Mjölk på fjället...?

Den röda då???

För länge sedan fanns det att få tag på torrmjölk i röda förpackningar (istället för blå som jag har för mig skummjölken förpackas i fortfarande). Den hade 3% fett och var betydligt godare till gröt mm. Men jag kanske är sisådär en 20-30 år efter min tid??? Den var dock inte alltid så lätt att få tag på då heller.

Re: Fet torrmjölk på burk

lotta2; sa:
finns i vissa butiker där många invandrare handlar, tillverkad av Nestle, Nido heter den. Mycket godare än fettfri! Häll över på lätt plastburk, den håller sig i ungefär en vecka.

Googlade men hittade inget från Sverige om Nido fet torrnmjölk. Finns den på Lidl eller i någon annan matkedja?

I vilka butiker har du sett den Lotta?

Någon annan liknande produkt med inköpsställe någon?

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köpställen för Nido

Jag har hittat den i Hötorgshallen i Stockholm (i ett hörn "till vänster"), och i livsmedelsbutiken utanför Kista centrum (västsidan). I Göteborg har jag köpt Nido i den asiatiska butiken vid Grönsakstorget.

Det var inte så lätt att hitta en bild på vad ni ska leta efter, men den här länken säger allt om hur bra Nido-burkarna är ;-):

http://www.nestleghana.com/html/brands/Nido/kcorner.html

/Lotta

Sk. H-mjölk är som mànga námnt standard i en del lánder, bl.a Spanien. I princip all mjölk som sáljs här är sàdan. Förvaras i skafferiet, och stoppas endast in i kylen efter öppnande. Inga konstigheter med det.

Ang. kondenserad mjölk pà tub var det tidigare standard-utrustning för scouter etc. som gav sig ut pà vandring. En slurk direkt ur tuben vid akut energi-brist, blandat med vatten om morgonen: frukost etc.

Tillhör fortfarande standard-utrustning fór spanska soldater. För den som vill köpa en combat-frukost, innehâllandes bl.a en tub med 75 gr. kondenserad mjölk: var sà god och bjud: http://cgi.ebay.es/ws/eBayISAPI.dll...2035&ssPageName=MERC_VIC_ReBay_Pr2_PcY_BID_IT

I Spanien används numera detta otroligt sötsliskiga, lite sega, och enligt undertecknad, rent onjutbara livsmedel fr.a i bakverk, samt av en och annan som trycker ut lite i kaffet. I SydAmerika ár det fortfarande mer vanligt med kondeserad mjölk i konservburk som mjölk, precis som i Spanien innan tetra-briken kom.

För den som vill, hár ett recept (pâ spanska) hur man kan tillaga denna smet. Pàstàs att det hàller tre veckor, men bör förvaras svalt:

http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/consumir_bien/lacteos/leche_condensada.htm

Nestle Nido i Sverige?

Har någon ett namn på en butik som säljer Nido i Sverige?
Jag har lite långt till de torg ni beskriver :)

Lev väl!
/Patrik

öringen; sa:
Sant, men ska man bojkotta nestle då är det självhushåll som gäller. De äger väl i princip allt numera... :(

Japp, resten ägs av den amerikanska tobaksindustrin (till exempel Estrella, Gevalia, Marabou, Blå Mocca, Göteborgs Kex, bara i Sverige).
Bökigt...

Nån som vet var man hittar god torrmjölk i Stockholm?
Det är ju en bra ingrediens i hemkörd utflyktschokladmjölk när man tycker att Oboy bara smakar vanilj och socker.
Nestles tycker jag klumpar för mycket.

Låglaktos

Även låglaktosmjölk har lång hållbarhet, och den behöver inte heller stå kallt när den är oöppnad. Dessutom finns den numera nästan överallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips