mina 3 för 3

Historien om sommaren -07 och Mt:Blanc solo/spontant kommer snart!

Hej!

Min tilltygade hand och brutna finger verkar nu leda till något konkret gott..

dvs Jag har börjat skriva.

Jag inser nu att det inte går att bara säga A om den historien så jag börjar skriva nu och slutar när
jag är färdig,

Tack för inläggen och uppmuntran att sätta igång!

/H
 
Bort med ryggan...

Mina tre för tre:
Hemsydd hängmatta med remmar, i vilken jag också bär resten av packningen: 560 gram.
Tarp, hemsydd av en gammal tältduk: 220 gram.
Sovsäck, Jysks compact line. 780 gram.
Packpåse i tunn nylon. Denna ger inget urslag på hushållsvågen, så den väger enligt erfarenhet mindre än 20 gram.
Summa 1580 gram. Sorgligt då bara att jag inte är lättpackare... Med andra remmar till hängmattan (det kräver bara en ny symaskin) och om jag lämnar kompressionspåsen till sovsäcken hemma tror jag det går att komma ner på 1,5 kg.
Inget att skryta med, hela viktbesparingen ligger egentligen i att jag bär i hängmattan istället för i ryggsäck. Hälsar Anna (som bär en bit över 20 kg, när familjen är med...)
 
Jag vill gärna se en bild på när du har på dig din "hängmatteryggsäck". Jag har svårt för att se hur det kan funka men det gör säkert det om du använder det.
 
Ok, här kommer bilden.

Hoppas jag... Här bär jag ganska lätt och behöver inte stabilisera hängmattan mot ryggen. Bär jag tyngre korsas de oranga remmarna över säcken innan de knyts fram. MVH Anna
 

Bilagor

  • ryggPack.jpg
    ryggPack.jpg
    45.2 KB · Visningar: 744
Jag har varit lat och bara köpt första bästa grejer på rea från butiker i Stockholm och UK. Ryggan funkar hur bra som helst, resten av grejerna ska testas rejält nu i sommar...
Terra Nova Laser comp 860g
Bergans Helium 55 L 1100 g
Haglöfs LIM 100 730 g
Summa under 2,7 kg
 
Jag har varit lat och bara köpt första bästa grejer på rea från butiker i Stockholm och UK. Ryggan funkar hur bra som helst, resten av grejerna ska testas rejält nu i sommar...
Terra Nova Laser comp 860g
Bergans Helium 55 L 1100 g
Haglöfs LIM 100 730 g
Summa under 2,7 kg

inget liggunderlag?
 
Jag kan plocka ur nedanstående sortiment för barmarks-säsong;

Ryggsäckar:
Grivel Air Tech 28 ca 0.35 kilo (bra & slitstark, några liter för liten)
Crux A70, strippad, ca 0.8 kilo (Klippt bort orginalsäck, spänner fast vattentät tunn säck)

Sovsäckar:
RAB Quantum ca 0.55 kilo (med extra dun, lätt men inte komfortabel)
PHD Minim 300 Long ca 0.7 kilo (ny, ej använd, halv dragkedja)

Liggunderlag:
Exped Airmat DLX ca 0.8 kilo (grymt skön från nollan och uppåt)
TR Prolite Short ca 0.4 kilo (grymt obekväm, iofs smidigt)

Skydd:
Exped eVent/PU Bivvy ca 0.7 kilo (nytt, ej använt, ska bli intressant)
BD Firstligt ca 1.1 kilo (funkar i alla lägen. Med kolfiberbågar, titanpinnar och lättare linor)
Golite Hex 3 ca 0.9 kilo (sorgligt lite använt men bra, rymligt)
ID Silponcho ca 0.4 kilo (eller noll kilo då det även är regnplagg förutom tarp)

Det blir väl under 3 kilo med de flesta kombinationerna med 1 ur varje kategori.

Skum-mattor är ju lättast men jag har slutat med såna för de tar för mycket plats, både hemma och i ryggsäck/kajak/cykelväska. Ska nog skaffa en till ryggsäck på 40-55 liter, för att fylla ut mellan Griveln & Cruxen. I samband med kommande kajak och cykelturer ska jag testa nya sovsäcken och bivybagen.

Tror inte det blir mycket av riktiga "fjällvandingar" i år heller, men jag fortsätter med lätt packning för utfärder med cykel & kajak, samt kanske i kombination med klippklättring ibland.
 
Det finns inga framtagna tygmärken med 3-för-3-loggan som man kan sy fast på ryggan?
Skulle ju vara småkul när man är ute och vandrar.

Fast å andra sidan kanske ryggan blir för tung då...........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.