Mens på fjället

Cyklo-F

Jag har råkat ut för att mensen inträffar just på fjällvandringen ett antal gånger... Vill inte heller använda tabletter som skjuter upp mensen då jag upplever att det påverkar regelbundenheten ett tag framöver. Har istället valt att ta Cyklo-F som minskar mensen så pass att det inte är ett större bekymmer att använda tamponger. Finns på alla apotek, finns en något billigare variant än Cyklo-F på vanliga Apoteket i alla fall, kommer inte ihåg vad den heter men den funkar likadant.
Gör som andra redan beskrivit, lägger använda tamponger i en påse i packningen och lämnar påsen i brännbart när jag passerar en fjällstation/stuga.

Menskopp är bra, men håller ju inte längre än vanliga tamponger/bindor, så oavsett vad så lär du få mecka varannan timme. Stor tampong eller menskopp i kombibation med en stor nattbinda eller inkontinensskydd skulle kanske kännas tryggast?
Det beror väl på hur riktlig mens man har? Jag behöver aldrig någonsin mecka "varannan timme", snarare byter jag för att en tampong inte bör vara inne mer än 5 h...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu är vi på plats. På buss 92 mot Nikkaloukta närmare bestämt.

Jag hade turen att få mens en dag för tidigt så jag är inne på dag två med menskopp...som nybörjare är jag både nyfrälst och lite besvärad. Läste just tbk och picea inlägg och får hålla med där. Jag tillhör uppenbarligen inte dem som kan byta/tömma sällan...första dagen pratar vi om 6-7 gånger...så lite trevligt var det att jag hade tillgång till toalett o rinnande vatten då. Annars funkar det toppen.
Mest gillar jag att det inte är något skräp.

Tack för alla tips och råd. Det känns inte hälften så jobbigt nu som det gjorde när jag gick o oroade mig på egen hand. Jag tror att detta är något vi borde prata om lite oftare. Lite extra glad är jag över det engagemang som frågan väckt hos killar i min närhet...bra grej för friluftslivet hos nästa generation med tänker jag.

Det är fint väder i Kiruna...vita moln med blå himmel.

Många varma hälsningar
Cecilia

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips