MINSTA möjliga sovsäck?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men medge att det är en av de minsta, packad och det är ju det som TS söker.

Vi fick en trång, blixtlåslös 800g sovsäck som fyllde lite och som gjorde man sov några timmar i den, men aldrig ut eller gott.

Såvitt jag se av hans krav i början finns vare sig komfort eller sovlängd med.
;)

Men medge att det är en av de minsta, packad och det är ju det som TS söker.

Vi fick en trång, blixtlåslös 800g sovsäck som fyllde lite och som gjorde man sov några timmar i den, men aldrig ut eller gott.

Såvitt jag se av hans krav i början finns vare sig komfort eller sovlängd med.
;)

Förstår att det blir svårt att tänka självständigt när jag inte skrev ut självklara funktioner.

sovsäck

prova marmot micron 40 ,620 gram tung dunsovsäck,har sovit i den i höst med utetemp -8 inga problem,dock sov jag i underställ å mössa, ca pris 1700 kr

Vi brukar sätta oss på säckarna i fodralet innan vi drar åt kompressionsremmarna, troligen lika "brutalt";)

då får du en kanonkula då? :)

har funderat på att komprimera säcken med kläder och mjuka grejer i gemensam större drybag och bara moffa med näven rakt ner i säcken. De fyller ut bättre kan jag tycka och blir "fluffigare", men osäker på om jag får ner resten av grejerna lika lätt.

prova marmot micron 40 ,620 gram tung dunsovsäck,har sovit i den i höst med utetemp -8 inga problem,dock sov jag i underställ å mössa, ca pris 1700 kr

Och inomhus eller?
Extremtemperaturen på säcken är -11, alltså lägsta temperatur man kan sova i utan att få köldskador. Knappast att understället var avgörande i ditt fall.

då får du en kanonkula då? :)

har funderat på att komprimera säcken med kläder och mjuka grejer i gemensam större drybag och bara moffa med näven rakt ner i säcken. De fyller ut bättre kan jag tycka och blir "fluffigare", men osäker på om jag får ner resten av grejerna lika lätt.
Jo det är lite så vi brukar packa (sovsäck och sidenliner rakt i kompressionspåsen, dock brukar jag packa de övriga sovsakerna (underställ, strumpor, örngott) i en egen mindre drybag. "Kanonkulan" blir inte större än halva bredden i underfacket på ryggsäcken, så finns gott om utrymme att fylla upp med andra saker som ex ombyteskläder mm som man inte behöver ha tillgång till under dagen
Visst gå det att trycka ner både sovsäck och sovsaker i en kompressions drybag, men då kanske man får välja en lite större storlek på kompressionspåsen. Jag är dock osäker på om det blir effektivare mht packning, då de mjuka textilerna kan packas rätt effiktivt i alla hålrum som bildas mellan annat i ryggsäcken.

Jag har en marmot sawtooth long och frun en regular. Bra sovsäck till ett rimligt pris. Temperaturspannet funkar bra 3 säsonger i svenska fjäll. Får bli mer som ett täcke på sommaren. Frun är frusen men klarar sig likaledes bra. Skapligt rymlig insides för den som har klaustrofobi. En av de friluftssaker som jag äger som jag verkligen kan rekommendera. Blir inte super liten komprimerad Men å andra sidan så tar det ändå inte mycket plats heller.

Bosse

Jag tycker Never Winter är en kanonsäck. Bra pris, bra kvalitet och relativt lätt och komprimerbar. Har sovit ett par nätter runt 0:an men då tycker åtminstone jag att det krävs mössa, ylleunderställ och liggunderlag med R värde runt 4-5.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips