Meridian Marine = slänga sjökortet?

Jag har ingen större koll på hur GPS fungerar, speciellt inte de handburna sorterna som Meridian Marine mfl. Stämmer det att man i stort sätt kan slänga sjökortet om man har en Meridane Marine med sjökort i?
 
Om man alltid vet att man har färska batterier och är säker på att den alltid fungerar så kan man ju chansa... Det är dåligt sjömanskap att inte ha ett papperskort som backup.

Jag tror aldrig att man kommer att nöja sig med karta som får plats i en handhållen GPS. Det blir för litet område som täcks. Jag har sett Garmins stora plotter i affär (30kkr har jag för mig)och den har ett sjökort som verkligen ser ut som det gör på papperskortet. Det kan helt klart ersätta ett papperskort. Men inte heller yrkesjöfarten få navigera utan att ha papperskort som backup...

Som komplement till papperskort är GPS fantastisk, särskilt om den har en bra inbyggd karta. Jag fick lära mig mycket om hur man navibgerar när jag köpte min "leksak"

/Andreas
 
Okej att man har pappersvarianten som backup, det är helt klart bra. Men vad jag menar är, klarar man av att navigera med enbart en gps i för min del Göteborgs södra skärgård? Men med papperskopian som backup om batteriet tar slut t ex.
 
Navigera!

Förutsättning nummer ett är att man kan navigera överhuvud taget. I dag är det inte ovanligt att träffa på folk i "fina" båtar med bästa utrustning, som inte har den blekaste aning om hur man hitta rätt, vare sig med sjökort, GPS eller telefonkatalog. Men jag antar att du redan kan ta dig fram med sjökort.

Tillbaks till frågan! Går det att navigera bara med GPS med inbyggt sjökort?

Problemet som jag ser det är att displayen är för liten för att köra efter. Skall du köra från Fjordholmarna till Saltholmen t ex så är det svårt att få överblicken. Zomar du in hela området finns inga holmar kvar på displayen, och zoomar du in så du ser detaljerna, ser du inte vad som kommer längre fram.

Min erfarenhet är alltså att använda bägge två. Sjökortet för att bestämma vägval och GPS för finnavigeringen bland öarna.

Självklart är det bättre med en stor display på GPS:en, En A4 ger ju bättre överblick än en 2" display.

/Lod (som fiskar i området Saltholmen, Häsllsvik ner till Donsö Svarskär) i en ljusgrå Cresent 42 med 20 Hp Yammaha.
 
Samma sak på land

Jag tycker att det är precis samma problem på land. En liten display är det problematiskt att få någon överblick på. Ska man så långt att man vill göra en rutt, med flera punkter, är det knöligt att lägga ut den på displayen. Redan på en vanlig laptop blir det mycket enklare.
Den jag använder har en skärm, nästan som en vanlig A4 (liggande), så den är ju i klass med en sån där chartplotter. De använder väl skärmar till laptops i den typen av GPS också, skulle jag tro. Måste vara billigast.

När jag försöker göra en rutt direkt på GPSn (om inget annat finns till hands), brukar jag lägga den från start till mål, som ett rakt streck. Sedan går jag in på kartbilden och bildar mig en uppfattning om var jag måste passera. Där stoppar jag in en waypoint. Gör man sedan om detta med delen före och efter denna punkt, och sedan med de delar som bildas då, så har man snart en rutt som är tillräckligt detaljerad.

Nu brukar jag ju hålla till på land, men principen borde väl gå att tillämpa på samma sätt?

Hur brukar ni annars flytta kursen från sjökortet till GPSn, ni snedseglare? Eller gör ni inte det, utan bara kollar positionen där ni är? Eller en rak kurs åt gången? Eller?

Anders
 
Använda GPS:en

Jag skapar aldrig rutter mm i GPS:en utan jag gör allt planerande på hemmadatorn i Ozi-Explorer.
Jag har en del områden där jag brukar röra mig (GBG södra skärgård t ex) och då har jag lagt in färdiga rutter från min bryggplats till dom vanligaste ställena jag bruka besöka.
Dessutom har jag lagt in waypoints (dödskallar) på¨alla bränningar och grund som ligger i områden där jag fiskar t ex. Att få grunden utmärkta funkar jättebra. På gps:en får man positionen mycket noggrannare än om man skall titta och bedöma efter ett sjökort. Sedan har jag ett antal olika filer som jag laddar ner om jag tar med mig båten någon annanstans Tjörn, Orust eller Vänern.

/Lod
 
Land vs. vatten

Det låter ju vettigt.
Men eftersom landnavigering har en mindre inneboende farlighet (om vi bortser från trafikolyckor, kan man ju alltid stanna och kliva av om det blir för jäkligt), är det nog vanligt att inte planera lika noggrannt på land. Då ökar naturligtvis sannolikheten för att man vill göra en rutt, direkt i GPSn, av den enkla anledningen att något annat inte står till buds.

Ett alternativ kan klart vara att plocka fram den traditionella kartboken, för att få bättre översikt, och sedan lägga in waypoints som man ser att man borde ha med. Punkterna läggs fortfarande in manuellt i GPSn, men urvalet gör man via papperskartan.
 
Skyldig eller bör?

Som jag läser det så är man inte skyldig att uppdatera man bör, eller....

"För att bibehålla färskheten på dina nyinköpta sjökort eller båtsportkort bör du rätta dem enligt de Ufs/Ufb-notiser som utkommit sedan tryckningen och därefter hålla dem fortlöpande rättade."

Har jag missat något?

Peter
 
Skyldigheter

Jag skrev tidigare att man är syldig att rätta korten mm, men det är en sanning med modifikation. Det gäller bara större båtar. Dock är sjöfartsparagraferna ibland luddiga och tvetydiga. Vad händer t ex om man kör på grund eller orsakar en olycka för att man har ett gammalt felaktigt sjökort??? (jag vet inte...)

Utan att ge mig in i juridiken så tolkar jag det som att om du har en liten båt och kör i inre vatten så behöver man inte rätta sina kort, man behöver inte ens ha med sig sjökort (2 Kap § 27 i inre fart sjökort, när sådana kan anses erforderliga).
Men här finns en hake - om du inte har sjökort och går på grund - då har du brutit mot paragrafen, därför att då hade sjökort varit erorderligt.

En annan liknande "sjöparagraf" säger att båten skall framföras i "säker fart" utan att specificeras närmare. Tolkningen är dock att om du kör på något, så har du inte hållit "säker fart" och således brutit mot paragrafen.

Man kan antagligen gräva ner sig hur långt som helst i juridiken - men kontentan är väl, som jag ser det, att man skall ha med sig ett färskt sjökort om man är ute med fritidsbåten på vatten som man inte är 100% säker på.

/Lod
[Ändrat av lod 2002-08-06 kl 10:46]
 
Paragrafer åt sidan

Alldeles bortsett från alla paragrafer, borde inte något slags självbevarelsedrift lösa ut när man ger sig ut i en båt, på mer eller mindre vida vatten?

Eller är det nån slags mental blockering mot sånt, som gör att folk kajkar omkring utan sjökort, utan flytväst, utan att kunna navigera varken med eller utan GPS men kompenserar detta med ett rejält intag av alkoholhaltiga drycker (som ju skänker omedelbar odödlighet) för att vara på den säkra sidan ändå?

Bara undrar, i all ödmjukhet... :)

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ Magellan Meridian Marine Navigering 6
abjork Magellan Meridian Color eller Marine? Navigering 4
Jeroen Magellankartor Meridian C -> Roadmate 2200t? Navigering 2
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
pher_ meridian och etrex jämförelse Navigering 10
arnsko Ny mjukvara till Magellan Meridian Navigering 0
Brannmark Frilufts karta till Magellan Meridian Color? Navigering 3
pher_ Väska till meridian? Navigering 0
From Norrlänning Karta till Magellan Meridian Color Navigering 4
gullegubben Vilken karta till Meridian? Navigering 7
Mr.Flagg Garmin GPSMAP60CS vs. Magellan Meridian Color Navigering 13
Winstar Sjökort i Magellan Meridian GPS ?? Navigering 13
nickelilltroll GPS Magellan Meridian Navigering 2
SBM Kartor till Magellan meridian serien Navigering 8
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Farbror Bättre kartor i Magellan Meridian Platinum? Navigering 3
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
jonasolof mer om autorutt med magellan meridian o sportrak Navigering 3
pher_ Etrex vista och Magellan Meridian? Navigering 47
Winstar Magellan Meridian GPS Navigering 2
abjork Problem med bluenav till meridian Navigering 3
Winstar Magellan Meridian GPS Navigering 1
travelcamel Tips för alla med US ver. av Meridian Basic Navigering 0
WN Magellan Meridian + Fugawi3 Navigering 5
zapppa Finns det Mapsend kartor till Meridian för SV/Norden ? Navigering 2
olleforpresident Samma kabelt till Meridian som GPS320? Navigering 1
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
agulf "cGPSmapper marine version" Navigering 1
redtop Fugawi Marine ENC och vektorkort Sthlms Skärgård Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.