Minkolja på Lundhags Vandra

Hej!

Har fått en burk minkolja som måste gå åt och undrar om det är någon som vet om det funkar fint att smörja ett par Lundhags Vandra med den utan att skada kängan? Tänker då som som den vanliga smorningen fast jag använder minkoljan istället för "vanligt" lädervax. Jag har nubuck-varianten av kängan men jag bryr mig inte så mycket om "nubuck-finishen" försvinner utan fokus är på funktionaliteten.

Jag har googlat lite och enligt de få träffar jag fått verkar det lugnt, men bäst att dubbelkolla.

EDIT:
Det ska nämnas att minkoljan är för impregnering av läderskor, vet inte om det finns minkolja även för andra ändamål. Tänker bara så att jag inte missat något!

Tack!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Olja och fett

Jag har fått lära mig att olja och fett använder man någon gång per år för att lädret ska hålla sig mjukt. Som vattenavstötande försvinner förmågan snabbt. Vax används regelbundet för att hålla skorna vattenavstötande.

Mitt förslag är att använd upp minkoljan, prova gärna också och jämför med olja respektive vax, vad som är bättre?

Lycka till

Det är inga problem.
Nubuck finishen kommer att försvinna, ytan blir blank och lite mörkare.

Ungefär som jag trodde då. Tack!

Jag har fått lära mig att olja och fett använder man någon gång per år för att lädret ska hålla sig mjukt. Som vattenavstötande försvinner förmågan snabbt. Vax används regelbundet för att hålla skorna vattenavstötande.

Mitt förslag är att använd upp minkoljan, prova gärna också och jämför med olja respektive vax, vad som är bättre?

Lycka till

Yes, jag har tänkt använda vanligt "impregneringsvax" också, som jag har på lite oftare. Oljan är mest för att hålla liv i lädret. Jag ska prova båda, tänkte bara så att jag inte råkar förstöra någonting med minkoljan :) Tack för hjälpen!

Har faktiskt gjort ett "vetenskapligt" test av olika impregneringar av kängor. Under ett års tid smorde jag en av mina kängor med minkolja, medans jag smorde den andra arbetskängan med vax. Impregneringen skedde varje fredag. Kängan jag smorde med minoklja blev ordentligt sladdrig samt att "hålen" vid sömmarna blev töjda. De jag smorde med vax behöll formen och styrkan i lädret mycket bra.
Jag misstänker att som någon sa, använda sig av minkolja kanske varannat år för att mjuka upp lädret och sedan köra vax. Jag kan också se andra fördelar med att använda vax (puttsar mina vandringskängor nästan glänsande med snoseal) är att vattnet pärlar av kängan. Med minkoljan upplevde jag att vattnet fastnade i lädret, vilket ledde till att kängan blev tung. Samt att kängan enbart impregnerad med minkolja blev svårare att hålla ren.
Vill påpeka att det här endast är mina observationer.

Har faktiskt gjort ett "vetenskapligt" test av olika impregneringar av kängor. Under ett års tid smorde jag en av mina kängor med minkolja, medans jag smorde den andra arbetskängan med vax. Impregneringen skedde varje fredag. Kängan jag smorde med minoklja blev ordentligt sladdrig samt att "hålen" vid sömmarna blev töjda. De jag smorde med vax behöll formen och styrkan i lädret mycket bra.
Jag misstänker att som någon sa, använda sig av minkolja kanske varannat år för att mjuka upp lädret och sedan köra vax. Jag kan också se andra fördelar med att använda vax (puttsar mina vandringskängor nästan glänsande med snoseal) är att vattnet pärlar av kängan. Med minkoljan upplevde jag att vattnet fastnade i lädret, vilket ledde till att kängan blev tung. Samt att kängan enbart impregnerad med minkolja blev svårare att hålla ren.
Vill påpeka att det här endast är mina observationer.

Ok, tack så mycket!

Som Skogskungen skriver, använd olja/fett med måtta. Nån gång om året bör man återfetta men använda vax oftare för att hålla tätt.
/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips