mina 3 för 3

Du har så rätt!

Helt rätt skall ju naturligtvis vara 1140g, annars fungerar ju inte ihop räkningen......
Får skylla på tryckfels nisse!
/J
 
Senast ändrad:
Trots tidigare diskussioner så kan jag äntligen stoltsera med mina 3 för 3.

Bära:
GoLite W's Pinnacle - 685g

Sova:
WM Summerlite - 560g
Cellplastsunderlag 7mm - 165g
Therm-a-rest NeoAir Small - 260g

Skydd:
Terra Nova Laser - 1330g

Summa: 3000g (Jo det stämmer faktiskt med liten avrundning nedåt ;))

//Peter
 
Får väl skicka in mina uppdaterade 3 för 3:

Bära:
GG Vapor Trail 1030g

Sova:
WM Megalite 770g
Ridgecrest 324g
Prolite S 328g

Skydd:
TN Laser Comp 1027g

Totalt: 3479g

Är mer än nöjd med ovan lösning.
 
Jag har bantat packningsvikten rejält på min 3 för 3 de senaste åren.

Innan hade jag:
Lundhags v8 65l 3250g
Haglöfssovsäck ca 1500g
Cellplastliggunderlag 242g
Hilleberg Nammatj 2GT (lånat) 3500g

Vid enmanstur: 8492g

Numer har jag:
GG Vapor trail 1035g
Fjällräven Distance P5 668g
Cellplastliggunderlag 242g
Hilleberg Nallo 2313g

Vid enmanstur: 4258g
Vid tvåmanstur: 3101,5g

Det känns som en bra lösning för mig. o nöjd med att kunnat halvera vikten för de 3.
 
Here's my 50 cent...

Bära:

GoLite Jam 2 i storlek L - 770g

Sova:

Haglöfs LIM +5 - 681g
Grönt ÖB cellplastunderlag - 192g
Thermarest Prolite Small - 303g

Bo:

Tarptent Contrail - 695g (enligt tillverkaren)

Summa: 2641g

Jag har inte fått hem Contrail än, men det kommer att ersätta mitt Akto. När jag går tvåmannaturer kommer jag ha ett Nallo2 (som jag letar efter just nu).

ÖB underlaget funderar jag på att skära till så det blir lite mindre och man skulle kunna leta efter en lättare ersättare för min gamla Haglöfssovsäck. Fast 2641g är inte så tokigt tycker jag.

/Uffe
 
Nu när det gått 1,5 år sedan tråden startade har jag också modiferat mig en del.

Från detta:

Alt 1 (vid lätt packning, under 10 dagar)

Granite Gear Virga: 560 gram (något strippad)
Marmot Atom: 594 gram
Hilleberg Akto 1519 gram
Therm-a-rest Ridgerest 404 gram (ska delas på 2/3), så ca 270 gram blir kvar

Totalt: 2943 gram

Till detta:

* GoLite Jam2 (modiferad, strl M), 532 gram.
* Marmot Atom: 594 gram.
* Terra Nova Laser Competition, 1022 gram (testat Six Moon Design, Lunar Solo men är inte helt stormsäkert och bildas mycket kondens vid busväder, både polarn och jag har testat ett varsitt men båda har sålt sina).
* Jysk, halvt, cellplast, 76 gram.

Totalt: 2224 gram

Här stannar min "jakt" då jag nu testat flera lättare skydd (där vikten som eventuellt kan sparas finns), men där lättare alternativ inte känns pålitliga i taskigt väder samt att de har komfortproblem (kondens tex).

// Jocke
 
Måste erkänna att jag är hyfsat avundsjuk, viktmässigt sett, på er som klarar sig med så lätta/tunna liggunderlag:)
Vad har ni under benen om ryggan är regnblöt?

Inte för att jag skulle vilja byta bort mitt Ether thermo nu när jag insett att man kan ligga komfortabelt i fält oxå;)

Allt som oftast ligger jag mjukt på gräs alt. mjuk jord. Brukar även lägga ryggsäcken under liggunderlaget så blir det mjukt och skönt.

Jag brukar också trä in benen i jackan med sovsäcken inuti, funkar perfekt oavsett hur blött det är (10.000 mm vattenpelare max på GoreTex då.. *skratt*).

// Jocke
 
Ja, jag kånkar förstås vidare på min ultratunga packning, där ny ryggsäck iaf drar ned det hela lite:

Osprey Exos 58 - 1200 gram, kanske mindre? FUllvuxet bärsystem - ryggen är tillräckligt problematisk som det är.
ME, 650 gram, tror jag.
Hilleberg Akto 1750, nu använt dryg 220 nätter.
Ridgerest, 340 gram.
 
Mina 4 !/2 :S

Mina 4 1/2

EVEREST TRAVEL BIKE 2. 2000g .
McKINLEY Moana Light 650g (tjejsovsäck 185cm) Funkar perfekt för min min storlek.
Osprey Kestel 48L 1400g plockat bort lite remmar o sånt.
Thermarest Z-rest 400g.

Sovsäck 500kr
Tält 1000kr
rygga 1200kr
liggunderlag 300kr

Men viktigaste är totalpriset som blev 3000kr. Det går att plöja ned åtskilliga tusenlappar på gramjakt.

Funderar på att ersätta ryggsäcken med något 500g lättare. Samt köpa McKinley enduro light 2. 1000g. Då är jag nere i 3 kilo men det hör till framtiden och hur mycket komfort jag förlorar.

Då kostar det 1300kr mer samt att jag förlorar innertältet och takhöjden samt en absid. 4300kr Är det värt pengarna som fattig student ?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.