Min Garmin 60c visar kartan uppochned

Jepp, Norr upp funkar och jag inser ju att det är rätt okomplicerat. Symbolen som visar min riktning (som jag tolkar den) visar dock fel (den pekar tillbaka på spåret mer eller mindre).

Kompassen verkar fungera korrekt när jag byter med page till kompassvisningssidan. Det borde ju vara tillräckligt för att orientera kartan kan man tycka, men jag ska kolla att trycka av och på med "page" som ovan föreslagits; tänkte testa på väg till jobbet idag men det blev inte så.

När jag kalibrerade kompassen så satt jag i kajaken i lite vågor och vred runt gps:en med handen. Det lyckades på tredje försöket.
Är kalibreringen alltid OK (=optimal) när gps:en kvitterar att man lyckats?

EDIT: Brune: tvärtemot rubriken så har jag alltså en CS.

I och med att pilen inte pekar på rätt håll, när du har Norr upp, så "funkar" det inte heller. Inte så som det behöver göra för att kunna vända kartan rätt.

Om du behöver tre försök för att kalibrera magnetkompassen blev resultatet kanske inte optimalt heller. Du kan lika gärna kalibrera på land. Förhoppningsvis innehåller inte kanoten en massa material som påverkar magnetismen. Gör den det spelar det ingen roll, för då måste du kalibrera genom att snurra runt både kanot och GPS.

Men har du din GPS sittande så den lutar i kanoten fungerar inte magnetkompassen ändå. Stäng av den och förlita dig på den riktning som navigatorn räknar ut av din rörelse.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Brune; sa:
När hastighen är 0 (eller nära 0) så är hastighetsvektorns en punkt, och åt vilket håll pekar en punkt?
Per Brune

En mycket vederhäftig källa (Blandaren?) gav följande definition:

En punkt är ingenting. En linje är rakt ingenting. Ett plan är platt ingenting.

Off topic, men tänkvärt.

AndersLj

Brunes invändning faller platt till planet i detta fall. En kanot har en riktning (för), vare sig den rör sig eller ligger still. Med en kompass med magnetfältet som referens är det inga problem att reda ut vilken riktning denna för pekar i, även om den inte rör sig.
Men det kräver ju att förutsättningarna för att kompassen ska fungera är uppfyllda. Traditionella fartugskompasser är kardanupphängda för att fixa till rätt förutsättningar. När det gäller en 60 CS vill det till att man ordnar så att den befinner sig ungefär lika plant som när man kalibrerar kompassen. Annars blir det skräp av riktningen.

Men jag rekommenderar ändå, i detta fall, att stänga av magnetkompassen först, och se om det då fungerar under gång.
Sen kan man börja lirka med magnetismen, om så önskas.

Anders

Jo, jag klarar mig bra utan kompassfunktionen eftersom jag har en fast monterad "fartygskompass" en meter framför gps:sen! (Därav även min vetskap om att gps-kompassen verkar fungera hyfsat.)

Ja, du vet säkert vart de olika väderstrecken är. Fast din GPS måste ju också veta det, om den ska kunna vända kartan rätt åt dig, så helt klarar du ju inte dig utan funktionen. Men det bör ju räcka att den blir rätt när du rör på dig.

Anders

Liknande trådar

Svar
4
Visningar
518 K
Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg