Mjuk flasta till t-röd!

Hej alla,

jag undrar om det är någon som har provat att ha t-röd i en s.k. softbottle, alltså en sån där mjuk flaska som går att rulla ihop och som krymper när man dricker ur den.

Jag leker lite med tanken att även ha bränsle i en sån flaska men vill veta om det är någon som har provat det innan jag själv eventuellt förstör en av mina mjuka flaskor :)

/Andreas
 
Alla flaskor, oavsett typ, är att betrakta som förstörda i samma ögonblick du häller t-röd i dom. Förstörda så till vida att dom eftet det, endast duger att fövara t-röd i.

Hade du sagt Tenol i stället för t-röd, hade jag inte tyckt det varit något problem. Men med t-röd är förväxlings-risken bara för stor... Inte ens en gamal kork som någon gång någonsin avänts till t-röd, får under några omständigheter kunna hamna på en vattenflaska. urk...

Jag har inte provat, men jag har svårt att tänka mej att flaskan i sej inte skulle tåla sprit.
 
Varning för Tenol!

Stopp ett tag! Tenol innehåller väl metanol? Där är väl konsekvenserna av en förväxling desto allvarligare. Metanol får under inga omständigheter riskera förväxlas med vatten. T-röd smakar bara lite konstigt. Det är inte giftigt och har dessutom färgen som ytterligare säkerhet.
 
Alla flaskor, oavsett typ, är att betrakta som förstörda i samma ögonblick du häller t-röd i dom. Förstörda så till vida att dom eftet det, endast duger att fövara t-röd i.

Hade du sagt Tenol i stället för t-röd, hade jag inte tyckt det varit något problem. Men med t-röd är förväxlings-risken bara för stor... Inte ens en gamal kork som någon gång någonsin avänts till t-röd, får under några omständigheter kunna hamna på en vattenflaska. urk...

Jag har inte provat, men jag har svårt att tänka mej att flaskan i sej inte skulle tåla sprit.

Jag hade inte tänkt att växla mellan t-röd och vatten! Jag känner till alla risker med att förtära t-röd. Jag frågar om flaskans plast isig håller tätt med t-röd då dessa flaskor ofta är "miljövänliga" så att plasten kanske inte håller för starkare vätskor än vatten!

Jag ville även veta om det var någon annan här som hade testat detta?

/Andreas
 
Halaj!

Du stället i princip frågan: tål plast etanol? Svar: vissa ja, andra nej.
Generellt anses alkoholer vara ganska elaka mot poly-och elastomerer (plast och gummi på svenska).
Enda säkra är väl att prova. Låt T-dojan ligga i flaskan nån månad eller så.

//T
 
Halaj!

Du stället i princip frågan: tål plast etanol? Svar: vissa ja, andra nej.
Generellt anses alkoholer vara ganska elaka mot poly-och elastomerer (plast och gummi på svenska).
Enda säkra är väl att prova. Låt T-dojan ligga i flaskan nån månad eller så.

//T

Jo jag gjorde not det :)

Och jag vill testa detta för att se om det funkar, som du säger låt t-röden ligga i mjukflaskan ett par månader och se om det läcker...

/Andreas
 
Halaj!

Det brukar finnas ingjutet i flaskan, vad det är för plast. På min T-rödflaska står det PEHD, vilket betyder polyeten high density. På min metanolflaska står det HDPE, som jag gissar står för high density polyeten.

Sitter faktiskt och kollar på en tabell över plaster i Karlebo materiallära, men det hjälper ju inte dig när du inte talat om vad för plast din flaska består av.

//T
 
Det brukar vara polyeten i de mjuka vattenflaskorna. Min bedömning hade varit att det hade fungerat. Jag hade nog inte ens funderat över om det borde vara några problem. Men så är jag också en mästare på att ha slagsida mot slutdelen av "trial and error"...
 
Det brukar vara polyeten i de mjuka vattenflaskorna. Min bedömning hade varit att det hade fungerat. Jag hade nog inte ens funderat över om det borde vara några problem. Men så är jag också en mästare på att ha slagsida mot slutdelen av "trial and error"...

Kom på att jag har testat t-röd i en vanlig pet-flaska, då jag råkade ha hål på en den flaskan som t-röden kom så behövde jag hälla över det i en ny flaska och det enda jag kom på var en tom vattenflaska. Och det var i vintras och den flaskan ser det inte ut att vara något fel på än så länge. Så jag ska köpa en halvliter mjukflaska och testa att ha med mig den med t-röd i på en vandring senare.

/Andreas
 
Undertecknad har förvarat T-dojja i en PET-flaska i åtta (8) år hittills utan några som helst problem. Så sådana håller, men med mjukflaskor vet jag inte, har ej testat.
 
Undertecknad har förvarat T-dojja i en PET-flaska i åtta (8) år hittills utan några som helst problem. Så sådana håller, men med mjukflaskor vet jag inte, har ej testat.

Åtta år! Det var länge det, är du säker på att t-röden har bibehållen effekt :)

Jag kan återkomma med resultat på mitt lilla test när jag är klar med det...

/Andreas
 
Åtta år! Det var länge det, är du säker på att t-röden har bibehållen effekt :)

Jag kan återkomma med resultat på mitt lilla test när jag är klar med det...

/Andreas

He he, flaskan har varit i fältbruk under alla dessa år, så innehållet har succesivt bytts ut mot nytt. Vet därför inte om effekten avtar vid långtidslagring. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.