Minskat loft i dunsovsäck?

Intressant. Jag trodde först att den gått sönder..
Finns alltid en risk om man tvättar en dunsovsäck, speciellt i så tunna tyger i maskin att något kan gå sönder men på din beskrivning verkar det mer som om om de slarvat vid tillverkningen då det är öppningar just på de platser du beskriver. Hade något gått sönder i tvätten är det mer realistiskt att det är ex en mellanvägg mitt på en baffel där påfrestningen är som störst i min tankevärld.
 
En annan fråga, men varför har man dun på undersidan av sovsäckar egentligen? Det värmer väl inget där ändå då det komprimeras. Känns som det vore smartare att bara ha dun där det inte belastas av kroppstyngden.
 
En annan fråga, men varför har man dun på undersidan av sovsäckar egentligen? Det värmer väl inget där ändå då det komprimeras. Känns som det vore smartare att bara ha dun där det inte belastas av kroppstyngden.
I mitt fall ligger jag aldrig på rygg och sover, utan rör mig i sömnen samt mest sover på sidan. Dessutom är jag i-vändare dvs vänder mig i sovsäcken och ibland med sovsäcken. Vaknar sällan med dragkedjan på samma ställe som när jag lade mig. För att min sovsäck alltid skall värma mig på natten oavsett hur jag ligger skall den vara jämnt dunfylld runtom.
Vill du bara ha ett dunfyllt täcke på dig finns ju alternativet quilt.
 
Senast ändrad:
Kom att tänka på denna tråden när jag tvättade min dunsovsäck. Första gången jag tvättar denna säcken. Upptäckte till min förvåning att vissa kanaler hade väldigt lite dun i sig när den började torka.
Just min säck (Cumulus) har helt separerad ovan- och undersida. Men, mellan bafflarna (på samma sida) så hittade jag faktiskt öppningar. Jag kände med fingrarna för att hitta baffelväggen och sedan kände jag försiktigt längst med hela sömmen för att hitta något. Där baffelväggen sitter fast i säckens sidosöm hittade jag öppningar faktiskt. Det var inte jättelätt att hitta, hade nog kunnat missa dem också. Genom de öppningarna kunde jag fördela dunet jämt.
Det hade varit lättare om jag upptäckt detta innan den var nästan helt torr och väldigt välfluffad. Enormt irriterande att försöka flytta väldigt fluffigt dun genom ett litet hål precis vid en söm, sytt i jättetunna material, utan att se vad man gör :p
Men nästa gång du har uppe säcken kan du ju prova att känna igenom en baffelvägg riktigt noga och se om du inte hittar en söm ändå.
Det där var värdefull information. Jag skall kolla på min säck angående den saken. Tack så mycket!
 
Finns alltid en risk om man tvättar en dunsovsäck, speciellt i så tunna tyger i maskin att något kan gå sönder men på din beskrivning verkar det mer som om om de slarvat vid tillverkningen då det är öppningar just på de platser du beskriver. Hade något gått sönder i tvätten är det mer realistiskt att det är ex en mellanvägg mitt på en baffel där påfrestningen är som störst i min tankevärld.

Jag tvättade den för hand i badkaret. Tumlade sen men det borde inte skadat den. Jag tryckte ur vattnet väldigt varsamt. Hålen är så små och placerade på så sätt att dunet inte åker igenom när det är torrt. Nästa gång är jag beredd och fördelar det i fuktigt tillstånd. Att försöka samla upp så mycket fluffigt dun som möjligt mellan tummen och pekfingret genom små hål och ett lager halkigt tyg var.. hmm.. potentialen för frustration var stor kan jag säga.

Min enda teori på hur det kan vara en skada var om alla dessa hål hölls ihop av en söm, som gick upp någonstans och sedan råkade jag dra i den så att hela gick upp.

Men jag mailade cumulus nu och frågade.

"We are sorry to hear about your Panyam. Something like that should have
not happened.

As we want to keep the weight of our products really low, we use quite
delicate fabric to separate the down chambers. It seems that in your
sleeping bag it failed or the down found some gaps to move in between.

We are happy to pick up the sleeping bag from you and repair it if you
wish. What we will do is to redistribute the down evenly between the
down chambers and repair inner ribbons if needed. "

Jag ska se hur hålen utvecklar sig. Än så länge är det okej faktiskt.

EDIT: Detta är alltså ett sidospår, så ni inte blandar ihop mitt problem med TS problem nu när jag skrivit så mycket om det i tråden :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Gear Loft (takhylla) Bo och sova 22
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.