Mellanlager

Hej!

I sommar bär av det till Sarek vilket innebär att ett fåtal saker måste införskaffas, däribland ett mellanlager. Då jag personligt sett inte har så mycket erfarenhet kring detta undrar jag vilket mellanlager som är bäst lämpat för långtur på fjället (ca 2 veckor). Materialval, märke eller modell, all input uppskattas! Tänkte köra på ett underställ, mellanlager och sen avsluta med ett skal.


Tack på förhand!
 
Underställ brukar jag använda mig av ett i Merino ull, kring 200g tjocklek är bra på sommaren. Mellanlager kör jag oftast en flanellskjorta. Ytterjacka i bomull/polyester som andas men är hyfsat vindtät. Kompletterar med ett lätt regnställ när det regnar.
Värmelager vid behov är en fleecetröja eller en Patagonia Nano Puff jacka.
 
Håller helt med smux. Vill bara tillägga att en stor fördel med underställ i ull på långturer är att det inte luktar alls lika illa som ett syntetunderställ efter 2 veckor på fjället :)
 
Nylonskjorta inget underställ

En nylonskjorta skyddar mot vind och mygg, torkar snabbt, stinker inte, tål björk/videsnår och är inte för varm. En underställströja blir oftast för varm när man bär packning ända in i början av september. Den är också ömtåligare. Kyler det på vid rast tar jag på en syntetfodrad tunn jacka. Någon gång har det blåst så mycket att jag under marsch tagit på en 100g vindskjorta utanpå.
 
Underställ brukar jag använda mig av ett i Merino ull, kring 200g tjocklek är bra på sommaren. Mellanlager kör jag oftast en flanellskjorta. Ytterjacka i bomull/polyester som andas men är hyfsat vindtät. Kompletterar med ett lätt regnställ när det regnar.
Värmelager vid behov är en fleecetröja eller en Patagonia Nano Puff jacka.

Tack för svar,

Att vandra i 150g underställ, skaljacka och sedan fleece blir alltså för varmt?
 
Tack för svar,

Att vandra i 150g underställ, skaljacka och sedan fleece blir alltså för varmt?

Absolut, jag vandrar i bara underställ (oftast kortärmad) och skjorta. Resten är värmeplagg för raster mm. Endast något enstaka tillfälle i kylig blåst har jag haft jackan på vid vandring.
Alla former av skaljackor blir för varma och täta att vandra i.
 
Jag vandrade i bara bommuls st-hirt och underställströja(med uppkavlade ärmar) i vintras , -7 grader och lite vind på det också.Underställ på benen och M90 byxor.Keps på skallen

Du brinner upp om du har underställ,mellanlager och skal.

Detta gäller naturligtvis om du har packning med en del vikt , utan packning kan det gå.

Det måste vara -10 eller t.o.m -20 grader om underställ,mellanlager och skal är på beroende på vind och så - blir ganska hett annars liksom.
 
En liten undran, då du skriver att ni planerar en vandring i Sarek i sommar förutsätter jag att du har tidigare erfarenhet av vandring i Norrlands fjällvärld och även val av utrustning och klädsel?
 
Jag vill ju inte påstå att jag är ett proffs, speciellt inte gällande utrustning, därför jag frågar, har dock tidigare erfarenhet av fjällvärlden. Vandrar tillsammans med två vänner som flertal gånger vandrat i fjällen, bland annat i Sarek.
 
Jag vandrade i bara bommuls st-hirt och underställströja(med uppkavlade ärmar) i vintras , -7 grader och lite vind på det också.Underställ på benen och M90 byxor.Keps på skallen

Du brinner upp om du har underställ,mellanlager och skal.

Detta gäller naturligtvis om du har packning med en del vikt, utan packning kan det gå.

Det måste vara -10 eller t.o.m -20 grader om underställ,mellanlager och skal är på beroende på vind och så - blir ganska hett annars liksom.

Tack för ditt svar!

Vid ett besök vid en friluftsbutik rekommenderade personalen att möjligtvis satsa på uppemot 4 lager! Men om jag förstår dig rätt är detta "helt ute och cykla" och att det räcker med skjorta/t-shirt + underställ?

Om man ändå skulle använda sig av ett mellanlager, är ull eller syntet att föredra?
 
Standardkitet torde väl vara underställströja i merinoull och vindjacka när man går. Det brukar vara tillräckligt om inte temperaturen är på nollan. Vid rast tar man av vindjackan och sätter på sig mellanlagret och sen vindjackan om det behövs.
Själv föredrar jag långärmad underställströja. Är det finväder kavlar man upp ärmarna.

Underställströja: Aclima, Icebreaker, Devold
Vindjacka: https://m.addnature.com/patagonia-houdini-jacket-men-black-503910.html
http://www.haglofs.com/se/sv-se/l.i.m-shield-comp-hood-men/p/603764-3N5.html
Mellanlager: https://m.addnature.com/patagonia-micro-puff-hoody-men-dolomite-blue-750658.html
https://www.alewalds.se/m-atom-lt-hoody-89940-89940-89940.html
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.