Mens på fjället

Glömde skriva att i stället för en barnblöja, så*kan man ju också prova sådana dambindor man fick efter förlossningen. De var i princip som en blöja i tjockleken, men hade en vanlig passform så att man kunde gå långa barnvagnspromenader med dem helt utan problem. Finns troligen också på apoteket.

Själv hade jag aldrig funderat så mycket på det med att byta tampong etc. Jag bara gjorde det bakom en sten eller buske eller om det fanns nåt utedass när vi passerade någon stuga eller i tältets absid. Tampongerna hamnade i en soppåse och slängdes vid nästa stugan eller papperskorg. Mensen har aldrig påverkat fjällupplevelsen för mig, men då har jag inte något annat än själva blödningen, inga andra besvär.
 
Eftersom du inte mår bra under din mens skulle jag satsa på menstruationsförskjutning av typen primolut-nor. Detta är en tablett som du börjar ta ca tre dagar innan förväntad menstruation, 2 tabletter per dag och du kan äta dem i upp till 14 dagar. Detta gör att du kan skjuta på mensen över hela din vandring. Prata med din vårdcentral så brukar det inte vara något problem att få recept.
 
Jag gick och funderade idag... och kom fram till att just det faktum att mens sällan nämns någonstans i texter om vandring eller paddling m.m. gör mig lite, lite taggad att våga testa lite olika angreppssätt och se det som något lite småspännande istället för ett hinder. Något lär jag ju lära mig av erfarenheten :)

Förresten skulle jag vilja att någon som gör vandringsbyxor funderade på möjligheten att hitta en klurig lösning som möjliggör att även kvinnor kan slippa ta av sig byxorna varje gång...varför inte gylf som går att dra/öppna längre bak än "mitt fram" (jag får väl utveckla ett par sådana själv och testa om de ens skulle hjälpa ;))

Ha en fin kväll!

Jag har aldrig känt mig begränsad av mensen, troligtvis för att den inte är så riklig och för att jag inte har ont. Har liksom accepterat att den finns där...tills jag började med p-piller och "fick reda på" att man kan förskjuta mensen. Har väl funkat 9ggr av 10. Minns dock en fjällvandring där mensen kom typ 1v tidigare än plan. Och dumt nog hade allt sådant som skydd fått stanna hemma (jag gör inte om det igen). Men med lite trixande gick det också.

Har provat en overall som hade dragkedja hela vägen bak i svanken. Antar att det var för att även kunna göra nr 2 utan att behöva ta av sig kläderna (det var ett helkroppsunderställ i fiberpäls tillverkat för dykare). Tyckte det inte var särskilt bekvämt eftersom jag hela tiden tyckte att det var något som hängde och dinglade mellan benen... (Och ja, grabbar...men om man inte känner så i vanliga fall så är det inte skönt...) Men det var ju en overall som inte satt särskilt tight. Kanske funkar det med byxor...
 
Nu råkar jag vara kille (man får inte välj om det blir en pojke eller flicka utan man får ta det det blir sa min mamma till mig långt innan jag förstod hur barn blir till) men av en händelse så var det en artikel om menskoppen i ”min” morgontidning idag. I ”normala” fall skulle jag ha hoppat över länsningen av den artikeln, men då jag sett rubriken till denna tråd i går så läste jag den artikeln

Det stod om en tjej som heter Lisa Perby och det första google gav är
till facebook https://www.facebook.com/lisa.perby

Sen fanns det en länk till SVT play från i går som ska funka i 365 dagar men den funkar inte ens efter en dag :(


/Per
 
Nu råkar jag vara kille (man får inte välj om det blir en pojke eller flicka utan man får ta det det blir sa min mamma till mig långt innan jag förstod hur barn blir till) men av en händelse så var det en artikel om menskoppen i ”min” morgontidning idag. I ”normala” fall skulle jag ha hoppat över länsningen av den artikeln, men då jag sett rubriken till denna tråd i går så läste jag den artikeln

...

Alla tips är naturligtvis bra, spelar ingen roll vem som kommer med bra råd.

Här är nu artikeln, den stod i DN 28 juli 2015: http://www.dn.se/nyheter/sverige/menskoppen-tar-mark-i-sverige/

Artikeln handlar, i princip, om hur bra produkten är, att Apoteket AB tog in produkten i sitt sortiment i maj 2015 efter "tjat" från kunder, där man sedan såg att försäljningen fördubblades på 2 månader, en barnmorska som uttalar sitt stöd för produkten samt att infektionsrisken är mindre än jämfört med t.ex. tamponger, samt att användare önskat att det kunde ha fått heta något mer trevligt, att namnet på produkten borde ha varit mer tilltalande så att säga, eftersom produktens namn låter lite äckligt, allt enligt DN-artikeln...

Och här, i Hallandsposten, är ett fotografi på Lisa Perby som tydligen gått in för att lansera produkten: http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.4174718-menskoppen-tar-mark-i-sverige Artikeln listar också (för oss tjejer alltså) några intressanta fakta som kan vara bra att känna till.
 
Alltså Per... jag har engagerat både killarna på jobbet och i vänskapskretsen att spana runt i ämnet så du är bland vänner! ;) Såg också artikeln och kände mig lite "rätt" som är något på spåren här via alla bra tips om menskopp i tråden! :D

Skönt med tips och tester med björnarna evake! ;D
(I sammanhanget kan jag nämna att mitt vandrings-sällskap heter Björn...och att jag även fått tips om "Hur du undviker Björn på vandringen" från festliga vänner)

Det är skönt att få lite pepp Karolina P. Jag är inte alls lika bekymrad nu när fler av er har bra/okomplicerade erfarenheter. Tack!

Jag har fått många tips om att skjuta upp mensen...och det vore förstås en bra lösning, men jag har testat det förr i andra resesammanhang och tycker att det blir väldigt "rörigt" efteråt... med flera månaders obalans...men det kan ju bero på vad jag använt för tabletter förstås. Det finns ju helt klart en poäng i de där tipsen!
 
Tog fram min tidning från i går. Artikeln i min tidning var förkortad version av det som stod i DN, men samma källa (TT)
Efter lite mer sökande så ”hittade” jag en fungerande länk till SVT
http://www.svtplay.se/klipp/3140157/halmstadsbo-forst-ut-med-svenska-menskoppar



OT
Kom för övrigt i sent går kväll på att när jag var på en långsegling (betalde besättning, ca 5 veckor) för > 10 år sedan så var det en tjej som var med på den seglingen som åt ”piller” av något slag (räknas nog som medicin) för att ”slippa” mensen när hon var ombord på båten så länge. Hon tipsade en annan tjej om det som var med på båten en kortare tid men som råkade ha mens just då.

Men detta med ”piller” har flera skrivit om för några dagar sedan ser jag nu när jag läst noggrannare.


Nu har det för ovanlighetens skull slutat regna, och tvätten är snart klar så snart sticker jag snart ut och cyklar .

Per
 
Som ni förstår inget direkt personlig erfarenhet :)

Min tjej har kört menskopp på cykelsemestern och det funkar väldigt bra trots att man sitter i en sadel och skaver hela dagarna och absolut under inga omständigheter vill ha läckor i cykelbyxorna trots inbyggd "blöja".

Tillgång till vatten att tvätta ur är dock ett ganska stort plus för trevnaden så på en ökenvandring där man inte vill spola med medhavt vatten eller har tillgång till vattendrag kanske det finns bättre alternativ.

Hon var ordentligt tveksam till en början innan en kompis beställde en till henne som damp ner i vår brevlåda.

Finns även speciella våtservetter för nedre regionerna så att det inte blir ökentorrt och några extra vanliga till händerna är nog inte dumt.

/G
 
Varning utfärdas till känsliga! Ev. äckligt innehåll följer...

Jag är kopp-användare sedan många år men skulle vilja rekommendera att man provar sig fram innan man tar koppen med sig på fjälltur.
Jag vill gärna ha rinnande vatten och helst även tvål när jag tömmer koppen, med tanke på det "spill" som gärna hamnar på handen när man byter. Det kan bli svårt att byta i tältets absid exempelvis - även med tanke på var man ska göra av det som ska tömmas ut.
Å andra sidan kanske det är ett mer välkommet problem än att behöva forsla runt på använda bindor eller tamponger.. Om det är görbart alltså, själv har jag inte testat koppen i riktigt skarpt frilufts-läge.
 
Menskopp är bra, men håller ju inte längre än vanliga tamponger/bindor, så oavsett vad så lär du få mecka varannan timme. Stor tampong eller menskopp i kombibation med en stor nattbinda eller inkontinensskydd skulle kanske kännas tryggast?
 
Det finns ju tygbindor med PUL också om du vill minimera skräpet, mirakeltrasor i all ära, men de är inte vätsketätta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.