Minkolja på Lundhags Vandra

Hej!

Har fått en burk minkolja som måste gå åt och undrar om det är någon som vet om det funkar fint att smörja ett par Lundhags Vandra med den utan att skada kängan? Tänker då som som den vanliga smorningen fast jag använder minkoljan istället för "vanligt" lädervax. Jag har nubuck-varianten av kängan men jag bryr mig inte så mycket om "nubuck-finishen" försvinner utan fokus är på funktionaliteten.

Jag har googlat lite och enligt de få träffar jag fått verkar det lugnt, men bäst att dubbelkolla.

EDIT:
Det ska nämnas att minkoljan är för impregnering av läderskor, vet inte om det finns minkolja även för andra ändamål. Tänker bara så att jag inte missat något!

Tack!
 
Olja och fett

Jag har fått lära mig att olja och fett använder man någon gång per år för att lädret ska hålla sig mjukt. Som vattenavstötande försvinner förmågan snabbt. Vax används regelbundet för att hålla skorna vattenavstötande.

Mitt förslag är att använd upp minkoljan, prova gärna också och jämför med olja respektive vax, vad som är bättre?

Lycka till
 
Det är inga problem.
Nubuck finishen kommer att försvinna, ytan blir blank och lite mörkare.

Ungefär som jag trodde då. Tack!

Jag har fått lära mig att olja och fett använder man någon gång per år för att lädret ska hålla sig mjukt. Som vattenavstötande försvinner förmågan snabbt. Vax används regelbundet för att hålla skorna vattenavstötande.

Mitt förslag är att använd upp minkoljan, prova gärna också och jämför med olja respektive vax, vad som är bättre?

Lycka till

Yes, jag har tänkt använda vanligt "impregneringsvax" också, som jag har på lite oftare. Oljan är mest för att hålla liv i lädret. Jag ska prova båda, tänkte bara så att jag inte råkar förstöra någonting med minkoljan :) Tack för hjälpen!
 
Har faktiskt gjort ett "vetenskapligt" test av olika impregneringar av kängor. Under ett års tid smorde jag en av mina kängor med minkolja, medans jag smorde den andra arbetskängan med vax. Impregneringen skedde varje fredag. Kängan jag smorde med minoklja blev ordentligt sladdrig samt att "hålen" vid sömmarna blev töjda. De jag smorde med vax behöll formen och styrkan i lädret mycket bra.
Jag misstänker att som någon sa, använda sig av minkolja kanske varannat år för att mjuka upp lädret och sedan köra vax. Jag kan också se andra fördelar med att använda vax (puttsar mina vandringskängor nästan glänsande med snoseal) är att vattnet pärlar av kängan. Med minkoljan upplevde jag att vattnet fastnade i lädret, vilket ledde till att kängan blev tung. Samt att kängan enbart impregnerad med minkolja blev svårare att hålla ren.
Vill påpeka att det här endast är mina observationer.
 
Har faktiskt gjort ett "vetenskapligt" test av olika impregneringar av kängor. Under ett års tid smorde jag en av mina kängor med minkolja, medans jag smorde den andra arbetskängan med vax. Impregneringen skedde varje fredag. Kängan jag smorde med minoklja blev ordentligt sladdrig samt att "hålen" vid sömmarna blev töjda. De jag smorde med vax behöll formen och styrkan i lädret mycket bra.
Jag misstänker att som någon sa, använda sig av minkolja kanske varannat år för att mjuka upp lädret och sedan köra vax. Jag kan också se andra fördelar med att använda vax (puttsar mina vandringskängor nästan glänsande med snoseal) är att vattnet pärlar av kängan. Med minkoljan upplevde jag att vattnet fastnade i lädret, vilket ledde till att kängan blev tung. Samt att kängan enbart impregnerad med minkolja blev svårare att hålla ren.
Vill påpeka att det här endast är mina observationer.

Ok, tack så mycket!
 
Som Skogskungen skriver, använd olja/fett med måtta. Nån gång om året bör man återfetta men använda vax oftare för att hålla tätt.
/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.