MINSTA möjliga sovsäck?

Hej!

Jag har under en smärre tid försökt få tag på en sovsäck runt 2000 kronor. Den bör vara så liten som möjligt (dunfyllning?) och vara rimlig för sommar/höst/vår vandring i bl. a. Sarek, alltså temperaturer kring 0.
Vikten är givetvis viktig, men framför allt ser jag att den tar så lite plats i ryggsäcken som möjligt.
Den sovsäck jag hittat som verkar passa mina krav är Marmot Never Winter, då den har bra specs och är relativt lätt. Volymen beräknas till 5,9 liter enligt Outnorth, men det är svårt att jämföra med andra sovsäckar då volymen inte alltid redovisas.
Med reservation för redan existerande diskussion är frågan:
Vilken är den sovsäck som passar för ändåmålet och har minsta möjliga volym?
 
Två yllefiltar (i varandra) som du kan fylla mellanrummet mellan dessa med kaveldun du hittar ute i fält. Billigt men tyvärr lite riskabelt då kaveldun är extremt lättantändligt.

Alternativt en billig sommarsovsäck, en stor plastsopsäck och sen fylla med löv eller kaveldun som extra isolering. Allt du slipper bära med dig och som du hittar i naturen i överflöd kommer att minska vikten rejält.

Gamla välanvända Dunsovsäckar går nog att hitta begagnade till under 2000 kr. Men räkna då med hål och tejp och att de inte riktigt håller sin värme i de lägsta temperaturerna längre.
 
För det bruk och budget du beskriver hade jag nog valt Marmot Sawtooth som är lite varmare än Never Winter.
 
Absolut är den varmare, dock tar den mer plats än en Never Winter...

Är det platsutrymmet eller användningsområdet du prioriterar? När temperaturen närmar sig nollan kommer du nog att upskatta att det inte var packvolymens marginella skillnad som styrde.

Generellt då dessa sovsäckar är av samma modellserie och har samma tyg+sömnad är det bara dunmängden som avgör komprimerad packvolym, och den skillnaden är marginell så låt dig inte luras på denna punkt. Dunet är ju det enda som kan komprimeras i en dunsovsäck;)
Jag skulle gissa att skillnaden i packvolym inte är mer än max volymen av en tennisboll mellan dessa sovsäckar.
 
Är det platsutrymmet eller användningsområdet du prioriterar? När temperaturen närmar sig nollan kommer du nog att upskatta att det inte var packvolymens marginella skillnad som styrde.

Generellt då dessa sovsäckar är av samma modellserie och har samma tyg+sömnad är det bara dunmängden som avgör komprimerad packvolym, och den skillnaden är marginell så låt dig inte luras på denna punkt. Dunet är ju det enda som kan komprimeras i en dunsovsäck;)

well, jag försöker väl hitta en rimlig balans. Känner inte att en Lupus -8 känns rimlig t.ex. då den väger närmare 2 kg. Vill heller inte spendera 3K på en sovsäck i nuläget, känner då att 2K är mer i linje med hur mycket jag kommer använda den, därav idén om en Never Winter, som kombinerar vikten och temperaturen jag är ute efter. Sedan förstår jag också resonemanget med att packvolymen inte ska spela för stor roll. Men en rimlig balans där hade varit gött.

En undrar är om Never Winter är den sovsäck som passar bäst för mitt tänkta ändamål eller om man måste gå upp en prisklass/komprissa i något av de nämnda områden?
 
well, jag försöker väl hitta en rimlig balans. Känner inte att en Lupus -8 känns rimlig t.ex. då den väger närmare 2 kg. Vill heller inte spendera 3K på en sovsäck i nuläget, känner då att 2K är mer i linje med hur mycket jag kommer använda den, därav idén om en Never Winter, som kombinerar vikten och temperaturen jag är ute efter. Sedan förstår jag också resonemanget med att packvolymen inte ska spela för stor roll. Men en rimlig balans där hade varit gött.

En undrar är om Never Winter är den sovsäck som passar bäst för mitt tänkta ändamål eller om man måste gå upp en prisklass/komprissa i något av de nämnda områden?

Är det MINSTA packvolym du eftersträvar behöver du gå upp i dunkvalitet resp prisklass, men även eftersträva en så slimmad sovsäck som möjligt (minst tygvolym). Det senare är inget jag föredrar som i-vändare, varför du också bör fråga dig hur du sover och vad du prioriterar?
Jag har själv en Marmot Hydrogen som är en ren sommarsäck i fjällen för mig. När jag är ute övriga säsongen med risk för frostnätter väljer jag min varmare sovsäck en Marmot Pinnacle.

Prisskillnaden mellan Never Winter och Sawtooth är några hundralappar (billigast jag hittar på Marmot Sawtooth regular just nu är 2081 kr, med extrarabatten på 100kr inräknat, på Wiggle) som jag tror du kommer att uppskatta som välinvesterade. Är det MINSTA volym du eftersträvar med en 3-säsongssäck är tipset ex Marmot Helium (men då spricker din budget).
 
Går inte alla dunsäckar att komprimera rätt rejält? Min mountain equipment helium 600 väger 1 kg och kan tryckas ihop enormt mycket till oval A4-size och 5-7 cm tjock. Köpte den för 2600 på rea
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...