Mjuk flasta till t-röd!

Hej alla,

jag undrar om det är någon som har provat att ha t-röd i en s.k. softbottle, alltså en sån där mjuk flaska som går att rulla ihop och som krymper när man dricker ur den.

Jag leker lite med tanken att även ha bränsle i en sån flaska men vill veta om det är någon som har provat det innan jag själv eventuellt förstör en av mina mjuka flaskor :)

/Andreas

Alla flaskor, oavsett typ, är att betrakta som förstörda i samma ögonblick du häller t-röd i dom. Förstörda så till vida att dom eftet det, endast duger att fövara t-röd i.

Hade du sagt Tenol i stället för t-röd, hade jag inte tyckt det varit något problem. Men med t-röd är förväxlings-risken bara för stor... Inte ens en gamal kork som någon gång någonsin avänts till t-röd, får under några omständigheter kunna hamna på en vattenflaska. urk...

Jag har inte provat, men jag har svårt att tänka mej att flaskan i sej inte skulle tåla sprit.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varning för Tenol!

Stopp ett tag! Tenol innehåller väl metanol? Där är väl konsekvenserna av en förväxling desto allvarligare. Metanol får under inga omständigheter riskera förväxlas med vatten. T-röd smakar bara lite konstigt. Det är inte giftigt och har dessutom färgen som ytterligare säkerhet.

Alla flaskor, oavsett typ, är att betrakta som förstörda i samma ögonblick du häller t-röd i dom. Förstörda så till vida att dom eftet det, endast duger att fövara t-röd i.

Hade du sagt Tenol i stället för t-röd, hade jag inte tyckt det varit något problem. Men med t-röd är förväxlings-risken bara för stor... Inte ens en gamal kork som någon gång någonsin avänts till t-röd, får under några omständigheter kunna hamna på en vattenflaska. urk...

Jag har inte provat, men jag har svårt att tänka mej att flaskan i sej inte skulle tåla sprit.

Jag hade inte tänkt att växla mellan t-röd och vatten! Jag känner till alla risker med att förtära t-röd. Jag frågar om flaskans plast isig håller tätt med t-röd då dessa flaskor ofta är "miljövänliga" så att plasten kanske inte håller för starkare vätskor än vatten!

Jag ville även veta om det var någon annan här som hade testat detta?

/Andreas

Halaj!

Du stället i princip frågan: tål plast etanol? Svar: vissa ja, andra nej.
Generellt anses alkoholer vara ganska elaka mot poly-och elastomerer (plast och gummi på svenska).
Enda säkra är väl att prova. Låt T-dojan ligga i flaskan nån månad eller så.

//T

Halaj!

Du stället i princip frågan: tål plast etanol? Svar: vissa ja, andra nej.
Generellt anses alkoholer vara ganska elaka mot poly-och elastomerer (plast och gummi på svenska).
Enda säkra är väl att prova. Låt T-dojan ligga i flaskan nån månad eller så.

//T

Jo jag gjorde not det :)

Och jag vill testa detta för att se om det funkar, som du säger låt t-röden ligga i mjukflaskan ett par månader och se om det läcker...

/Andreas

Halaj!

Det brukar finnas ingjutet i flaskan, vad det är för plast. På min T-rödflaska står det PEHD, vilket betyder polyeten high density. På min metanolflaska står det HDPE, som jag gissar står för high density polyeten.

Sitter faktiskt och kollar på en tabell över plaster i Karlebo materiallära, men det hjälper ju inte dig när du inte talat om vad för plast din flaska består av.

//T

Det brukar vara polyeten i de mjuka vattenflaskorna. Min bedömning hade varit att det hade fungerat. Jag hade nog inte ens funderat över om det borde vara några problem. Men så är jag också en mästare på att ha slagsida mot slutdelen av "trial and error"...

Det brukar vara polyeten i de mjuka vattenflaskorna. Min bedömning hade varit att det hade fungerat. Jag hade nog inte ens funderat över om det borde vara några problem. Men så är jag också en mästare på att ha slagsida mot slutdelen av "trial and error"...

Kom på att jag har testat t-röd i en vanlig pet-flaska, då jag råkade ha hål på en den flaskan som t-röden kom så behövde jag hälla över det i en ny flaska och det enda jag kom på var en tom vattenflaska. Och det var i vintras och den flaskan ser det inte ut att vara något fel på än så länge. Så jag ska köpa en halvliter mjukflaska och testa att ha med mig den med t-röd i på en vandring senare.

/Andreas

Undertecknad har förvarat T-dojja i en PET-flaska i åtta (8) år hittills utan några som helst problem. Så sådana håller, men med mjukflaskor vet jag inte, har ej testat.

Undertecknad har förvarat T-dojja i en PET-flaska i åtta (8) år hittills utan några som helst problem. Så sådana håller, men med mjukflaskor vet jag inte, har ej testat.

Åtta år! Det var länge det, är du säker på att t-röden har bibehållen effekt :)

Jag kan återkomma med resultat på mitt lilla test när jag är klar med det...

/Andreas

Åtta år! Det var länge det, är du säker på att t-röden har bibehållen effekt :)

Jag kan återkomma med resultat på mitt lilla test när jag är klar med det...

/Andreas

He he, flaskan har varit i fältbruk under alla dessa år, så innehållet har succesivt bytts ut mot nytt. Vet därför inte om effekten avtar vid långtidslagring. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips