätt smälts till vatten när man hukar sig ned och grejar med skidbindningar, borrar hål i pimpelisen eller slår upp tältet.

Tidigare har jag löst ekvationen med ett par vindtights som jag åker skidor i, och ett par lätta vattentäta byxor i packningen som åker på när jag gräver tältgrop, lunchar etc. Problemet är att så fort man sätter sig på knä eller bak så riskerar tightsen bli dyngsura.

Finns det inte, i materialutvecklingens tidevarv, någe byxor som i stort sett består av något icke helt vind- och vattentätt (bomull, softshell, tyg), men har förstärkningar över knäna och ändan?

Jag har ett par MacPac-brallor som jag är jäkligt nöjd med frånsett visa detaljer.

De är mycket vind och vattentåliga, dvs du kan sitta i snö länge utan att bli blöt.

Kommer inte ihåg vad modellen heter, det är en midjebyxa med förstärkningar på längst ner på insidan av benen.

[Edit] Var in och kikade på http://www.macpac.co.nz men det är såklart bara nya modeller där.[Edit]

[Ändrat av öringen 2005-12-11 kl 11:03]

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Re:

Vandrare; sa:
Sedan ganska många år ser man mycket Schollerbyxor på toppturer.
Jo, frågan är om samma byxor funkar för längre turskidåkning. Det blir lite andra proportioner mellan svettas-frysa än vid toppturer, och en hel del (inte alla) av topptursfolket kan ofta gå in i en mysig stuga och torka sina Schoeller-byxor när de blivit blöta genom knäna.

Re: Re:

Strykarräven; sa:
Jo, frågan är om samma byxor funkar för längre turskidåkning. Det blir lite andra proportioner mellan svettas-frysa än vid toppturer, och en hel del (inte alla) av topptursfolket kan ofta gå in i en mysig stuga och torka sina Schoeller-byxor när de blivit blöta genom knäna.

Jodå, dom funkar. Jag är aldeles för snål för att bo i stuga, så toppturandet blir från tält. Har använt dom rätt mycket till sånt. Mammutbyxorna torkar tillräkligt fort på vintern, oftast blir man ju bara lite blöt på knäna eller i baken och det torkar på några minuter. Men efter ett spöregn på sommaren kan det ta lite tid när luften är fuktig.

Vill man inte bli blöt så ska vist den täta varianten vara bra. Lars är en riktig turåkarkille som aldrig skulle drömma om att gå in i en stuga. Han har rescenserat dom här: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2034

Nå, om inte övriga delar av byxorna behöver vara vattentäta är det väl inte krav på tejpning och andasmaterial, utan det räcker väl att sy på valfritt vattentätt material på ett par befintliga byxors utsatta delar?

Mammut Champ

Strykarräven; sa:
Vad är det för "lappar" som sitter på knäna, är det stretchpaneler eller förstärkningar?

Sitter och skriver med byxorna på.

Det är förstärkande knälappar som är av ett lite grövre stretchtyg inte vattentätt.

Jag trivs också med dessa byxor till skid (tur telemark mm) och skridskoåkning. Skall man gräva snöbiback fungerar de ocksp rätt bra även om man lir lite blöt men de torkar som sagt snabbt.

Thure

Vattentäta knän

telekneesis.jpg

BD knäskydd http://www.bdel.com . Kostar ca 300:- Asterix tillverkar liknande. Garanterat vattentäta.

Knäskydd verkar bökigt. Har åkt en del skateboard på den tiden det begav sig med knäskydd vilket krånglade en del med byxorna (knövel etc), och jag tycker de är overkill som vattenskydd (ungefär som att ta en slalomhjälm när man behöver en vindtät mössa).

(men, om asterix har gjort dylika knäskydd så kan de ju inte vara fel!)

Får leta lite på mellandagsreorna, tack för alla tips!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips