Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Membran på membran?
- Trådstartare Martin B
- Start datum
Martin B; sa:Vad har ni för erfarenhet att kombinera olika typer av membranklädsel? exempelvis ha en windstopperfleece som mellanlager under en jack med Goretex. Blir det för tätt vid hård ansträngning?
Ja du Martin vad tror du själv? Vid hård ansträngning svettas man i bara understället. Att ha någon membranklädsel utanpå gör det inte bättre.
/mattias
avslutatmedlemskap1004
Avstängd
Herrejevlar, nu snackar vi den ultimata membrandiskussionen! Jag anar en långkörare: Rasken och Malindo är ni redo? Martin (Nordesjö) slipar du kniven? Alla ni andra, nu kör vi!

/ G
/ G
fick ente ja va me?
Jag tror att jag talar delvis för Rasken när jag säger att membran är hooplöst ute bland riktiga frilufsare.. Näää, vi hårdingar gör likt våra förebilder Roland J och Frazze "fräs i pipan" Fjälliz, vi går tebax till urmaterial som ull och tätvävd bomull..(Fan, jag producerar egen ull).. Så schinnbrallor, vadmalsjacka och olles brorsa i finaste ylle e vår melodi.. Vi bojkottar plastkläderna som bara brinner!!
Jag tror att jag talar delvis för Rasken när jag säger att membran är hooplöst ute bland riktiga frilufsare.. Näää, vi hårdingar gör likt våra förebilder Roland J och Frazze "fräs i pipan" Fjälliz, vi går tebax till urmaterial som ull och tätvävd bomull..(Fan, jag producerar egen ull).. Så schinnbrallor, vadmalsjacka och olles brorsa i finaste ylle e vår melodi.. Vi bojkottar plastkläderna som bara brinner!!
Kan han inte få ett ordentligt svar innan vi hackar sönder tråden med div bak-och-framvända hårklyverier?
/Håkan
För övrigt om man har ett membranplagg som andas och sen tar på sig ytterligare ett som andas lika bra utanpå det första, så borde väl den sammanlagda andningen bli dubbelt så bra som med bara ett plagg?
/Håkan
För övrigt om man har ett membranplagg som andas och sen tar på sig ytterligare ett som andas lika bra utanpå det första, så borde väl den sammanlagda andningen bli dubbelt så bra som med bara ett plagg?
Motverkar inte "dubbelmembran" sig själv, grundtanken med tidigare skikt är väl ventilation.. Det e som när man bygger man kan inte ha täta skickt mellan alla lager för då slutar allt att fungera.. Jag har svårt att se funktionen med multipla membran, det e illa nog med ett membran som inte fungerar om man rör sig det minsta..
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
In kommer membranpolisen!
Membran och beläggningar är alla tajders.
I SKAL-kläder som utan membranet skulle sakna den egenskap som membranet tillför. Då är det värt priset man betalar i kronor och försämrad andning.
Skal sitter per definition på utsidan av saker.
Det säger sig själv att ett membran vars funktion är att stoppa vinden inte gör sig särskilt bra som ett mellanlager innanför ett vattentätt skal som redan har andningsproblem.
Som svar på frågan: alla membran är för täta vid hård ansträngning - särskilt de som är vattentäta.
Det behövs ju bara ett lager Gore-tex för att det ska bli för tätt.
Dessutom pajar man ju möjligheten att ventilera om det under dragkedjeöppningar finns ännu ett lager plastfilm.
Membran och beläggningar är alla tajders.
I SKAL-kläder som utan membranet skulle sakna den egenskap som membranet tillför. Då är det värt priset man betalar i kronor och försämrad andning.
Skal sitter per definition på utsidan av saker.
Det säger sig själv att ett membran vars funktion är att stoppa vinden inte gör sig särskilt bra som ett mellanlager innanför ett vattentätt skal som redan har andningsproblem.
Som svar på frågan: alla membran är för täta vid hård ansträngning - särskilt de som är vattentäta.
Det behövs ju bara ett lager Gore-tex för att det ska bli för tätt.
Dessutom pajar man ju möjligheten att ventilera om det under dragkedjeöppningar finns ännu ett lager plastfilm.
1 + 1 är två, inte 1/2
Falsk matematik
Andningen är ju inte nån aktiv funktion (det är ingen magisk luftpump i plagget), utan en förmåga att tillåta gasmolekyler att vandra genom plast. Har man två lager plast blir det naturligtvis dubbelt så svårt för gasmolekylerna att passera.
Membran gör ALDRIG att ett plagg andas bättre än om det hade varit utan membran, utan gör ALLTID att de andas sämre.
(Det fina i kråksången är att det andas överhuvudtaget TROTS att det är vattentätt. Man får jämföra med helt täta plagg, alltså)
Håkan K; sa:För övrigt om man har ett membranplagg som andas och sen tar på sig ytterligare ett som andas lika bra utanpå det första, så borde väl den sammanlagda andningen bli dubbelt så bra som med bara ett plagg?
Falsk matematik
Andningen är ju inte nån aktiv funktion (det är ingen magisk luftpump i plagget), utan en förmåga att tillåta gasmolekyler att vandra genom plast. Har man två lager plast blir det naturligtvis dubbelt så svårt för gasmolekylerna att passera.
Membran gör ALDRIG att ett plagg andas bättre än om det hade varit utan membran, utan gör ALLTID att de andas sämre.
(Det fina i kråksången är att det andas överhuvudtaget TROTS att det är vattentätt. Man får jämföra med helt täta plagg, alltså)
Re: 1 + 1 är två, inte 1/2
vad glad jag blir när du citerar Peps.. *snyft*
För de yngre lyssnarna så vill jag bara säga att Peps är en Skånsk musikhjälte och inte en Amerikansk läskedryck!!

Nordesjö; sa:Falsk matematik![]()
vad glad jag blir när du citerar Peps.. *snyft*
För de yngre lyssnarna så vill jag bara säga att Peps är en Skånsk musikhjälte och inte en Amerikansk läskedryck!!
Naturligtvis är membran pà membran inte en ideal konstruktion, dock blir det konsekvensen dà de som gillar att klà sig i exempelvis windstopper-jacka, och som vid regn sedan sátter pà sig en membranskal över.
Icke polyvalent, som vi redan sett.
kanske bättre med exempelvis en tunn fleece och idem vindjacka isft. windstopper, och sedan byta vindjackan mot skal-jackan vi regn.
Denna plyvalenta lönsing medför emellertid mer vikt i pâsen.
Dags att prioritera alltsà.
Dock, istf. windstopper, kanke en membranfri softshellare..?
osv.. in i den s.k. evigheten
Mvh / Mats
Icke polyvalent, som vi redan sett.
kanske bättre med exempelvis en tunn fleece och idem vindjacka isft. windstopper, och sedan byta vindjackan mot skal-jackan vi regn.
Denna plyvalenta lönsing medför emellertid mer vikt i pâsen.
Dags att prioritera alltsà.
Dock, istf. windstopper, kanke en membranfri softshellare..?
osv.. in i den s.k. evigheten
Mvh / Mats
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg