Mjölk till gröt och choklad?

Läst en del på forumet, och det verkar vara rätt vanligt med en kopp choklad till frukost kvällsmat när man är på tur.

Nu skall jag på kajaktur, vilket bara innebär för mig 3 nätter i tält. Jag har ingen vana av att vara borta från kylskåp.

Hur gör ni med mjölk när ni dricker er choklad, har ni med er mjölk i kylbagar? Kör ni torrmjölk? eller köper ni O´boypåsar som man blandar i vatten?

Hur gör vi bäst med smör, vi köper riktigt smör och har förstått att det bör hålla ihop konsistensen rätt bra under den korta tiden, kan man förvara i det i en vanlig plastpåse eller bör man förpacka det på annat sätt?
 
Oboy eller inte, det är ju en smaksak.

Mjölk jag använder i mat tycker jag att pulvermjölk är ok. Dvs chokladpudding, såser mm. Själv tycker jag dock att dricka den inte är så gott och undviker därför allt som kräver att man har mjölk i fri form

Tror inte att 3 dagar mitt i sommaren i en kajak kan garantera att den håller sig fräsch.

Christian
 
Testade att köra mjölk på sempers torrmjölk.. sen oboy på det, tyckte inte att det var gott. Så har övergett den iden att dricka choklad på turer.

Angående smör, när vi är ute på kajakturer 3-6 dagar så håller sig smöret egentligen hela tiden.. bawra det att det ändrar konsistens...vi har det i en kylbag, där vi förvarar anndra kylvaror, fryst köttfärs,kötbit och sen frysta petflaskor som kylklampar..det håller sig definitivt i 3 dagar om man inte öppnar i tid och otid, tänker på att hålla den i skuggan.

För att håla min dricka kall, så brukar jag ta en nätpåse eller två st plastpåsar lägger i mina burkcolor, sen några stenar, fäst en lina och kasta ut i vattnet. borde kunna lägga ner smöret där i också om du lägger den i en drybag(se till att tömma så mycket luft ur den som möjligt) så får du kallt smör lite längre.
 
Om du känner att du har råd, köp UHT-behandlad mjölk på 3dl tetror. De håller bra i värmen tills du öppnar dem. Är du stordrickare, eller ni är fler som delar, köp 1litare. Om du gillar smaken på UHT vet du om du druckit mjölk i varmare länder, typ grekland. Annars testa.

På vandring gäller annars torrmjölk tycker jag.
 
Som gammal Vi Unga'it (typ som scouterna) och sedemera weekendmilitär blev jag konfunderad av trådens inledning... vad sjuttsingen har mjölk med choklad att göra?

Jag har druckit Ögonblink choklad i snart 30 år och de har ett starkt grepp om marknaden då var jag än dyker upp på kurser, konferenser och även hotell och liknande nog fasen finns det Ögonblink på frukostbordet.

chokladdryckpulver-8x30g-ogonblink.jpg
 
Tack för era svar!

Jo ögonblink finns ju, men det är inte alls lika gott som choklad och riktig mjölk, men jag antar det är svårt när man vill resa lätt.

Men jag skall kanske ta med en kylbag, då kan man ju ta med en vanlig mjölk och en fryst mjölk som kylklamp, samt lite annat gott. Det borde finnas plats för det.
Det löser ju även problemet med smöret. I annat fall får jag vara utan dessa lyxiga saker någon dag :)
 
Pulvermjölk blir betydligt godare om du blandar till det och låter det stå några timmar. Gör iordning det på kvällen i en plastflaska, håll den kall i havsvattnet eller i kylväska/påse, och du får en god mjölk på morgonen.
I matlagning tycker jag att det fungerar bra att använda mjölken direkt.

För bara tre övernattningar går det bra att hålla kyla genom att frysa ett par PET-flaskor med vatten. Lägg dem i en mjuk kylväska, ev kan ni förstärka isoleringen med tidningspapper. Det brukar kunna finnas isklumpar i flaskorna även efter ett par dygn om ni är lite försiktiga. På så sätt får ni både kyla och dessutom garanterat färskt och gott vatten i flera dygn.
 
Varm choklad

Som gammal Vi Unga'it (typ som scouterna) och sedemera weekendmilitär blev jag konfunderad av trådens inledning... vad sjuttsingen har mjölk med choklad att göra?

Jag har druckit Ögonblink choklad i snart 30 år och de har ett starkt grepp om marknaden då var jag än dyker upp på kurser, konferenser och även hotell och liknande nog fasen finns det Ögonblink på frukostbordet.

chokladdryckpulver-8x30g-ogonblink.jpg

Ögonblink är klart bättre än O´boy. Både jag och mina barn tar med oss ögonblink ut., något annat är inte att tänka på.
 
Tips från kemilabbet:

Till en kopp choklad går det åt 1 tsk cacaopulver, 1 msk socker och torrmjölkspulver till 2 dl färdig mjölk. Lämpligt är att blanda satser om 1 påse torrmjölkspulver och cacaopulver och socker i proportion till mängden färdig mjölk.

Vid tillagning kokas 2 dl vatten per kopp och iblandas 3 msk. färdigblandad torrvara.
Funkar även med Östersjövatten. :cool:
 
Våt frottehanduk utanpå ger kylsåpskyla även i rötmånadsvärme. Bensin i handuken kan ge is i flaskan!
Blanda till kvällen före och de blir godare.
Till gröt fungerar även yogurt väl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
mikva Varm mjölk i termos? Friluftsmat 22
andersmossing Tugga ett glas mjölk? Friluftsmat 0
granbom Mjölk på fjället...? Friluftsmat 37
clint Kondenserad mjölk på tub Friluftsmat 8
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.