Minimalism - Hur ser fjällpackningen ut?

+1 på Totteman's svar. Även liggunderlag givetvis men det är nog bara ett typo. Har med mig ett tunnt örngott i bomull som jag stoppar med kläder som kudde.

Skall jag gå utanför led och mobiltäckning tar jag även med en PLB som säkerhet och ett litet första förbandskit. Kamera och en liten kikare är lyx och adderar några hundra gram men något jag gärna har med på turen.

Går vi två personer i sällskap finns det givetvis möjlighet att dela viss utrustning som tält, kök mm och spara lite vikt.

Senast ändrad:
Hej Forumet! Okej minimalism är ett konstigt ord, det är väldigt långt för att beskriva något som innefattar att skala ner... Konstigt ja... Skit i det, låt oss tala om det jag funderar på.

Om du ska promenera, springa eller vara i Kebne exempelvis, hur ser din packning ut? Det kanske bara finns pryliga Stockholmare här på forumet men jag slänger ändå ut en tass och hoppas att det finns någon "like-minded"

Tack :)
Du måste utveckla ditt resonemang, jag förstår inte vad du menar!? Definiera tex: minimalism, skala ner, promenera, springa, packning, vandring, pryliga Stockholmare, "like minded".

Jag svarar för mig.

Förutsatt att jag vandrar så har jag tält, ryggsäck, sovsäck, gaskök, mat, kläder.

Jag har oftast inget onödigt med mig, utan allt jag har med mig brukar jag använda.

Gör du några smarta lösningar, ex använder byxor som går att korta av och använda som shorts, eller något annat där du exempelvis som ovan använder kläder som kudde?

Multifunktionalitet är något som blir allt viktigare för mig. Handlar nödvändigtvis inte bara om att få ner vikt och packvolym. Att varje pryl kan vikariera i så många funktioner som möjligt tycker jag förgyller vardagen ute i fält.

Jag tänker egentligen inte i termer som minimalism eller fjäderlätt. Däremot är varje sak som jag bär med mig på mina vandringar rättfärdigad, dvs de har en tänkt funktion. Oftast använder jag allt i packningen också så det är ytterst sällan jag burit något i onödan.

Förutom mat, där jag alltid tar med mig mer än jag orkar äta upp.

Jag tänker egentligen inte i termer som minimalism eller fjäderlätt. Däremot är varje sak som jag bär med mig på mina vandringar rättfärdigad, dvs de har en tänkt funktion. Oftast använder jag allt i packningen också så det är ytterst sällan jag burit något i onödan.

Förutom mat, där jag alltid tar med mig mer än jag orkar äta upp.

Hur brukar sådan packning se ut?

Hur brukar sådan packning se ut?
Beror på vilken aktivitet jag ska iväg på. Men jag tänker som de flesta misstänker jag utan att göra det allt för märkvärdigt.

- Många tunna plag ist för tjocka bylsiga tröjor, men inte fler plagg än jag planerar använda
- Regntät skaljacka som enda jacka
- tunn sovsäcksliner som håller sovsäcken fräsch invändigt ist för specifika sovkläder
- Endast sked som ätbestick

Jag kallar det för sunt förnuft bara. Den tungsta prylen i packningen är trots allt den som du aldrig använder.

Jag ska till Kebnekaise i sommar och tänker packa mina saker i en 35 liter säck. Då tänker jag hyra in mig på fjällstationen.

Jag försöker att ta med mig så lite prylar som möjligt på längre turer. På dagsturer kan det nog bli lite onödiga prylar med ibland, beroende på vad jag ska göra.

Jag ska till Kebnekaise i sommar och tänker packa mina saker i en 35 liter säck. Då tänker jag hyra in mig på fjällstationen.

Jag försöker att ta med mig så lite prylar som möjligt på längre turer. På dagsturer kan det nog bli lite onödiga prylar med ibland, beroende på vad jag ska göra.

35 liter låter som att du ändå har med dig rätt mycket prylar trots avsaknad av tält. Finns det länk till någon packlista?

Gör du några smarta lösningar, ex använder byxor som går att korta av och använda som shorts, eller något annat där du exempelvis som ovan använder kläder som kudde?
Det jag gör är:
- har byxor som kan bli shorts
- använder grytmysaren som sittunderlag innan det grytmysed
- har torklinan/snöret som metod att kunna sitta med ryggstöd i tältet (raka ben)..,ganska skönt
- skippat gaffeln sedan länge, har bara sked
- skippat tallrik sedan länge, äter ur kokkärlet
- har maten i portionsförpackningar i fryspåsar med lagom mycket luft i så att det kan packas tätt, tätt i kakburk(ar)
- kudde…kläder i nån påse/säck

Det var det jag kom på nu, direkt ur minnet. Finns kanske något mer…

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dyngbagge Hur flyga med fjällpackningen? Fjällvandring 33

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg