Mf guide för "nybörjare"

Har nyligen köpt en Trangia MF kök som jag kör på fotogen. Det jag funderar lite på nu är om ni som använder MF-kök tömmer ur flaskan med tillhörande pump mellan gångerna ni är ute, eller om ni låter bränslet vara kvar? Tänkte om o-ringar och pump kanske tar stryk av att vara i kontakt med bränslet under en längre period.
 
hejsan
nää, låt bränslet vara kvar i flaskan men om nästa resa dröjer så släpp ur trycket.
med bränsle menar jag fotogen eller bensin ,alkylat eller kemrent.

har du fått för dej att använda ett bränsle som tillverkaren inte tänkt sig typ tdojja så kommer tdojja att sabba till det . men varför använda det i ett multikök?? - undvik även oren bensin typ nåt lågoktanigt skräp. eller diesel...

vänligeen nils
 
Hej,
Jag väcker till liv en gammal tråd med hopp om att jag ska få ordning på mitt multifuelkök kök. Jag har ett trangia multifuel X2 som har krånglat sen dag 1(vilket nog var 2-3år sedan) och eftersom jag aldrig riktigt fått nån bra kontroll på det har det använts väldigt sparsamt.

Det huvudsakliga problemet är att köket efter 1-2minuter börjar "hosta", där den i princip slocknar en millisekund för att sedan fortsätta. Effekten minskar och efter 5minuter av ökande hosta slocknar köket helt och hållet. Vilket då följs av en lång väntan innan jag vågar upprepa samma process med samma resultat.
Nästan alla problem men bensinkök som jag läser om tycks förklaras med att förvärmningen är för dålig. Jag har prövat att fullständigt dränka det i bensin utan nått annat resultat. Med rödsprit som förvärmning blir resultatet bättre men det är fortsatt väldigt ostabilt resultat. Det förvärms klart över 1 minut men med detta hostande resultat.

Ett annat problem är att när jag väl börjat använda köket så kan jag inte lyfta bort kärlet som ligger ovanpå lågan, gör jag det slocknar köket direkt. Jag har fått skopa upp vatten ur kokkärlet istället för att lyfta upp kärlet och hälla ur för att inte riskera att köket ska slockna.

Jag har bara eldat med alkylatbensin men prövat förvärmning med både bensin och rödsprit.
Bränslekärlet trycksätts med både få och överdrivet många pumpningar utan någon större skillnad.

Vad är det jag missar här, vad är det jag gör för fel?

Jag har börjat fundera på att testa med fotogen om det nu av någon anledning skulle kunna fungera bättre men så har jag förstått att det är ännu trögare att förvärma och att det då snarare borde fungera sämre än alkylatbensin.

Någon som känner igen sig eller har något förslag?
 
Om den slocknar när du lyfter grytan så brinner den för magert och lätt att blåsa ut av vindraget - prova att sätta i gasolmunstycket när du kör med bensin när du är på långland nära havets yta (för köket gick väl också att koppla in mot gasoltub om man vill?) - för primus Omnifuel så är bensin på bensinmunstycke så brinner det lite väl magert och brinner säkrare med gasolmunstycke. Men är man på 1000 meters höjd så kan bensinmunstycke för bensin vara precis rätt och ju högre upp, ju mindre munstycke om det skall brinna optimalt - detta kan man _inte_ justera med hur hårt man pumpar upp trycket i flaskan.

Brinner lågan så att den verkligen brinner efter koppens insida - detta är viktigt då värmen skall gå från koppen ned till förgasardelen i botten på brännare.

Hur är dykröret på pumpen - doppar den verkligen ned i bränslet och ligger flaskan rättvänd så att dykröret inte är upp - är flaskan fylld enligt rekommendation (dvs. mycket mer än liten slatt i botten) - det finns två sätt att lägga flaskan - en 'ON' när man skall använda köket och en 'OFF' (står på pumpen har jag för mig) där du vänder flaskan 180 grader så att dykröret hamnar i luften och slangen töms på bränsle mot brännaren efter en kort stund - för jag tycker det låter som att du kör med flaskan i 'OFF'-läge av din beskrivning, eller att dykröret läcker luft i sin infästning vid pumpen.

Det där hur man lägger flaskan när man skall elda bör står ganska väl beskrivet instruktionen.

Slutligen X2 har ingen justerbar munstycket vid brännare utan är fast inställd, vilket gör att den inte går att finreglera på samma sätt som tex. Optimus Nova (föregångaren till X2 för Trangia) när det gäller farten på brännaren utan bör brinna på med ganska god fart hela tiden - också för att lågan hela tiden skal stryka efter koppen och hålla brännaren varm.
 
Tack för nya spännande idéer!
Jag ska genast testa gasolmunstycket och se vad det gör för skillnad.

Begreppet "dykröret" har jag aldrig stött på tidigare och inte reflekterat så mycket över. Hur skulle jag kunna se om det läcker luft i infästningen? Flaskan ligger ON/OFF så som det ska göra men jag har alltid tyckt att det tar ganska lång tid från det att flaskan läggs i OFF-läge tills dess att köket dör. Oftast orkar jag inte vänta och lyfter istället kokkärlet (för som sagt så fort jag lyfter det dör köket som regel). Jag ska följa med på att dykröret ligger helt som det ska men eftersom jag utan problem kan tömma en 0,3L bränsleflaska har jag svårt att tro att det skulle ligga snett eller liknande.

Brinner lågan så att den verkligen brinner efter koppens insida - detta är viktigt då värmen skall gå från koppen ned till förgasardelen i botten på brännare.
Jag har lite svårt att föreställa mig hur du menar att ska se ut. Det ser inte ut att brinna väldigt nära koppen men det ser heller inte märkligt ut. Men det er framförallt "locket" (som säkerligen har ett bättre ord men som fästs med tre armar över koppen) som kan bli nästan glödande rött på armarna.
Utan att påstå att det Inte brinner efter koppens insida så upplever jag inte att köket blir mer förvärmt av att gå en stund, det är snarare som att förvärmningen liksom räcker i 5minuter tills köket dör. Är det så att förgasardelen ska bli såpass varmt av själva eldningen att det scenariot jag beskriver inte ska ske? Kan det vara något som ett munstyckeskifte kan ändra eller är det signal på att något annat är fel?
 
kolla filtren också

Om det inte hjälper att byta munstycke så se över filtren. Du hittar dem bla i änden på pumpens insugningsrör och där slangar ansluter. Prova att ersätta dem lite vanlig bomull som du inte packar in hårt. Bomull från topsändar funkar bra. Du kan med filtren påverka motståndet för bränslet och på så sätt blandningen. Det har funkat bra för mig när jag meckat med olika kök.

Tommy
 
När du eldar med köket så skall det i stort sett synas en blå brinnande hinna efter koppytans insidan och koppen i sig kan börja vara märkbart glödande i sedd i skymning/mörker.

Om inte lågans yttermantel berör koppens kanter över huvud taget så kommer det bli problem med återvärmningen av köket - att blecket med tre armar blir rödglödande hjälper inte och dessutom indikerar att du har ingen vidare fart på lågan då vid full fart så är plåten i regel ganska så svart/icke rödlysande eftersom den hela tiden blåser på med kall gas från munstycket under, som efter studsen mot plåten och slår ut på sidan och tänds på ordentligt och sedan reflekterar i koppens insida med brinnande blå skinn efter koppkanten och uppåt mot grytan vid full fart - (det borde gå att leta upp ett antal bilder på hur det borde se ut)

Primus omnifuel är helt hopplös på detta och det går inte att smygelda för långsam kokning med ett sådant kök trots att den har reglernål ända in i brännaren för god reglerbarhet utan det är mer eller mindre jetmotorfart som gäller där för kortast möjliga uppvärmning/issmältning-tävlan. Nu är X2 ungefär som omni-lite TI köket i brännarstorlek och lättare att få den varm även vid mindre pådrag - men är det för lite så blir även den för kall.
 
Hej, Jag köpte ett begagnat multifuel 2x av en kompis som var behov av lite extra fickpengar, såg väldigt lite använd ut så jag slog till.
Den betedde sig precis som du beskriver det, den strulade, lågan slocknade, eller lågan kröp utmed ena sidan på brännaren.
Har nu plockat isär allt och rengjort inget synligt fel hittade jag på köket, prov elda, hmm, samma fel igen ?????
Pillade bort filtret i pumpen, bort med munstycket i köket, hällde i nytt bränsle i flaskan och tok pumpade.
La köket upp och ner på ett vitt tyg och öppnad bränslekranen, ut ur köket sprutade det små små svarta gummi rester, upp repade proceduren 2 gånger till, inget mer skit kom ut.
Har nu prov eldat köket, många, många flera gånger än vad jag är ute på vintern med köket och vad blev resultatet då. MVG +++

F_n vad sur polaren blev, när han upptäckte att jag hade fått i gång hans kök och att det går som en klocka
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.