Minimalism - Hur ser fjällpackningen ut?

Detta är inte den enda tråden på sistone som mer än annat tycks handla om att reda ut betydelsen av ord/begrepp. I denna förefaller TS önskan vara att få hjälp med att fylla ordet "minimalism" med innehåll. Eller möjligen att testa om hens egen förståelse av begreppet stämmer överens med andras? (Eller kanske något helt annat som jag inte lyckas klura ut...)

Vilka andra trådar tänker du på? Jag har inte varit inblandad i någon i alla fall så blir mest nyfiken.

Min önskan är att människor som identifierar sig med ordet beskriver sin fjällpackning, inte mer än så.

Hade ju varit lite kul (på pappret iaf), att bara bli avsläppt från en helikopter och sen försökt ta sig till civiliationen utan nånting med sig än det man har på sig. Finns väl liknande survival-program på teve med Bear Gryll eller nåt? Då blir det väldigt minimalistiskt om det är så du menar med få grejer med sig?
Men när hungern kommer är det inte lika kul, eller regnet. Jag hade nog överlevt iaf då jag inte skulle ge upp förrän jag är framme.

Hade ju varit lite kul (på pappret iaf), att bara bli avsläppt från en helikopter och sen försökt ta sig till civiliationen utan nånting med sig än det man har på sig. Finns väl liknande survival-program på teve med Bear Gryll eller nåt? Då blir det väldigt minimalistiskt om det är så du menar med få grejer med sig?
Men när hungern kommer är det inte lika kul, eller regnet. Jag hade nog överlevt iaf då jag inte skulle ge upp förrän jag är framme.

Fördelen med fjällen är att man inte kan ge upp... Det jag älskar mest med fjällen.

Ja, Bear Grylls program var roliga att se. Lars Monsen har gjort något liknande men då var han i Norge och blev avsläppt av en helikopter och skulle ta sig till en plats, med de grejer som produktionen hade valt ut.

Ja, Bear Grylls program var roliga att se. Lars Monsen har gjort något liknande men då var han i Norge och blev avsläppt av en helikopter och skulle ta sig till en plats, med de grejer som produktionen hade valt ut.
Ja de var kul, men undrade alltid om det fanns nån backup i bakgrunden ändå? Svårt att veta, Monsen tror jag inte, men möjligen Grylls?

Ja de var kul, men undrade alltid om det fanns nån backup i bakgrunden ändå? Svårt att veta, Monsen tror jag inte, men möjligen Grylls?
Det finns ett bakom kulisserna program, där de visade alla som följde med Grylls. Även kameramannen fick göra en del våghalsiga grejer för att filma. Monsen var nog helt ensam, och filmade allt själv.

Det finns ett bakom kulisserna program, där de visade alla som följde med Grylls. Även kameramannen fick göra en del våghalsiga grejer för att filma. Monsen var nog helt ensam, och filmade allt själv.
En aspekt är att det är dyrt att dra ut ett helt team.Tid är pengar, så undrar just om man inte tar genvägar ibland.

Tror att alla tänker mer eller mindre minimalistiskt vid fjällturer. Hur minimalistiskt det blir beror på erfarenhet, kondition, balans, terräng väder avstånd från civilisationen turens längd, eventuellt sällskap mm.

Vid löpning behövs kanske inte ens regnkläder om man är inom nån timme från civilisationen. Men tänk till innan, vrickar jag foten och måste linka tillbaks, blir jag då nedkyld utan regnkläder?

Bra regnkläder är det första jag tar med i riktning från minimalism.

Fjäderlättarnas mantra om tre för tre dvs tält sovsäck liggunderlag ryggsäck inom tre kilo är utmärkt rättesnöre sommartid.

Väga allt och att välja bort onödiga prylar är andra principer.

Undvika skavsår, bekväma kängor och kläder.

Lycka till.

Thure

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dyngbagge Hur flyga med fjällpackningen? Fjällvandring 33

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg