Membran på membran?

-Patric-; sa:
Om jag nu för 5sekunder skall försöka vara seriös så tror jag fast och fullt att vi i framtiden kommer att se mer blandad utrustning, att bara använda star trekk kläder är inte optimalt, det e bara det att glansen måste falna lite först...

girls1.jpg

Tigertämjarens vision of the clear bright future...

;)

/ G

Mina herrar,

här kommer Tiger och sammanfattar läget pà ett alldeles ovanligt adekvat vis, och ingen applâderar hans kristall-klara analys. Sniket!

Dock, en liten brasklapp, angàende E-vent och Gore-Tex.. jag frâgade en högt uppsatt man inom materialens underbara värld, om vad han ansâg om event vs Gore-Tex, fr.a. de ständiga informationerna om att Event "andas" bättre. Hans svar var, att Gore-Tex, fortfarande, till skillnad fràn event, ¨
är det enda varumärke/material som garanterar 100% waterproof och "andning".

Kan det vara sâ? Att Event andas báttre, men att det inte hàller lika tätt? Làter ju iofs. logiskt, att "andningsförmâgan" är proportionell omvánd mot tátheten.

Men â andra sidan, ska tydligt framhâllas, var mannen ifrâga en mycket pro-Gore-Tex-person. Â tredje sidan är det ju mycket populârt att klanaka pà Gore sâ fort tillfálle gives.. Nâväl.

Skulle själv, liksom säkert alla här, vara mycket intreserad av att fà svar pâ denna frâga.

Mvh / Mats

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
-Patric-; sa:
... tror jag fast och fullt att vi i framtiden kommer att se mer blandad utrustning,
...
Att däremot blanda och välja de material som är bäst för situationen är nog det optimala.

Nu låter du precis som ett pressmeddelande från vilken pryltillverkare som helst! Är du anställd av nån lobbyingfirma? Lite som diskussionen häromsistens om att mjukskalplagg bara är gråa och svarta. Som av en händelse är ju säsongens trend just färgglada mjukskal...

Funktionell materialblandning (finns säkert nåt buzzword för det som någon på typ Salomon knåpar på just nu) är ju det senaste och framtiden inom frilu... förlåt autdårprylar.

-Patric- (-Patric -) skrevOm jag nu för 5sekunder skall försöka vara seriös så tror jag fast och fullt att vi i framtiden kommer att se mer blandad utrustning.

Jag är tveksam till att ylle och bomull kommer att komma igen, däremot kommer tillverkarna av plastmaterialen att sträcka sig tills dom spricker för att härma naturmaterialens fördelar, bl.a. ventilation, känsla, eldtålighet och avsaknad av prassel, och snart har dom nog lyckats.

Isolationsmaterial är ett intressant exempel där plasten fortfarande ligger efter naturmaterialet. Fast det dröjer nog inte länge innan vi lämnar ankorna i fred.

När det gäller vadmal är jag imponerad att det är precis lagom vindtätt. Jag tror inte Asterix ulljacka (som har membran) är lika skön som min.

Nordesjö; sa:
Vattentäta membranplagg är kanon (vadmal får nån annan förespråka, jag har aldrig haft problem med sprättande eld). Jag älskar mina Gore-tex-prylar.
Men att ha nästan lika dålig andning men utan vattentäthet förtjänar valtarmstält. För mig är alltså WS med "starka" yttertyger ett helt onödigt mellanting.
Hellre ren Gore-tex-mjukskal än WS-mjukskal alltså.
Jag känner behov att förtydliga mig. Syftet med min vadmalströja är inte att byta ut min GT-jacka mot den. Syftet är att som test byta ut min WS-fleece tröja (mjukt skal som inte hade varit vindtätt utan WS-membranet) mot vadmalströjan. Då får jag ett mjukt värmeskal som inte har WS-membran, men som är mer vindtätt än vad fleece utan WS-membran är och mer tåligt mot glöd.

Vadmalströjan kommer jag lika lite att använda i regn som WS-fleecen, eller för den delen fleece, fiberpäls, ylletröja. Det är alltså mitt förstärkningsplagg för värme, inte mitt skydd mot regn. Men lätt regn torde vadmalströjan stöta bort bättre än vad t.ex fleece gör.

Fortfarande återstår för mig att finna ett GT-plagg med yttertyg som är någorlunda beständigt mot värme och eld. Min mest använda GT-jacka nu har Taslan som yttertyg. Det är mer beständigt mot t.ex. sprättande glöd än andra yttertyger jag själv testat eller sett andra ha. Men om utvecklingen leder fram till naturmaterial som är lika vattentäta som GT, men med bättre "andas" funktion, ja då slår jag till:)

Raskesven

malindo; sa:
Hans svar var, att Gore-Tex, fortfarande, till skillnad fràn event, ¨
är det enda varumärke/material som garanterar 100% waterproof och "andning".

Det viktiga ordet här är "garanterar".
Gore garanterar, men det hindrar ju inte att många av oss har läckande plagg.
Och det betyder inte heller att Event automatiskt läcker.

Att bilar har rostskyddsgaranti gör ju inte att stålplåt plötsligt inte rostar.

ett steg tillbaka kan inbland vara två steg framåt!

(som vanligt så håller jag med Martin om ALLT, utom hans jävla musiksmak..uuuhh..)

harrejisses, pöjkar, fick en plötslig ingivelse att den där killen som frâgade om nâgon hár ibland er brukade smygsurgfa pà nátet under arbetstid màste ha en av Sveriges mes raffinerade understatement-humor!

Malindo

Raskesven; sa:
Vadmalströjan kommer jag lika lite att använda i regn som WS-fleecen, eller för den delen fleece, fiberpäls, ylletröja. Det är alltså mitt förstärkningsplagg för värme, inte mitt skydd mot regn. Men lätt regn torde vadmalströjan stöta bort bättre än vad t.ex fleece gör.

Raskesven

Det e prexis detta jag menar, en kombination av moderna star trekk material och välbeprövade naturmaterial i modern tappning.. Nu har Tigern tyvärr fått en blodsocker rush och är därmed inte längre kontaktbar men det ordnar väl sig senare..

Du kan lita på teknikens under...

malindo (Mats Lindholm) skrev:
harrejisses, pöjkar, fick en plötslig ingivelse att den där killen som frâgade om nâgon hár ibland er brukade smygsurgfa pà nátet under arbetstid màste ha en av Sveriges mes raffinerade understatement-humor!

Smyg och smyg - webben och produktutveckling är ju mitt jobb, och Utsidan förenar liksom bägge! Jag borde snarast få övertidsersättning de gånger jag INTE surfar på arbetstid.

Patic skrev:
(som vanligt så håller jag med Martin om ALLT, utom hans jävla musiksmak..uuuhh..)

Trots att jag droppar Peps-referenser då och då?
Nu förlorar du en del mjukispoäng.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips