Mithrilbyxor eller Gleipner till minusgrader!

Hej!Någon som vet om Mithrilbyxan (med två ullfrotte-underställsbyxor),klarar en del minusgrader?Tänker då på vindtätheten.blåser det rakt igenom?Har Mithriltröjan(den har väl samma material som byxan?,förutom knäförstärkningarna).
 
Jag har inte provat tröjan, men väl byxorna.

Min erfarenhet är att de har ett ganska stort komfortabelt temperaturspann. Jag har använt dem både vid fjällvandring och under långfärdsskridskoåkning. Och jag har inte upplevt att det blåser rakt igenom. Nu har jag inte varit ute i extrema minusgrader eller full storm.
 
OK

Mithrilbyxan är såpass bra att den de senaste åren blivit väl vanlig bland långfärdsskridskoåkare. Jag tycker att den är skön utan långkalsingar men jag är inte frusen av mig.
Ventilationen upplever jag som lämplig i de flesta vinteraktiviteter.

I snöstorm så blåser det en del genom byxan så då är vindbyxor en bra komplettering.

Thure
 
Mithril-byxan!

...ok!Tack för info.Tänkte skaffa mig ett par byxor för en vecka i Sälen och ha användning för lång tid framöver...Vill inte ha gore-tex eller liknande material.Lutar åt Mithril eller Gleipner./Niklas
 
Utförsåkning?

En vecka i Sälen, det låter som om det tänkta användningsområdet var utförsskidåkning. I sådana fall finns det nog en viss risk att Mithril byxan kommer att visa sig vara lite för luftig.

Jag har själv använt byxorna under ett flertal vinterturer och det är inte snack om att de i de flesta fall fungerar ypperligt. Den stora fördelen med Mitrhrilbyxora, när man går på tur, är just att de är luftiga och snabbt ventilerar bort svett och överskottsvärme. Men i utförsbacken anstränger man sig långtifrån lika mycket och rör sig dessutom i betydligt högre hastighet och behöver därför något vindtätare.

/ Stefan
 
Budgetvarianten om man ändå tänker sig gå i stretchiga brallor är ett par vintertights från lämplig (längdskid-)tillverkare. Har själv kört vinterturerna i ett par Newline Wintertights, som består av stretchfleece med vindtät front ned till strax under knäna. I idealfallet ventilerar de bra bakåt medan man har totalt vindskydd framåt. Lätta är de, och under ett par skalbyxor fungerar de som alla andra stretchfleecelångkalsingar. Kostar 500-600:- på Intersport, att jämföra med vad Mithril kostar.
 
Om du gärna vill ha Klättermusen tycker ajg att du kan fundera på Skade-byxan. Har sådana på vintern och de är mycket sköna, mångsidiga och bekväma. Utan underställ klarar de många minusgrader om man anstränger sig, med måste det vara riktigt kallt.
De klarar också ordentliga vindar. Jag är supernöjd med mina. Nackdelen är priset.
 
Tánkte just tipsa om Skade, men min namne hann före.

Skulle tro att Mithril ár mer polyvalenta, men vill man ha ett par uttalat varma och relativt vindtäta stretchbyxor för enkom vinterbruk är Skade ett bra alternativ.

Mithril kan användas dels utan andra byxor eller underställ, dels med làngkallingar under, dels som "làngkallingar" med vindbyxor över, dels med làngkallingar under och vindbyxor över etc..

Enligt Kláttermusens massflow-filosofi, sà ligger Mithril pâ 0,5 pà Massflow-resistance-skalan, Skade pà 2, medan Gleipner är stormproof (8). De senare dock ej fodrade, utan renodlat skal, medan Mithril och fr.a Skade áven har visst foder, samt, som sagt, stretch, vilket Gleipner saknar.
 
Nu var det i och för sig Klättermusen som du var intresserad av i första hand men jag tänkte kasta in ännu ett alternativ. Det isländska 66North har,Glymur Softshell Pants, en byxa som liksom Mithril är soft-shell men gjord i Power Shield vilket gör dem mer vindtäta (98% vindtäta enligt uppgifter) och dessutom lär ska vara något mer vattenresistenta.
Jag stod själv i valet mellan dem och Mithril och valde då Glymur. Oerhört sköna och inte fullt lika tighta i benen ... vilket passar mina stolpar bra. Använder dem både för skidåkning och skridsko.
http://www.66north.com/default.asp?view=1&page_id=3447&cat_sub_id=5&product_id=353
Enligt 66North hemsida ska de ha återförsäljare även i Skåne.
 
Ang. Mithrils passform, kan jag meddela att min fru, som aldrig visat nämnvärt intresse för mina friluftsinvesteringar, numera alltid avger belâtna läten samt fàr nât nästan lystet i blicken var gâng jag drar pà mig dem.
 
Mithril+Gleipner mfl!

Oj..!Många tips.Det lutar nog åt Gleipner,dom kan man ju ha civilt också,Verkar ju diskreta i katalogen..Har ju en NJAL-anorak som man bara upskattar mer och mer,tvätt efter tvätt,(har precis NIKWAX:at den,vet ej hur bra impregnering det blir),lite som favvo Lewi´s 501:eek:r....Fjällrävens vindbyxor G-1000 lockar inte.....fem veckor till att fundera på...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 12
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.