Mellanlager

Tack så mycket för alla svar!

Eftersom jag brukar vara väldigt varm av mig, framförallt i rörelse, kommer jag planera om vilka lager jag skall ha med mig. Dock för att vara på säkra sidan kommer möjligtvis ett lager extra åka med iallafall.

Om man snackar underkropp tänkte jag ha G-1000 på benen, långbyxor, och undrar om jag även bör ha ett underställ eller om det också resulterar att jag "brinner upp"?
 
Tack så mycket för alla svar!

Eftersom jag brukar vara väldigt varm av mig, framförallt i rörelse, kommer jag planera om vilka lager jag skall ha med mig. Dock för att vara på säkra sidan kommer möjligtvis ett lager extra åka med iallafall.

Om man snackar underkropp tänkte jag ha G-1000 på benen, långbyxor, och undrar om jag även bör ha ett underställ eller om det också resulterar att jag "brinner upp"?

Jag brukar ha liknande byxor på mig, och har mycket sällan sommartid behövt underställ under byxorna. Då jag har ett extra underställ med mig för användning i sovsäcken, räknar jag med att dessa underställsbyxor kan dubbla under dagtid om behovet skulle uppstå någon entaka dag.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja kör närapå året runt med tunna 65/35 byxor, luftande nertill om jag inte behöver damasker. Ibland vindoverall byxor. Kalla vinterdagar yllebyxor.

Mellanlager ja om starten är kallare än -20 eller det skall vara lågaktivitet.

Men vi är olika varma.

go tur
 
Ja kör närapå året runt med tunna 65/35 byxor, luftande nertill om jag inte behöver damasker. Ibland vindoverall byxor. Kalla vinterdagar yllebyxor.

Mellanlager ja om starten är kallare än -20 eller det skall vara lågaktivitet.

Men vi är olika varma.

go tur

Instämmer. G1000 är tät och betydligt större chans att det blir för varmt än kallt när man vandrar sommartid. Inte ens vid blåst och temperaturer strax över nollan brukar jag frysa om benen.
 
Du behöver, enligt mig som nästan aldrig haft mer än en nylonskjorta på överkroppen inte något mer på benen när du rör på dig än ett par tunna byxor. (om det inte regnar förstås)
 
Hur viktigt är det att skjortan som man har ytterst är i ett blandmaterial. Jag inser just att jag har en perfekt skjorta från Armani, olivgrön. Tätvävd. Men 100% bomull. Den med min Brynje-brynja under borde väl funka perfekt en varm dag eller? Klart den torkar ju inte lika snabbt som halvsyntet men den ligger ju inte direkt mot huden heller. Hm, kanske värt ett försök på en dagstur nångång.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
"Om man snackar underkropp tänkte jag ha G-1000 på benen, långbyxor, och undrar om jag även bör ha ett underställ eller om det också resulterar att jag "brinner upp"?"

Ja du bör ha med ett par underställbyxor, även om du troligen inte kommer att behöva ha dem på då du vandrar. Du kan ha dem under kvällstid i lägret, som sovplagg om det blir kallt, under regnbyxorna då g100 byxorna är blöta och så kan du faktiskt behöva dem om det blir kallt.
 
"Hur viktigt är det att skjortan som man har ytterst är i ett blandmaterial. Jag inser just att jag har en perfekt skjorta från Armani, olivgrön. Tätvävd. Men 100% bomull. Den med min Brynje-brynja under borde väl funka perfekt en varm dag eller? Klart den torkar ju inte lika snabbt som halvsyntet men den ligger ju inte direkt mot huden heller. Hm, kanske värt ett försök på en dagstur nångång."

Bomull funkar bra till skjortor prova väg den och se så den inte är för tung jämfört med liknande plagg som är sköna. Jag kan motivera att ta med min 150g flanellskjorta men inte min 250grams då jag kan ersätta den värmande effekten med ett lätt syntetsplagg.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.