Membran på membran?

langby; sa:
sant att windstopper softshell är en miss, men vilket narutmaterial skulle uppfylla de kriterier GTX ger? vattentätt och andande

Ehm... alla?
Av naturens skalmaterial, alltså. Eller blir du blöt i munnen när det regnar på dina kinder :)

Nej, allvarligt, vad jag är ute efter om du läser mina andra inlägg är att jag är ute efter sunt förnuft:
"Texmex där det funkar bäst, naturmaterial där det funkar bäst."
Kunde inte ha sagt det bättre själv om det inte hade varit jag som sade det.
 
borde inte göra skillnad

egentligen borde inte två membran göra någon skillnad i förmåga att släppa ut ångan.

första membranet släpper igenom en viss mängd på en viss tid, och så länge det yttre membranet kan släppa igenom lika mycket ånga per tidsenhet så blir det som om det bara var ett membran (om det nu inte bildas kondens mellan membranen).

men två membran på varandra kan göra att det blir varmare än att ha ett skal och nåt mellanlager utan membran.
 

avslutad210712

Gäst
Men tänk nu lite

Om man har två membran varav det inre är tätare än det yttre kommer en pumpande effekt att uppstå varvid luften mellan membranen pumpas ut i fri(sk)a luften. Därvid uppstår ett undertryck mellan membranen som kommer att suga ut den fuktiga luften innanför det tätare membranet. Den luften hamnar nu mellan membranen och kommer vid nästa rörelse (läs steg) att pumpas ut varvid det hela fortsätter så länge du rör dig. Det fina är att ju häftigare du rör dig desto torrare upplever du att du är. Spring bort svetten.

Observera dock att det tätare membranet skall vara inåt och det är där de flesta gör fel. Således skall GTX jackan vara innanför windstopper tröjan.
 
Texmex rocks men lite naturmaterial är inte fel. Vem f-n vill spendera en vecka luktandes som en blöt hund bara för att nån insisterade på att vadmal tål vatten? Face it- blöt ull luktar blöt hund. Skinnbyxor har en distinkt nackdel av att dom har en elak tendens att krympa om dom inte sitter på ägaren när dom är blöta, återigen- vem vill sova i ett par blöta skinnbrallor? Ull växer det tillräckligt på benen, den sortens ull kliar inte heller. Har ni by-the-way undersökt läders andningsförmåga?

Två lager texmex är dock overkill speciellt om det är GT som är materialet, e-vent lite bättre, eller rättare sagt mycket bättre.

Visst finns det en viss mysfaktor i att sitta i en kåta och vara blöt både här och där samtidigt som man undrar vad det är som luktar så äckligt: svar blött ylle.

Jag själv föredrar nog mitt tunneltält, membranjacka, och en massa andra av den kemiska industrins landvinningar. Nåja G-1000 är väl ok, luktar inte hund i vått tillstånd och torkar fortare än de tre dygn det tar för vadmal att torka.

Slutsats:

Membranjacka
Fleece, inte windstopper eller softshell
Underställ, helst i polyester, kliar inte
 
klart det blir tätare

FKanske var lite att ta i när jag skrev hård ansträngning. Har aldrig hört talas om någon goretexjacka som man inte blir blöt under om man anstränger sig hårt. Frågan är ifall man blir mycket fuktigare om man har en windstopperfleece innanför ett Goretexmembran än om man har exempelvis en vanlig fleecetröja under. Borde det då inte vara Goretexen som sätter gränsen för hur mycket fukt som kan transporteras ut i och med den är tätare än windstoppern? Borde ju inte spela någon roll om du har en vanlig fleece eller en med membran om gränsen ändå sätts av det membran som sitter utanpå dvs Goretexen. Vad jag vet är windstoppermembranet inte ens vattentätt vilket skulle inebära att det kan släppa igenom bra mycket fukt innan membranet sätter stopp...

Hälsningar Martin
 
avslutad210712; sa:
Men tänk nu lite

Om man har två membran varav det inre är tätare än det yttre kommer en pumpande effekt att uppstå varvid luften mellan membranen pumpas ut i fri(sk)a luften. Därvid uppstår ett undertryck mellan membranen som kommer att suga ut den fuktiga luften innanför det tätare membranet. Den luften hamnar nu mellan membranen och kommer vid nästa rörelse (läs steg) att pumpas ut varvid det hela fortsätter så länge du rör dig. Det fina är att ju häftigare du rör dig desto torrare upplever du att du är. Spring bort svetten.

Observera dock att det tätare membranet skall vara inåt och det är där de flesta gör fel. Således skall GTX jackan vara innanför windstopper tröjan.

Är det inte så att det är diffution och strävan efter jämvikt som gör att den fuktiga luften innanför kläderna vill ut? Det sker inte med hjälp av någon pumpmetod. Det finns en gräns för hur mycket ett membra kan släppa igenom. Denna gräns påverkas även av omgivningen. är det kallt och tort ute kommer mer ånga vilja komma ut från membranet. Är det däremot varmare och högre luftfuktighet utanför kläderna kommer det istället att komma in ånga. Om man skulle använda din metod skulle men troligtvis vara torr mellan membranen men vad har man för glädje av det? Om jag inte har tänkt fel nu?
 
avslutad210712; sa:
Men tänk nu lite

Om man har två membran varav det inre är tätare än det yttre kommer en pumpande effekt att uppstå varvid luften mellan membranen pumpas ut i fri(sk)a luften. Därvid uppstår ett undertryck mellan membranen som kommer att suga ut den fuktiga luften innanför det tätare membranet. Den luften hamnar nu mellan membranen och kommer vid nästa rörelse (läs steg) att pumpas ut varvid det hela fortsätter så länge du rör dig. Det fina är att ju häftigare du rör dig desto torrare upplever du att du är. Spring bort svetten.

Här kommer vi in på områden som är alldeles för farliga för oss amatörer... Den där pumpeffekten skulle nog lätt kunna torka ut huden totalt för den oerfarne.:)

Jag nöjer mig med ett membran tills vidare, eller kanske ett halvt räcker för mig
 
Detta luktar filosofikurs

avslutad210712; sa:
Men tänk nu lite

Om man har två membran varav det inre är tätare än det yttre kommer en pumpande effekt att uppstå varvid luften mellan membranen pumpas ut i fri(sk)a luften. Därvid uppstår ett undertryck mellan membranen som kommer att suga ut den fuktiga luften innanför det tätare membranet. Den luften hamnar nu mellan membranen och kommer vid nästa rörelse (läs steg) att pumpas ut varvid det hela fortsätter så länge du rör dig. Det fina är att ju häftigare du rör dig desto torrare upplever du att du är. Spring bort svetten.

Observera dock att det tätare membranet skall vara inåt och det är där de flesta gör fel. Således skall GTX jackan vara innanför windstopper tröjan.


nja, det där fungerar bara i teorin; att springa bort svetten. Det har att göra med diffusion, som redan nämnts. Passiv transport: Sker genom diffusion; koncentrationsutjämning av molekyler. Exempel på diffusion är när vattenånga (ej svett) passerar ett membran. Passiv transport leder alltid till samma koncentration på båda sidor om membranet. Svettas man är det likförbenat blött.

Som sagt, ute på djupt vatten... Kan vi lägga ner detta nu? ;-)
 
Martin B; sa:
Är det inte så att det är diffution och strävan efter jämvikt som gör att den fuktiga luften innanför kläderna vill ut? Det sker inte med hjälp av någon pumpmetod. Det finns en gräns för hur mycket ett membra kan släppa igenom. Denna gräns påverkas även av omgivningen. är det kallt och tort ute kommer mer ånga vilja komma ut från membranet. Är det däremot varmare och högre luftfuktighet utanför kläderna kommer det istället att komma in ånga. Om man skulle använda din metod skulle men troligtvis vara torr mellan membranen men vad har man för glädje av det? Om jag inte har tänkt fel nu?
Om det lagras upp varm fuktig luft mellan två membranplagg måste alltså, som jag förstår det, kondensen från kroppen få allt svårare att tränga ut genom det inre membranet.

/Min WS-fleece används endast i kombination med GT-jackan i lägret, om det är kallt och blött. Ingen typ hård vandring alltså.

Kommer inte att vilja vandra med rygga i kombination med vadmal och GT-jacka heller. Fick nyss besked att min vadmalströja/skjorta nu är uppsydd, och befinner sig på tåget från Lule:)

Ska testa den istället för min, bortsett från eld, glöd, gnistor, utmärkta WS-fleece under kommande påskvandring:)

Attackscouten föredrar tunneltält och membranjacka framför kåta och ull:) Får man ha membranjacka också om man använder kåta, eller får jag bara ta den när jag använder tältet?;-)

Att sitta framför elden i en kåta och lukta på blöt vadmal låter visserligen inte så dumt, men varför blöta ner vadmalen? Bra vadmal blir inte så lätt blöt, och jag brukar inte ränna omkring i regn och blöta ner WS, fiber, fleece, ylletröja heller. Däremot brukar jag blöta ner skjortan, och t-shirten eller de underställströjor med olika andelar ullinblandningar som används under vandringen, oavsett om också¨GT-plagget används eller inte.

Fortsatt på ett litet sidospår;-) Jag tycker varje gång att det är ett lyft att sitta framför elden i kåtan med kläderna på tork, jämfört med att sitta i tältet utan den möjligheten. Därmed inte sagt att det inte är härligt även med mitt tält, (eller ett vindskydd eller tarp.....). Det är dock lite som olika världar att använda fjälltält eller tältkåta. Elden "inomhus" är mer än en mysfaktor. Den används ju för att torka upp allt och laga mat. Gör hela skillnaden tycker jag. Dessutom känner jag mig sällan så nöjd med tillvaron som när kåtan är på plats och elden brinner.

Jämförelsen kåta + ull och tunneltält + GT låter annars intressant, det usprungliga kontra high tech. Trevligt att det går att kombinera allt vi lärt oss under historien, och inte behöver skicka ut babyn med badvattnet varje gång en ny Xzip i den kemiska industrins senaste landvinningar ploppar upp.

För mig har det mest varit kåta + WS under senare år. Kanske det blir kåta + vadmal? Och för Patric; tunneltält + vadmal, eller blir det kåta + Härkila, eller kanske tunneltält + Härkila, eller hela den vågade vägen till kåta + vadmal?;)

Raskesven
 
Nordesjö; sa:
tigertamjaren; sa:
Kom igen med motelden nu!

En käpphäst som hjälp på traven:
Att stoppa in plastikfilm i kläder som redan har egenskapen som man vill uppnå (mjukskal av Schoellertyp, skaljackor med tättvävt yttertyg) är dumt, dumt, dumt (se "mirakelsnack" ovan).
De som uppfunnit dessa produkter förtjänar att bo i tält av valtarmar.

Ibland så är du min största idol Martin!!

Sedan så tål Ventile och Eta-proof (100% bomull) hårt regn i mellan 4-6 timmar, har man inte fått upp tältet under den tiden så får man skylla sig själv.. Skall jag medvetet va ute så länge i väta så tar jag hellre på min torrdräkt!!

Desutom så har Ventile och Eta-proof en överlägsen Diffusionsförmåga om man jämför med plastpåsar som GTX och dylikt!! Sedan så är det inte eldfängt heller..
 

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
Men tänk nu lite

Om man har två membran varav det inre är tätare än det yttre kommer en pumpande effekt att uppstå varvid luften mellan membranen pumpas ut i fri(sk)a luften. Därvid uppstår ett undertryck mellan membranen som kommer att suga ut den fuktiga luften innanför det tätare membranet. Den luften hamnar nu mellan membranen och kommer vid nästa rörelse (läs steg) att pumpas ut varvid det hela fortsätter så länge du rör dig. Det fina är att ju häftigare du rör dig desto torrare upplever du att du är. Spring bort svetten.

Observera dock att det tätare membranet skall vara inåt och det är där de flesta gör fel. Således skall GTX jackan vara innanför windstopper tröjan.

Ett förtydligande så inga missförstånd uppstår. Absolut bäst pumpeffekt får man såklart om man har ren plast närmast kroppen.
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Att sitta framför elden i en kåta... .... ...

Raskesven

Är fruktansvärt avunds på alla som kan elda i fjällen. Själv hittar jag bara surbjörkar om jag är nere i dalarna och uppe på fjället finns inte mycket som brinner. Dessutom tror jag att det är bra om man låter det lilla organiska material som finns där förmultna till jord så jag sliper vandra i sten, sten och åter sten *L*. Och bära med mig ved näääääääääää det är jag garanterat för lat för
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.