pehac@mai.liu.se; sa:[Sen, eftersom jag inte kunde klicka fram den där packlistan,
vad väger en yxa? 2 kg? Det är bruttovikten för gas 20-30 dagar.
il C.
http://www.apollo.nu/~blomman/vandring/vandringsplan_Johan_Hanna.htm
pehac@mai.liu.se; sa:[Sen, eftersom jag inte kunde klicka fram den där packlistan,
vad väger en yxa? 2 kg? Det är bruttovikten för gas 20-30 dagar.
il C.
jarlmoden; sa:Hugga ner träd? Det är olagligt. Du får enligt allemansrätt och allmänt folkvett bara ta vara på dött virke. Någon äger den mark du går på, staten, privatpersoner eller bolag. Och de torra pinnar du finner på backen behöver knappast delas med yxa...
Är det bara jag som reagerar på själva eldandet?
Hur är lagar och bestämmelser,
t ex i svenska nationalparker? I t ex Frankrike och
Spanien, som jag känner lite bättre än Sverige, är
detta något man håller efter mycket strängt.
il C.
pehac@mai.liu.se; sa:jarlmoden; sa:Hugga ner träd? Det är olagligt. Du får enligt allemansrätt och allmänt folkvett bara ta vara på dött virke. Någon äger den mark du går på, staten, privatpersoner eller bolag. Och de torra pinnar du finner på backen behöver knappast delas med yxa...
Är det bara jag som reagerar på själva eldandet?
il C.
I runda slängar har Frankrike 100 invånare per kvadratkilometer och Spanien har 80 invånare per kvadratkilometer, medan Sverige har 20 invånare per kvadratkilometer. Det säger inget om hur många som ägnar sig åt friluftsliv i naturen, men ger ändock en fingervisning om att Sverige inte är direkt jämförbart med dessa länder ur "eldningsproblemsynpunkt".pehac@mai.liu.se; sa:Är det bara jag som reagerar på själva eldandet?
il C.
joru; sa:I Sarek t ex finns inga restriktioner.
J
Raskesven; sa:I runda slängar har Frankrike 100 invånare per kvadratkilometer och Spanien har 80 invånare per kvadratkilometer, medan Sverige har 20 invånare per kvadratkilometer. Det säger inget om hur många som ägnar sig åt friluftsliv i naturen, men ger ändock en fingervisning om att Sverige inte är direkt jämförbart med dessa länder ur "eldningsproblemsynpunkt".pehac@mai.liu.se; sa:Är det bara jag som reagerar på själva eldandet?
il C.
pehac@mai.liu.se; sa:joru; sa:I Sarek t ex finns inga restriktioner.
J
Men det finns väl i gengäld inte så mycket att elda med?
il C.
Jag kan bara uppriktigt beklaga dig. Tänk att aldrig en kall ruggig dag ha tänt sin lägereld, torkat sina kläder och lagat sin mat vid eldens värme, och framåt kvällen kokat sitt kaffe eller värmt sin choklad eller vad man nu vill ha, vid den öppna eldens värme och ljus, medan mörkret kommer krypande. De som har upplevt det förstår vad som skulle förloras på eldningsförbud. Och det är en dimension som är något helt annat än de för matlagning högeffetiva typ PocketRocket.rubbat pH; sa:.....
Sverige känner jag för dåligt,
jag har vandrat lika många dagar i Lappland som
i Andorra, men jag kan faktiskt inte se vad som skulle
förloras på eldningsförbud utom möjligen på förberedda
ställen invid stugor.
Men nu är vi farligt nära en DEBATT ...
il C.