Kom att tänka på denna tråden när jag tvättade min dunsovsäck. Första gången jag tvättar denna säcken. Upptäckte till min förvåning att vissa kanaler hade väldigt lite dun i sig när den började torka.
Just min säck (Cumulus) har helt separerad ovan- och undersida. Men, mellan bafflarna (på samma sida) så hittade jag faktiskt öppningar. Jag kände med fingrarna för att hitta baffelväggen och sedan kände jag försiktigt längst med hela sömmen för att hitta något. Där baffelväggen sitter fast i säckens sidosöm hittade jag öppningar faktiskt. Det var inte jättelätt att hitta, hade nog kunnat missa dem också. Genom de öppningarna kunde jag fördela dunet jämt.
Det hade varit lättare om jag upptäckt detta innan den var nästan helt torr och väldigt välfluffad. Enormt irriterande att försöka flytta väldigt fluffigt dun genom ett litet hål precis vid en söm, sytt i jättetunna material, utan att se vad man gör

Men nästa gång du har uppe säcken kan du ju prova att känna igenom en baffelvägg riktigt noga och se om du inte hittar en söm ändå.