Minikikare eller monokikare?

Har lite funderingar kring friluftsliv och kikare. Skulle vilja ha en kikare med mig för att kunna orientera mig lättare på fjället och i skärgård när jag paddlar. En vattentät minikikare verkar ju mycket bra men har även funderat på en monokikare. Då får man ned vikten markant + betydligt mindre packvolym jämfört med minikikare.

Kan tänka mig att det är lite svårt om man sitter i kajaken med en monokikare, om det inte är totalt stilla på vattnet förstås. Men för orientering vid fjällvandring borde det vara riktigt bra.

Någon som har erfarenhet av monokikare? Hur är dom i praktiken? Eller är det värt den extra vikten och volymen för en riktig minikikare?

//Kjell

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min erfarenhet är att det är mycket lättare att rikta in en binokulär kikare än en monokulär mot det man vill studera. Gäller i synnerhet flygande fåglar.

Thure

Min erfarenhet är att det är mycket lättare att rikta in en binokulär kikare än en monokulär mot det man vill studera. Gäller i synnerhet flygande fåglar.

Thure

Exakt det är min erfarenhet också, likaså för att orientera sig men där (vid orienteringen) tänker jag att det kanske går och vänja sig, speciellt när man vet att den väger halva vikten cirkus. Fördelar mot nackdelar är det helt klart

Gjorde själv misstaget att köpa en monokikare. Det var pengar i sjön - ett par tusen - , för sedan var jag tvungen att köpa en binokulär kikare iallafall. Man får lägre kvalitet på optiken för pengarna med en monokulär kikare, den är svår att hålla stadig och man har inget djupseende. Skulle användningen bara vara för orientering, att titta på terrängen en bit bort duger nog en monokikare, men för övrig användning är det inte mycket att ha. Det bästa värdemässigt är nog om man hittar någon gammal Hensoldt 6*30 från miltären. Är den i bra skick har den minst lika bra optik som det nytillverkade som säljs för 15000kr. För ett antal år sedan var det en bekant som hittade en hel lastpall full. De kostade 250kr styck. Han fick med sig ett par stycken. .Annars bör man betala så mycket man har råd med. Det har man igen i längden, för de billiga ser man knappt något i och så går de sönder och fyller byrålådorna. En kvalitetskikare har man för livet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips