mina 3 för 3

3 för 3 om vintern?!

3 kg... jaha. Hur lyckas man med det när det är en tälttur på en vecka med medeltemperatur på -35 grader? När "gäller" 3 för 3? Det verkar som det hela tiden är talan om sommar. Hur packar ni när det är vinter, svinkallt och ni ska vara ute länge utan möjlighet att proviantera?
 
3 kg... jaha. Hur lyckas man med det när det är en tälttur på en vecka med medeltemperatur på -35 grader? När "gäller" 3 för 3? Det verkar som det hela tiden är talan om sommar. Hur packar ni när det är vinter, svinkallt och ni ska vara ute länge utan möjlighet att proviantera?

Du verkar inte ha fattat hela konceptet! Det heter 3 för 3!
Inte 3 för 4 eftersom det är vinter eller 3 för 2 eftersom det är sommar och det inte kommer regna denna veckan som jag skall ut och därmed behöver jag inget tält.

3 för 3 handlar dessutom om de 3-stora och har inget med proviant att göra.

Läs på innan du vräker ur dig ett ogrundat argument,

Det är ingen tävling utan ett tankesätt för att komma ned i packningsvikt,
Alla får bära med sig precis det dom vill!
//Peter
 
Senast ändrad:
Jo, jag har fattat. Jag vet att det inte har med proviant att göra. Den delen om att det inte skulle vara möjligt att proviantera tog jag med för att beskriva situationen. För att någon förhoppningsvis skulle fatta vilken slags tur jag tänker på. Jag tar alltså inte med samma grejor på en helgtur om sommaren, som jag gör på en veckotur om vintern. Man tar ju kanske ett annat tält, definitivt en annan sovsäck och ryggsäck. Och förmodligen är liggunderlaget ett annat också.

Det är nog snarare så att du inte har fattat vad jag menar. (Om jag nu får slänga tillbaka dyngan.)

Det jag är ute efter är om det är någon som har någon liknande målsättning om vintern. Eller för all del när man inte klarar sig med de prylar som radas upp som 3 för 3 här i forumet.

Vad är eran målsättning då? 5 kg? Mer eller mindre? Nu kan det ju plötsligt bli väldigt löst. Var ska man sätta gränsen för ett svar på detta? Vad om det nu bara är -10? Då klarar man ju sig mer mindre/lättare saker. Men om vi nu säger den största (kanske ca 100 liter) ryggan, "varmaste" sovsäcken (+ liggunderlag) och ett vintertält. Vad skulle man kunna ha för målsättning där?

Eller anser PetNor att det är förbjudet att fråga om detta? Om du vet om något annat forum där den diskussionen pågår kan du skriva det istället för att vara trångsynt. Ja... Ursäkta mig men jag blir faktiskt lite förbannad när du vräker ur dig ett sånt svar. Du kunde ju istället frågat vad jag var ute efter och evt. hänvisat till ett annat forum. (Eller om du nu är forumskonstapel hänvisat till någon regel om att mitt inlägg inte var passande.)

Och PetNor... Jag har inte nämnt något om någon tävling... Man kan ju ha en vision / ett mål utan att tävla. Bara en idé som man kanske strävar mot. Eller i vart fall är intresserad av hur man själv och / eller andra tänker omkring det.

Låt nu bli att svara på ett sätt som antyder att jag skulle vara dum i huvudet och opåläst. Försök att istället ge ett svar som leder någonstans. Tycker du att min fråga passar bättre i en annan tråd så kan du säga det på ett vuxet sätt.
 
Senast ändrad:
Det är visst möjligt

3 för 3 på vintertur -10 Solotur.

Ryggsäck: GoLite Pinnacle 72liter 710g
Liggunderlag: Therm A Rest ProLite4 680g
Sovsäck: Western Mountaineering UltraLite -9 850g
Tält: Terra Nova Laser Photon 790g
Summa: 3030g

Eller är det något annat du är ute efter?

//Peter
 
Det är visst möjligt

3 för 3 på vintertur -10 Solotur.

Ryggsäck: GoLite Pinnacle 72liter 710g
Liggunderlag: Therm A Rest ProLite4 680g
Sovsäck: Western Mountaineering UltraLite -9 850g
Tält: Terra Nova Laser Photon 790g
Summa: 3030g

Eller är det något annat du är ute efter?

//Peter

Ja, typ. Tack för det. Hur klarar du dig med den sovsäcken om den blir kallare? Sjysst vikt. Mina prylar är betydligt tyngre. Måste sticka till jobbet nu, så jag får återkomma med det.
 
Det är visst möjligt

3 för 3 på vintertur -10 Solotur.

Ryggsäck: GoLite Pinnacle 72liter 710g
Liggunderlag: Therm A Rest ProLite4 680g
Sovsäck: Western Mountaineering UltraLite -9 850g
Tält: Terra Nova Laser Photon 790g
Summa: 3030g

Eller är det något annat du är ute efter?

//Peter

Skulle nog inte ge mig ut med en så tunn säck. Inte heller utan ett vanligt cellplastunderlag, blir kallt om du har hål på det uppblåsbara... Och jo, ibland måste man ha både hänglsen och livrem ;)
 
Skulle nog inte ge mig ut med en så tunn säck. Inte heller utan ett vanligt cellplastunderlag, blir kallt om du har hål på det uppblåsbara... Och jo, ibland måste man ha både hänglsen och livrem ;)

Det är ju upp till var och en :)
Jag hade klarat mig alldeles utmärkt med den sovsäcken.
Och blir det kallt så kan man ju alltid ta på sig lite mer kläder och dom räknas ju inte med i 3 för 3 ;)
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.