Mera bärstolsfrågor - Vaude vs MacPac

Jakten på en bärstol går vidare. Utbudet här i stan verkar vara klent. Vaude, Norröna, Everest, Bergans, McKinley, Phil&Teds och BabyTravel verkar vara de som finns att prova.

McKinley och BabyTravel var för stora för barnet, den senare var för stor för mig och för liten för min man. Vaudes Jolly Comfort kändes som den vägde ett ton. Jolly Light (?) var bättre men bärsystemet var jättesvårt att ställa in. Dottern satt jättebra i den, men jag fick ont. Både axelbanden och avbärarbältet var så hårda. Jag vet inte om det gör ont i axlarna för att mina muskler är så otroligt spända, eller om de bara är fel för mig.

Finns det någon bärstol som passar en liten person? Finns det bärstolar som är anpassade för kvinnor? Det kändes som att Vaudes avbärarbälte är konstruerad för en smal och rak höft.

När jag läser om olika stolar tycker jag att MacPac verkar bra, men det känns riskabelt att beställa utan att prova innan. Frakten blir ju rätt dyr om man ska skicka tillbaka den. Är det någon som har en MacPac Koala som även provat Vaude?

Och hur är andrahandsmarknaden för bärstolar. Är det lätt att sälja dem vidare?

Hoppas någon kan hjälpa mig, för jag börjar känna mig aningens desperat efter ett bärhjälpmedel.
 
MacPac

Hej,

Vi använder en MacPac Vamoose och den funkar kanon även på lite längre turer! det är enkelt att justera rygglängd så den fungerar bra både för mig och min fru! dock skiljer det inte mer än knappa 10cm mellan oss...om jag minns rätt så finns den även i två grundstorlekar.

Om jag minns rätt så säljer addnature MacPac så om du är i Stockholmstrakten så borde det gå att prova!?

Hoppas att du hittar vad du söker!
Uffe
 
Måste det vara en bärstol?

nu såg jag vem som skrev tråden. Knyttet och K - funkar inte Ergo för er???
 
deuter cid comfort III

Hej
jag använder Deuter kid comfort III, tycker att den är helt överlägsen de andra på marknaden. Den är helt inställbar i rygglängd. Den har skålat avbärarbälte som är ledat.
En liten kudde som barnet kan somna mot. Den är hög runt huvudet vilket gör att barnet sitter skyddat och huvudet slänger inte åt sidan.
Jag har burit mina barn tills att de är 3 år sen har jag haft med ryggsäcken så att de kan sitta där i om de blir för tötta.
Den väger 3 kg och har ca 20liters packutrymme, rymmer förstärkningsplagg och fika så man kan gå ut själv med barnen.
hoppas du hittar en du blir nöjd med.
 
Deutrer Kid Comfort 1+

Jag tycker våran Deuter är grym. Mycket lätt att ställa in ryggläng så att den passar mamma (169cm) o pappa (184cm). Rymlig ficka o fiffiga strechfickor på sidorna för nallar, vatten eller eller andra mindre föremål. Den fåniga fickan på avbärarbältet vet jag inte riktigt vad den e till för men man får plats med ett kredtkort eller en napp, typ.
Recension
 
Jag har använt macpack genom en barnaskara på fyra. Fungerat mycket bra oavsett ålder. Det har blivit en hel del ganska krävande fjällturer utan problem. En finess är spegeln! En putsad stålspegel inbyggd i bältet som gör det lätt att kolla upp om mössan sitter kvar, om telningen somnat o s v utan att behöva plocka av sig ryggan. Dessutom saknas stödben. Perfekt. de fungerar i alla fall inte i sidled och avsaknaden av dem förhindrar alla ev försök....
 
vi har Vaudes enklaste och lättaste modell, "Vaude Swing" och har använt den under vandring i skogen hemma i Skåne samt under längre dagsturer i abiskofjällen. Vi finner den bra av flera anledningar. För det första. Själva bärstolen är lätt, aldrig kul att bära tugnt och barnen tenderar att vara tunga nog...
För det andra. Bärstolen ligger ej tätt mot ryggen utan det är ett nät där, vilket innebär att det inte blir lika varmt och svettigt.
För det tredje. Den passar både mig och frun då vi är ganska korta båda två.
för det fjärde sitter barnet stabilt.
Visst finns nackdelar också, den är kanske ej den mesta stabila och det ingår ej regn- och solskydd, men detta köptes till för dryga hundralappen.

//Tobias
 
Vi har slitit ut en Vaude Jolly Comfort (årsmodell 2004) och har nu en MacPac Possum. Det bäst med Jolly:n är hur man sätter i barnet, det är enkelt och går snabbt. Allt annat är bättre med MacPac:en. Den är rymligare att lasta i (ca 35 liter), barnet sitter bekvämare (vi har köpt till "Sleepyhead") och framförallt bärsystemet orkar med 20+ kg. På jolly:n mer eller mindre rämnade bärsystemet efter en dag med ca 23 kg i säcken. Det var inte riktigt bekvämt innan heller för den delen. Det är framförallt höftbältets fästning i säcken som gav upp (plastskivan sprack...) men även ett fäste för en axelrem. Man fick också väldigt lätt bakvikt i säcken, som en gammal päronsäck alltså.

Utan att ha skärskådat dem så verkar dagens jolly ha ett mer påkostat bärsystem. Vi hade dock tappat förtroendet helt för Vaudes bärstolar så vi tittade inte seriöst på den.

I MacPac:en har vi burit över 25kg utan problem. Den sitter riktigt bra på ryggen och det går att fördela vikten bra. Den är lätt att packa prylar i, det ryms mycket i fickorna och det är inga problem att fästa saker på sidorna om man behöver. Regnskydet täcker barnet bra och är lätt att sätta på. Det är också lätt att se till att barnets huvud inte sticker upp ovanför bärarens vilket minskar risken för istötningar.

Enda nackdelen är att det börjar uppstå skavmärken på tyget i sömmen på undersidan, måste förstärka där innan det gnager hål.
 
Macpac för mig som är kort

Hej!

I våras började maken och jag kolla på bärstol till vår lilla tjej. Kraven var att den skulle vara skön att bära för oss båda och att det skulle vara stort packutrymme i den.
Jag är 158 cm lång och ganska smal över axlarna och för mig var det bara två bärstolar som var sköna att bära och det var Macpac och Littlelife. Vaude funkade inte alls på mig. (Vi provade dock inte Deuter Kid som flera har pratat om här.)
Macpacens axelremmar tyckte jag var bäst för de var lite smalare och skurna så att de inte hamnar mitt över brösten. Macpacen gillade min man (173 cm) också men för honom var Vauden också okej även om han föredrog Macpac.
Det blev till slut en Macpac Vamoose som vi är jättenöjda med. Har gjort några dagsvandringar på låglandsled och i fjällen och en tredagars fjälltur med den. Jag bar ca 15 kg i den med barn och packning på tredagarsturen och det funkade jättebra. Väldigt lik en ryggsäck att bära i. Min man har burit tyngre i den och tycker att det går bra. "bättre än min vanliga ryggsäck att bära"
Lilltjejen har också trivts bra i den och något som vi tyckte var bra med Macpacen är regnskyddet och taket som gör att barnet sitter väldigt skyddat vid dåligt väder (vilket vi hade i fjällen). Spegeln som nämts tidigare är också en suverän finess.

Vi köpte vår begagnad på blocket. Utbudet var inte så jättestort, vi kollade i tre månader och under den tiden kom det ut 2 Macpac Vamoose och 2 Macpac Possum. Så ser man set det så så borde det inte vara så svårt att sälja dem vidare.

Lycka till!
 
MacPac bäst

Vill tipsa om att i Stockholm finns MacPack även på Playground. Jag är 190 och det var enda ryggan som passade bra på mig. Den finns i två rygglängder. Kan bara instämma i att bärsystemet är riktigt bra.
/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
pelka Vaude Butterfly Comfort Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.