Membran i dunsovsäck?

Hur väl fungerar ett membrantyg i sovsäckssammanhang? Prisvärdheten behöver inte diskuteras, för den är så gott som alltid kass när det rör sig om hi-tech. Vad jag vill veta är rena prestanda. Det är uppenbart att ett membrantyg är att föredra om man spiller blåbärssoppa eller om det går hål i tältduken under regnstormen, men hur verkar den tätare väven i normala situationer?

Vid vilken ungefärlig temperatur börjar kondens på insidan av väven att bli ett problem för vanliga nylonvävar resp membranvävar?

Någon jämförande åsikt om Mt Eq Drilite, Marmot Membrain, DryLoft, ...?

Rasmus

Min erfa...

Har en WM Antelope med Dryloft. I kyla dvs -20, inga problem med is på insidan. Nu går denna säck ungefär dit ner, sedan får man förstärka (kör då en tunn yttersäck i syntet) så kanske skulle det bli is om det var kallare.

Skulle tro att någon sorts mikrokrympt polyester med teflonbehandling är optimalt vid riktigt låg temp pga bättre ventilation, men osäker. WM gör ju sitt köldflaggskepp Bison med Dryloft...

Annars kan du alltid använda fuktspärrpåse, det ger torr säck och bättrar på den isolernade förmågan märkbart.

Mvh,

Johan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det fastnar ju is...

Om man har ett sovsäcksöverdrag så brukar det ju bli is på insidan av detta. Altså borde is fastna även på insidan av membranet, eller...

Själv har jag en gammal TNF dunsäck med Gore-Tex (ingen aning om årsmodell och komfort-temp, men den väger 2 kg och är skön till ca -25 eller -30). Den låg en gång i ca 1 dm djupt vatten i botten på en kajak. Inga problem, bara att skaka av. Jag blir rätt fuktig i den när det är kallt, men det blir jag i andra tjocka sovsäckar också.

Sommarsäcken är en Mountain Equipment med dry-lite. Upplever inte att detta bromsar ventilationen, men det är klart, jag använder den aldrig när det är kallt.

Is och membran/yttertyg

Jag har också varit med om is på insidan av Goretex (överdrag) men aldrig vad jag vet med Dryloftet i min sovsäck. Dryloft "luftar" betydligt bättre än GT, kanske delvis orsaken? Men vid riktigt låga temp så blir det is vad man än använder. Fukten fryser innanför det sista lagret (bl a därför bra med fuktspärr).

Mitt ytterlager i sträng kyla är en tunn syntetsäck så ev is/fukt hamnar mest där ist f i dunsäcken.

Mvh,

Johan

Fuktspärren måste vara innanför daggpunkten

för att det skall fungera (och då förutsätter det naturligtvis att inte fukten kommer från utsidan!).

Med andra ord på insidan av säcken. Sovsäcksöverdrag eller yttertyg kommer det ofelbart att bli is på.

Yttertyget har tre uppgifter; dels att hålla ute fukt och vind, och dels att hålla kvar uppvärmd luft.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips