Minsta förpackning med mest näring

Det är nog inget som kan slå nötter, mandel och frön :) : vikteffektivt (600-650 kcal/100 g), gott, hållbart, lättförpackat, lätt att småäta av, kräver ingen tillagning, rikt på proteiner, nyttiga fetter och lite lagom med fibrer.
Och inte minst: fritt från alla möjliga tillsatser.

Men vill du ha något som mer liknar "energibars" så kolla i denna tråd :)
 
Om man lägger mandel i saltlag några minuter och sen torrostar i ugn får man lite salttillskott också, vilket är gott om man svettas mycket. Enda nackdelen är att det är svårt att sluta småäta.
 
Peanuts är vist like bra som mandel, och billigera.
Ja, det brukar vara rejäl prisskillnad. Vill dock minnas att jordnötter inte är lika "nyttiga" vad gäller fett- och proteinsammansättning, men det kan ju inte spela någon roll på annat än riktigt långa turer.

Nu handlar jag aldrig nötter och mandel i "svenska" affärer, det har jag inte råd med och de brukar inte vara särskilt färska. Har turen att bo granne med en invandraraffär, som säljer bl a turkisk mandel och spanska alt. östeuropeiska valnötter - bägge kännbart fräschare och mer doftrika än de vanliga från Kalifornien - för 120-150 kr/kg. Så spana in en välsorterad Mellanöstern-affär :).

Resten är fråga om tycker och smak :)
 
Pemmikan! Går då all in och bara äter fett så är det 900 kcal och då väger en snål dagsranson på 350g. Gör du den lite godare med torkade blåbär, kött och jordnötter så blir det lite tyngre!
Annars är ju mörk choklad 600 kcal, har en kompis som testade att gå kortare turer med bara Marabo mjölkchoklad.

Några av mina seniorscouter skulle planera sin egen mat och gjorde ett par lådor med hemgjorda chokladbollar med mycket smör och krossad choklad och jag har för mig att de landade på 500 kcal, lättlagad, lättätet och gott, och då får du fibrer också:) De ovan nämna matalternativen är ju kanske ingen höjdare för magen!
 
Näring eller energi?

För energi och laktovegetariskt är Snickers högt på listan.
Mandelmassa och nötkräm är oftast helt vegetariskt.

För näring beror det på hur heltäckande det ska vara.
 
Pemmikan är ju så långt från vegetariskt man kan komma :) Men annars håller jag med om att det är den ultimata turmaten.
 
Fröknäcke är kaloritätt och kan ätas med olika pålägg (läs vad joanna skriver om hummuspulver) och även brytas i bitar ner i soppa/gryta. Eller äts som det är.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.